ریزش مو و چای سبز

ریزش مو و چای سبز

در این مقاله از مجله داروکده قصد داریم به بررسی تاثیر چای سبز بر ریزش مو بپردازیم و در آخر نتیجه گیری کنیم.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 فروردین 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 فروردین 1399

19K

eye icon

ریزش مو و چای سبز

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • خواص چای سبز برای مو
  • تاثیر چای سبز برای ریزش مو
  • ترکیبات چای سبز

احتمالا تا به امروز خواص مختلفی از چای سبز  مثل تاثیر آن بر افزایش متابولیسم، جلوگیری از روند پیری و ... شنیده اید، ولی یکی از خواص این گیاه ارزشمند که کمتر به چشم می خورد و ممکن است تا به حال نشنیده باشید تاثیر آن بر جلوگیری از ریزش مو می باشد!

برگ چای از گیاه Camellia sinensis گرفته می شود که با توجه به فرآیندی که بعد از کشت بر روی آن انجام می شود می تواند به چای سبز، سیاه یا سفید تبدیل شود. چای سبز از برگ تازه ی چای تهیه می شود که برای جلوگیری از اکسیداسیون و تخمیر در نور آفتاب خشک می شوند و همین باعث ایجاد طعم خاص آن می شود.

انواع مختلف چای سبز ممکن است فرآیند متفاوتی را بگذرانند، مثلا ماچا از برگ های چای سبز که قبل از فصل برداشت چیده شده اند و در سایه ی 90% قرار گرفته اند تشکیل شده است که باعث طعم قوی تر و محتوای آنتی اکسیدانی بالاتر این محصول می شود.

خواص چای سبز برای مو

• پیشگیری از سرطان 
• کاهش ریسک بیماری های قلبی
• کاهش التهاب
• کاهش استرس اکسیداتیو
• کاهش کلسترول
• جلوگیری از آسیب عصبی
• بهبود سیستم ایمنی
همگی به دلیل وجود گروهی از مواد در چای سبز هستند به نام: آنتی اکسیدان!

تاثیر چای سبز برای ریزش مو

ریزش موی آندروژنیک یا هورمونی نوعی از ریزش مو است که به دلیل سطح بالای دی هیدروتستوسترون (DHT) به وجود می آید و 50 درصد از آقایان و 25 درصد از خانم های بالای 50 سال آن را تجربه می کنند! برخی بررسی ها نشان داده اند ممکن است چای سبز ریزش موی آندروژنیک را کنترل کند و علاوه بر آن با خواص آنتی اکسیدانی خود باعث افزایش رشد موها نیز بشود. 
شما می توانید در این مقاله (مکمل های حاوی نخل اره ای یا saw palmetto به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند؟) اطلاعات بیشتری در مورد ریزش موی هورمونی کسب کنید.

 

ترکیبات چای سبز

در ادامه با هم 3 ماده ی موثره ی موجود در چای سبز که ممکن است بتوانند بر ریزش مو موثر باشند را بررسی می کنیم.

اپیگالوکاتچین

بیشترین محتوای آنتی اکسیدان چای سبز از ترکیباتی به اسم فلاونول ها به ویژه نوعی از آن موسوم به کاتچین تشکیل شده است. ماده ی موثره ی چای سبز اپیگالوکاتچین گالات یا به اختصار EGCG است. این ماده یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده که وجود آن اصلی ترین دلیل برای تاثیر چای سبز بر سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و ... می باشد. 
موها عضو یک دستگاه بزرگتر به نام سیستم پوششی هستند که شامل ناخن، پوست، مو و ... می شود. در حقیقت مو مستقیما از پوست رشد می کند و در فاز رشد خود خون و مواد مغذی مورد نیازش را از پوست تامین می کند.
همانطور که می دانید افزایش خون رسانی به پوست سر باعث افزایش رویش مو ها و تقویتشان می شود ... در همین راستا مطالعات نشان داده اند مصرف مکمل عصاره ی چای سبز یا چای سبز دم کرده می تواند باعث افزایش خون رسانی به پوست شود. برای مثال در یک مطالعه که بر روی 15 نفر انجام شده بود نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که مکمل حاوی عصاره ی چای سبز مصرف کرده بودند 29% افزایش در خون و اکسیژن رسانی به پوست نسبت به افرادی که این مکمل را مصرف نمی کردند تجربه کردند. 

همچنین فازهای مختلف رشد مو شامل آناژن (دوره ی رشد)، کاتاژن (مرحله ی میانی) و تلوژن (دوره ی ریزش مو) می شوند. جالب است بدانید برخی مطالعات نشان داده اند اپیگالوکاتچین موجود در چای سبز می تواند با طولانی کردن فاز آناژن و کوتاه کردن فاز تلوژن مانع از اثر DHT بر مو ها شود. علاوه بر آن این ماده ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود با تحریک فولیکول های مو و جلوگیری از آسیب به پوست سر و سلول های مو باعث افزایش رشد موها شود.

در یک مطالعه در موش ها ریزش مو را با تزریق تستوسترون القا کردند و سپس به صورت موضعی بر ناحیه ی تزریق شده EGCG زدند. به طرز جالبی موش هایی که در آنها از EGCG استفاده شده بود ریزش موی کمتری نشان دادند!
در یک مطالعه ی دیگر نیز 33 درصد از موش هایی که عصاره ی چای سبز خورده بودند بعد از 6 ماه رویش مجدد مو را تجربه کردند. بنابراین به نظر می رسد مصرف چای سبز علاوه بر کنترل ریزش موی هورمونی می تواند از طریق افزایش اکسیژن رسانی و رسیدن مواد مغذی به فولیکول موها نیز باعث افزایش رشد مو شود.

کوئرستین

علاوه بر اپیگالوکاتچین ترکیب دیگری به نام کوئرستین در چای سبز وجود دارد که مانع از تولید یک پروتئین التهابی به نام پروستاگلاندین D2 می شود. کوئرستین به دنبال کاهش تولید پروستاگلاندین D2 باعث کاهش سطح التهاب بدن می شود که این مورد ممکن است بر ریزش مو نیز موثر واقع شود.
در یک مطالعه ی حیوانی بر روی موش هایی که دچار آلوپسی بودند از کوئرستین یا دارونما استفاده شد. به طرز جالبی در موش هایی که تحت درمان با کوئرستین بودند رویش مو دیده شد! در همین مطالعه با استفاده از گرما ریزش مو را در موش ها القا کردند. در موش هایی که به آنها کوئرستین تزریق شده بود آلوپسی دیده نشد در حالی که 24 درصد از موش هایی که دارونما مصرف کرده بودند ریزش مو داشتند!
با اینحال برای تعمیم این اثرات در ریزش موی انسانی هنوز نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.
* جالب است بدانید حتی در برخی مطالعات نیز مصرف موضعی چای سبز باعث کاهش ریزش مو شده است.

کافئین

ممکن است این ماده با تحریک IGF-1 در فولیکول موها باعث افزایش رشد مو شود. با این حال و علی رغم استفاده ی گسترده ی کافئین در محصولات مو نظیر انواع شامپو ها هنوز مطالعات امیدوار کننده ی زیادی در این زمینه انجام نشده اند.

سوالات متداول در مورد تاثیر چای سبز در ریزش مو

در ادامه سوالات متداول در خصوص چای سبز برای ریزش مو را بررسی می کنیم.

1. آیا چای سبز باعث ریزش مو می‌شود؟

خیر، چای سبز نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه با خواص آنتی اکسیدانی که دارد، ریزش مو را کاهش می دهد. چای سبز همچنین یزش موی آندروژنیک را کنترل می کند. 

1. کدام مکمل های اختصاصی مو حاوی چای سبز هستند؟

از مکمل های حاوی چای سبز می‌توان به رینفولتیل، هیراکتیواتور و پرفکتیل پلاتینوم  اشاره کرد. 

برخی مکمل ها همچون چای سبز کام گرین و  گرین تیدین  نیز منحصرا حاوی دوز بالای چای سبز هستند.

 

نتیجه گیری

در این مطلب تاثیر چای سبز برای مو را بررسی کردیم. چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و تاثیر مثبتی در روند رشد مو دارد. این چای گیاهی حتی می تواند ریزش موی آندروژنیک را کنترل کند. 
از آنجایی که مطالعات انجام شده در حیطه ی مصرف چای سبز و تاثیر آن بر ریزش مو کافی نیست همچنان نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد با اینحال با توجه به خواص آنتی اکسیدانی چای سبز احتمال اینکه این ماده بتواند باعث کاهش ریزش مو شود زیاد است...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )