26 سوال رایج در مورد کراتین

26 سوال رایج در مورد کراتین

با مطالعه این متن می توانید پاسخ تمامی سوالات خود در مورد کراتین را بیابید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 دی 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 دی 1396

65K

eye icon

26 سوال رایج در مورد کراتین

1- سرعت اثر گذاری کراتین مونوهیدرات بر روی عملکرد ورزشی به چه میزان می باشد؟
این تاثیر گذاری، شخص به شخص می تواند متفاوت باشد. ورزشکارانی که پروتکل بارگیری را اجرا می کنند، در عرض 24 تا 72 ساعت اثر را مشاهده می کنند. ورزشکارانی که پروتکل 5 گرم در روز را اجرا می کنند، می توانند نتیجه ی تاثیر گذاری را در 4 الی 7 روز مشاهده نمایند.

2 - آیا کراتین در ورزشکاران زن نیز موثر می باشد؟
بله به همان اندازه که در ورزشکاران مرد موثر بوده، در ورزشکاران زن نیز تاثیر گذار می باشد. البته مصرف آن در خانم ها می تواند تا حدودی با آقایان متفاوت باشد. به طور کلی وزن خانم ها نسبت به آقایان کمتر بوده و لذا نیاز به دوز های نگهدارنده کمتری می باشند. مصرف 3 گرم در روز به جای 5 گرم در روز توصیه می شود.

3 – آیا بعد از قطع مصرف مکمل کراتین، وزن بدن تغییر می کند؟
ممکن است کاهش جزئی در وزن به خاطر احتباس کم آب در بافت عضله مشاهده شود ، اما حجم عضله حتی بعد از قطع مصرف آن باقی خواهد ماند.

4 – آیا دوره بارگیری با کراتین مونوهیدرات ضروری است؟
ضروری نبوده، البته با دوره بارگیری، عضلات با کراتین سریع تر اشباع شده و در نتیجه سرعت اثر بخشی کراتین بالا می رود، حال بدون دوره بارگیری نیز به این هدف خواهید رسید البته در مدت زمان طولانی تر.

5 – آیا در روز های غیر تمرین ، استفاده از کراتین توصیه می شود؟
جهت بهترین اثر بخشی، توصیه می شود که کراتین به صورت روزانه مصرف گردد. این باعث می شود که سطح کراتین در بافت عضله شما در حداکثر مقدار نیاز خود قرار داشته باشد.

برای خرید مکمل های کراتین اینجا کلیک کنید.

6– مصرف کراتین قبل از تمرین توصیه می شود و یا بعد تمرین؟
مطالعات انجام شده نشان داده که مصرف کراتین بعد تمرین موثر تر و ضروری تر می باشد.

7 – آیا نوع حلال بکار رفته با کراتین مهم است؟
حل کردن کراتین در آب می تواند از بروز مشکلات گوارشی ناشی از آن بکاهد. همچنین مصرف آن همراه غذا می تواند میزان جذب آن توسط بافت های عضلانی را بالا ببرد.

8 – آیا کراتین در کاهش وزن نیز تاثیر گذار است؟
کراتین به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود ولی همانطور که می تواند در افزایش حجم تمرینات شما موثر باشد، می تواند چربی سوزی را نیز بالا ببرد. یکی از مهمترین نکات در چربی سوزی، میزان تمرین ورزشی بوده که کراتین می تواند مدت زمان آن را بالا ببرد.

9 – آیا کراتین به کبد و کلیه آسیب می رساند؟
از 500 مطالعه ی انجام شده بر روی کراتین، شواهدی مبنی بر اثر مخرب کراتین بر روی کبد و کلیه مشاهده نشده است. در واقع هیچ مکانیسمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف دوز های نرمال کراتین می تواند بر روی کبد و کلیه اثر بگذارد.

10 – Creapure عنوان شده بر روی لیبل برخی کراتین ها به چه معنی هست؟
Creapure، فرمی از کراتین می باشد که در آلمان تهیه می شود. هنگامی که با کراتین تولید شده در چین مقایسه می شود، Creapure مطمئنا بسیار خالص تر بوده و نیز میزان نا خالصی های آن به مانند دیوکسین و اوره کمتر می باشد. همچنین بیشترین مطالعه بر روی آن انجام گرفته است. اگر به دنبال مکمل کراتین با کیفیت می گردید، به دنبال کراتینی که از نوع  Creapure تهیه شده، باشید.

11 – آیا کراتین را می توان با پروتئین وی مخلوط کرد؟
بله مخلوط کردن این دو مکمل، در افزایش اثر گذاری آنها نیز موثر می باشد.

12 – آیا می توان کراتین را با شیر مخلوط کرد؟
بله، در صورتیکه مصرف آن با شیر برای شما راحت تر باشد، می توانید در آن حل کرده و میل نمایید.

13 –آیا کراتین سرطان زا می باشد؟
طی مطالعات چندین ساله انجام شده بر روی کراتین، (در دوز های پایین و دوز های بالا) تردید هایی مبنی بر تبدیل شدن کراتین به ترکیبات سرطانی (به خصوص آمین های هتروسیکلیک) در بدن، از بین رفته است.

14 –کراتین مونوهیدرات میکرونایز شده (Micronized) چیست؟
کراتین میکرونایز شده، یک کراتین مونوهیدرات به فرم ذرات بسیار ریز می باشد که باعث می شود حلالیت آن در آب بالا رفته، مصرف آن در افراد با مشکلات گوارشی راحت تر شده و در نتیجه میزان جذب بهتری داشته باشد.

15 –آیا مصرف کافئین می تواند بر روی اثربخشی کراتین اثر منفی داشته باشد؟
طی مطالعات انجام شده، هیچ اثر منفی در میزان اثرگذاری کراتین با مصرف کافئین مشاهده نشده است.

16 –آیا مصرف کراتین می تواند باعث بیماری های قلبی گردد؟
با توجه به تحقیقات انجام شده، نه تنها مضر نبوده بلکه امروزه جهت درمان بیماری های قلبی و افزایش فعالیت آن در حمله های قلبی، مورد استفاده قرار می گیرد.

17 – آیا مصرف کراتین برای افراد دیابتی مضر می باشد؟
کراتین، برای بیماران دیابتی کاملا بی خطر می باشد. قابل توجه است که کراتین می تواند در کنترل گلوکوز در بیماران دیابتی موثر بوده بطوریکه در یک مطالعه، گزارش شد که مصرف مکمل کراتین، در انتقال GIUT4 (یک پروتئین انتقال دهنده گلوکز) در عضلات اسکلتی تاثیرگذار می باشد.

18 –آیا مکمل کراتین ، تاریخ انقضا دارد؟
بله کراتین نیز به مانند همه محصولات دیگر تاریخ مصرف دارد. تاریخ انقضا کراتین معمولا 36 ماه بعد ار تاریخ تولید می باشد.

19 –آیا کراتین باعث کاهش اشتها می شود؟
خیر

20 –آیا مصرف کراتین در آب و هوای بسیار گرم خطرناک است؟
آب و هوای گرم می تواند نیاز بدن شما به آب را بالا ببرد. در هنگام تمرین در چنین آب و هوایی، نیاز هست که میزان مایعات شما به حدی باشد که دهیدراته نشوید.

21 –در صورتیکه کراتین باعث ایجاد درد های شکمی شود چه باید کرد؟
می توانید میزان مصرف مایعات را افزایش داده و یا از کراتینی با کیفیت بالاتر به مانند Creapure استفاده کنند.

22 –آیا مصرف کراتین می تواند باعث ایجاد تداخل با دارو شود؟
کراتین یک پپتید کوچک (متشکل از 3 نوع آمینو اسید) بوده که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و لذا نباید تداخلی با دارو ایجاد کند. البته توصیه می شود قبل از مصرف کراتین، با پزشک مربوطه خود مشورت نمایید.

23 –کراتین مونوهیدرات چگونه تهیه می شود؟
کراتین در آزمایشگاه از واکنش میان سارکوزین و سیانامید (Sarcosine & Cyanamide) حاصل می شود. البته محصول نهایی، نتیجه حاصله از مخلوط 3 آمینواسید گلایسین، آرژنین و میتونین می باشد.

24 –آیا کراتین، گروه خاصی از عضلات را هدف قرار می دهد؟
خیر، کراتین توسط همه ی بافت های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. البته امروزه با کمک فناوری نانو تکنولوژی به دنبال اختصاصی کردن عمل کراتین بر روی بافت خاص می باشند.

25 –در صورتی که بدون ورزش، مکمل کراتین مصرف شود، چه اتفاقی می افتد؟
عضلات شما کراتین را جذب کرده، آب بیشتری را جذب کرده و به فعالیت طبیعی خود ادامه می دهند. ممکن است مقداری افزایش در وزن مشاهده شود ولی تاثیری در قدرت و یا عملکرد فیزیکی نخواهد داشت.

26_آیا مصرف کراتین می تواند عارضه جانبی ایجاد کند؟
کراتین می تواند باعث احتباس آب شود و ممکن است باعث افزایش وزن موقتی شود. این نگرانی مطرح است که احتباس آب ممکن است منجر به خطراتی مانند کم آبی و گرفتگی عضلات شود، هر چند که اغلب مطالعات چنین مسئله ای را تایید نکرده اند.
کراتین هیچ تأثیر منفی بر عملکرد کلیه در افراد سالم ندارد. با این حال، اگر مشکلات کلیوی دارید، در مصرف مکمل های کراتین احتیاط نمایید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )