مقایسه مکمل های غضروف ساز (گلوکوزآمینی) قسمت اول

مقایسه مکمل های غضروف ساز (گلوکوزآمینی) قسمت اول

برای انتخاب درست و مقایسه مکمل های گلوکوز آمینی این مقاله از مجله داروکده را مطالعه کنید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 اسفند 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 اسفند 1396

36K

eye icon

مقایسه مکمل های غضروف ساز (گلوکوزآمینی) قسمت اول

گلوکوزآمین (Glucosamine) یک آمینو مونوساکاریدی می باشد که به طور طبیعی توسط کندروسیت ها (Chondrocytes) جهت ساخت بافت بین مفصلی در غضروف ها تولید می شود. هدف اصلی از وجود گلوکوزآمین، ساخت زنجیره های بلند به نام گلیکوز آمینوگلیکان (GAGs) می باشد که مفصل ها و نیز غضروف جهت ترمیم به آن نیاز دارند. در صورتی که کندروسیت ها بنا به دلایلی توانایی تولید گلوکوزآمین را نداشته باشند، استفاده از فرم مکملی آن توصیه می شود.
مکمل گلوکوزآمین یک ترکیب (مولکول قند+نیتروژن) می باشد که از پوسته ی سخت جانوران دریایی (میگو، لابستر، خرچنگ) تهیه می شود. کندروسیت ها از مکمل گلوکوزآمین جهت ساخت ترکیبات غضروفی (کندرویتین سولفات، هیالورونیک اسید و..) استفاده می کنند.
در زیر با برخی قرص های غضروف ساز گلوکوز آمینی از نظر میزان گلوکوزآمین، کندرویتین، MSM، ترکیبات متفرقه و میزان مصرف آنها آشنا می شوید.

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.

Orthomol Arthroplus
Orthomol Tendo
Cartigen Max
Glucosamine-Plus
Triple Flex Triple Strength
Triple Joint Aid
Artrozen
Bone Complex
Cartigen Forte
ArthroStop Rapid
OsteoleX
Glucosamine Chondroitin MSM
Triple Flex
Glucosamine Chondroitin MSM max
Glucosamine Chondroitin MSM
Joint Free Triple Action
Full Flex Plus
Alflexil
Articulation
Jointace Chondrotin  Glucosamine
Glucosamine Chondroitin Sulfates
Glucosamine Plus MSM
JointLube
Osteoflex
Joint RX
Joint Max
Osteoflex Plus
Jointace Collagen
Joint Action Sport
PreFlex
Cosamex
Mobiflex
Flex A Vert
Flex  Joint
Glucosamine Chondroitin Advanced
Coral Joint And Collagen
Flexi Forte

Marine Collagen:
یک پروتئین رشته ای می باشد که از پوسته آب شور استخراج شده (سالمون یا ماهی کد). در سال های اخیر، مطالعات بالینی نشان داده است که کلاژن خصوصیات درمانی دارد که می تواند در سلامت بافت مفصلی موثر باشد.

Biocell Collagen:
یک مکمل غذایی حاوی کلاژن هیدرولیز شده تیپ 2، کندرویتین سولفات و هیالورونیک اسید می باشد. از این مکمل در تسکین دردهای مفصلی، ضد چروک و در جوان سازی پوست استفاده می شود. 

Devils claw: 
یک داروی سنتی کشور آفریقای جنوبی بوده که در درد مفاصل، التهاب، کمر درد و حتی سر درد مورد استفاده قرار می گرفت، در یک مطالعه انجام شده بر روی 227 نفر با کمر درد، بعد از 8 هفته مصرف 60 میلی گرم پنجه شیطان به صورت روزانه، 50 الی 70 درصد پیشرفت در کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری در ناحیه کمر گزارش شد.

Rosehip:
یکی از گیاهان بومی اروپا، آفریقا و آسیا می باشد. ماده موثره آن از میوه قرمز رنگی که بعد از خشک شدن گل، می رسد تهیه می شود. عصاره میوه گل رز شامل پلی فنول و آنتوسیانین می باشد. ادعا می شود که در درمان التهاب و کاهش آسیب مفصلی تاثیرگذار می باشد.

Ginger:
مطالعه ی انجام گرفته در دانشگاه میامی، عنوان کرده است که عصاره ی زنجبیل می تواند به عنوان جایگزینی برای دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی باشد. این مطالعه اثرات عصاره زنجبیل را در مقایسه با 247 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو بررسی کردند. زنجبیل میزان درد و سفتی را در مفاصل زانو تا 40% کاهش دارد.

Silica:
سیلیکا با فعال کردن کندروبلاست ها (chondroblasts)، کندرویتین سولفات و هیالورونیک اسید را در ماتریکس غضروف ذخیره می کند. این عمل سیلیکا، اثرات مهمی را در کنترل درد ناشی از آرتروز اعمال می کند. سیلیکا فعالیت گلوکوزآمین که فعال کننده ی کندرویتین و هیالورونیک اسید می باشد را افزایش می دهد.

Boswellia:
گیاه کندر حاوی گم رزینی (گم رزین (gum resin) مخلوط طبیعی جسم صمغی و ماده رزینی می باشد) است که از هزاران سال قبل در طب سنتی چین جهت کاهش درد و التهاب کاربرد داشته است. امروزه مطالعات زیادی بر روی گم رزین کندر امجام شده است و اثرات ضد التهابی، ضد آرتریت و ضد دردی آن تایید شده است. ترکیب عمده موجود در گم رزین، بوسولیک اسید (boswellic acids) است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این ترکیب با کاهش مدیاتورهای التهابی مانندIL1B ،IL6 ،TNFα ،IFN و پروستاگلندین E2 و همچنین افزایش فاکتور ضدالتهابی IL10 باعث بروز اثرات ضد آرتریتی می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )