پروپولیس می تواند در مقابل ویروس موثر باشد؟

پروپولیس می تواند در مقابل ویروس موثر باشد؟

پروپولیس یکی از محصولات زنبورعسل می باشد. در این مقاله درباره پروپولیس و خواصش بخوانید.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 تیر 1399

4K

eye icon

پروپولیس می تواند در مقابل ویروس موثر باشد؟

اگر تا الان فکر می کردید تنها عسل از محصولات زنبور عسل است باید بگویم اشتباه می کردید! خیلی احتمال دارد تا به امروز اسم رویال ژلی به گوشتان خورده باشد اما یکی از محصولات کمتر شناخته شده ی زنبور عسل پروپولیس است! که از ابتدای شیوع ویروس کرونا نام آن بیشتر از پیش به گوش می خورد.
زنبورهای عسل با استفاده از شیره ی درختان برگ سوزنی و ترکیب کردن آن با آب دهان و موم یک ترکیب سبز-قهوه ای و چسبناک تولید می کنند که به عنوان پوششی برای ساخت خانه هایشان از آن استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: با رویال ژلی و خواص آن بیشتر آشنا شویم

از هزاران سال پیش جوامع کهن از پروپولیس برای خاصیت های درمانی آن سود می بردند. آشوری ها پروپولیس را بر روی زخم و تومور می گذاشتند تا با عفونت مبارزه کند و باعث تسریع فرآیند بهبود شود. یونانی ها از آن برای درمان آبسه استفاده می کردند و مصری ها نیز از آن برای مومیایی کردن اجساد خود بهره می بردند.

ترکیب پروپولیس به محل زندگی زنبور ها و همچنین درخت ها و گل هایی که به آن ها دسترسی دارند وابسته است. برای مثال، مواد شیمیایی موجود در پروپولیس اروپایی با پروپولیس برزیلی متفاوت است. همین موضوع امکان اتفاق نظر قاطع در مورد این ماده ی ارزشمند را برای محققین دشوار کرده است.

ترکیبات درمان کننده ی موجود در پروپولیس
پژهشگران بیش از 300 ترکیب مختلف را در پروپولیس شناسایی کرده اند که بیشتر آن شامل پلی فنل ها می شود. پلی فنل ها آنتی اکسیدان هایی هستند که باعث پیشگیری از بیماری ها و آسیب به ارگان های بدن می شوند. 
به خصوص اینکه پروپولیس حاوی پلی فنل هایی به نام فلاونوئید است که در گیاهان به عنوان یک نوع محافظ تولید می شود.

خواص پرپوپولیس
خواص متعددی نظیر خاصیت ضدباکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و همچنین ضد التهابی برای پروپولیس ذکر شده است. با این حال محققان نمی دانند پروپولیس دقیقا با چه مکانیسمی باعث ایجاد محافظت در برابر باکتری، ویروس و قارچ می شود. علاوه بر این خواص زیر نیز برای پروپولیس ذکر شده اند:

1. درمان زخم
پروپولیس دارای یک ترکیب خاص به نام پینوسمبرین است که جالب است بدانید این فلاونوئید خاصیت ضدقارچی دارد.
خواص ضد التهابی و ضد میکروبی پروپولیس باعث شده است این ماده یک ترکیب موثر در درمان زخم ها تلقی بشود. برای مثال یک مطالعه نشان داد پروپولیس می تواند باعث افزایش سرعت تولید سلول های سالم در افرادی که دچار سوختگی شده بودند شود.

2. دیابت
برخی محققان اعتقاد دارند پروپولیس می تواند باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی شود. اما باید دقت کرد تاثیر آن به حدی نیست که مصرف این ماده بتواند جایگزین دارو درمانی یا رژیم غذایی در افراد دیابتی شود.

3. سرطان
بر اساس یک مطالعه خواص ضدسرطانی پروپولیس شامل این موارد می شوند:
• از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
• احتمال سرطانی شدن سلول ها را کاهش می دهد.
• مسیرهایی را که سلول های سرطانی از طریق آن برای هم سیگنال می فرستند مسدود می کند.

چه کسانی نباید استفاده کنند؟
افرادی که به عسل آلرژی دارند بهتر است از پروپولیس نیز استفاده ننمایند.
همچنین مصرف بسیار طولانی مدت این محصول نیز از آنجایی که ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند پیشنهاد نمی شود. این واکنش ممکن است به صورت اگزمای پوستی ظهور پیدا کند.

دوز مصرف روزانه
برای پیشنهاد دوز مصرفی که بتواند حداکثر تاثیر را داشته باشد همچنان نیاز به مطالعات بیشتری می باشد. یک مطالعه دوز 70 میلی گرم در روز را جهت بهره مندی از خواص پروپولیس گزارش کرده است.
همچنین هر شرکت سازنده ای که مکمل های حاوی پروپولیس تولید می کند دوز موثری در قسمت "روش مصرف" محصول خود ذکر می کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )