رپورتاژ- با شوره سر خود چه کنم؟

رپورتاژ- با شوره سر خود چه کنم؟

شوره سر مشکلی است که از لحاظ ظاهری می تواند برای شخص آزار دهنده باشد. در این مقاله راه کاری برای حل این مشکل ارائه شده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 مهر 1396

6K

eye icon

رپورتاژ- با شوره سر خود چه کنم؟

شوره یک مشکل بسیار معمول در سراسر دنیا است و حدود نیمی از جمعیت کل دنیا را درگیر کرده است. این پوسته‌ها اگر چه در اکثر مواقع مشکلی جدی نیستند، اما می‌توانند باعث آزار خود فرد و همچنین پایین آوردن اعتماد به نفس فرد در محیط‌های عمومی شود. این بیماری واگیردار نیست و مشکلی برای نزدیکان ایجاد نمی‌کند. شوره می‌تواند در افرادی که پوست سر خشک دارند، کوچک و سفید باشد و در افرادی که پوست سر چرب دارند، زرد و بزرگ باشد. شوره علاوه بر پوست سر می‌تواند ابروها، خط رویش مو، گوش‌ها و بینی را درگیر کند و یا روی سینه یا کمر پدیدار شوند. گاهی همراه با شوره احساس خارش نیز ایجاد می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد شوره می‌شود؟
محققان هنوز نتوانسته اند علت قطعی شوره سر را مشخص کنند، اما عواملی برای آن ذکر شده است که در ادامه توضیح داده می‌شوند.

درماتیت سبوره‌ای
این مشکل، شایع‌ترین عامل ایجاد شوره است. در این بیماری پوست قرمز و چرب شده و پوسته‌های زرد یا سفید بر روی آن ظاهر می‌شوند. این نواحی خارش زیادی دارند و برای فرد آزار‌ دهنده هستند. این بیماری نه تنها در پوست سر، بلکه در بخش‌های دیگری از بدن که غدد چربی زیادی دارند پدیدار می‌شوند؛ بخش‌هایی نظیر ابرو‌ها، اطراف بینی، پشت گوش‌ها، روی استخوان ترقوه و حتی گاهی زیر بغل را درگیر می‌کند.

رعایت نکردن بهداشت مو
هر چند ابتلا به شوره ارتباط مستقیمی به رعایت کردن بهداشت مو ندارد، اما افرادی که به طور مرتب موی خود را نمی‌شویند، می‌توانند دچار شوره شوند. در این موارد سلول‌های پوستی مرده و چربی در پوست سر انباشته می‌شود و به صورت شوره در می‌آیند. همچنین شانه کردن مرتب موها به روند طبیعی ریختن پوست مرده کمک می‌کند.

قارچی به نام مالاسزیا (malassezia)
این قارچ به طور طبیعی در پوست سر بسیاری از افراد زندگی می‌کند. در بعضی از افراد این قارچ تولید سلول‌های پوستی را تحریک می‌کند. در نتیجه این تکثیر، پوست سر به صورت ورقه ورقه در آمده و به شکل شوره نمایان می‌شود. این که دقیقاً چگونه این قارچ موجب ایجاد شوره می‌شود به خوبی معلوم نیست، اما استفاده از ترکیباتی که این قارچ را از بین می‌برند در درمان شوره مؤثر است. استفاده از محصولات بهداشتی خاص: بعضی از محصولات مراقبت از پوست و مو در بعضی از افراد ایجاد حساسیت می‌کنند. در این شرایط پوست سر قرمز می‌شود، خارش می‌گیرد و پوسته پوسته می‌شود.

رژیم غذایی
افرادی که در رژیم غذایی خود از عنصر روی، ویتامین‌های B، و اسیدهای چرب خاصی را دریافت نمی‌کنند، در ابتلا به این مشکل سهیم هستند.

چه کسانی بیشتر دچار شوره سر می‌شوند؟
تقریباً همه افراد و در هر سنی می‌توانند دچار این مشکل شوند؛ ولی بعضی افراد برای ابتلا به شوره سر مستعدتر هستند. شوره بیشتر در سنین نوجوانی شروع می‌شود و تا میانسالی ادامه دارد. البته افراد مسن هم گاهاً به این مشکل دچار می‌شوند. به طور کلی مردان بیشتر از زنان دچار شوره سر می‌شوند. به علاوه‌، افرادی که پوست سر چرب دارند برای ابتلا به این بیماری مستعدتر هستند؛ به این دلیل که قارچ مالاسزیا در پوست‌های چرب بهتر رشد و تکثیر می‌کنند. و البته بیماری‌های خاصی می‌تواند احتمال ایجاد شوره سر را بالا ببرند. از جمله این بیماری‌های پارکینسون و سایر بیماری‌های اعصاب هستند. همچنین افرادی که دچار نقص دستگاه ایمنی هستند، مثل AIDS، بیشتر مستعد ابتلا به شوره سر هستند.

شوره را چگونه می‌توان برطرف کرد؟
شوره تقریباً در تمام موارد کنترل می‌شود، اما معمولاً باید راه‌های زیادی را امتحان کرد تا در نهایت نتیجه مطلوب حاصل شود. برای شوره‌های ملایم‌تر، شامپوهای ضدشوره روزانه و یا شامپوهایی که چربی سر را کنترل می‌کنند، عموماً درمان مناسبی هستند. در موارد شدیدتر نیاز به شامپوهای تخصصی ضد شوره است. این شامپوها خواص درمانی بیشتری دارند و قدرتمندتر علیه شوره عمل می‌کنند. ترکیبات مختلفی در شامپوهای ضد شوره استفاده می شوند. یکی از این ترکیبات پریتیون زینک (pyrithione Zinc) است. این ترکیب ضد باکتری و ضد قارچ است. این ماده در شامپوهای روزانه و معمولاً ارزان قیمت‌تر استفاده می‌شود. ماده‌ای وجود دارد به نام قیر ذغال. از این ترکیب برای درمان شوره سر استفاده شده است که روند مردن سلول‌های پوست و پوسته‌ریزی را کند می‌کند. این ترکیب در افرادی که دارای موی روشن هستند می‌تواند تغییر رنگ ایجاد کند. سالیسیلیک اسید یک ماده لایه‌بردار است و می تواند پوسته‌ها را از کف سر جدا کند. البته این اثر می‌تواند موجب خشکی شدید پوست شود.

کی باید به پزشک مراجعه کنم؟
معمولاً برای درمان شوره سر نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما، در صورتیکه علائم عفونت مثل قرمزی تورم یا حساسیت بیش از حد داشتید و در پوست شما اگزما دیده شد یا خارش زیادی در پوست سر خود داشتید، توصیه می‌شود که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. همچنین زمانی که درمان‌های معمولی پاسخگو نبود و شوره همچنان مقاومت می‌کرد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کیت تخصصی ضد شوره TOPIderm
شرکت تاپیدرم بلژیک با طراحی این محصول، نه تنها شوره سر را بر طرف می‌کند بلکه از بازگشت آن نیز جلوگیری می‌کند. این کیت ضد شوره دارای دو شامپو است که شامپوی اول حاوی مواد مؤثره اوکتوپیروکس و ایکتیول است. این ترکیبات با اثرات ضد قارچی و ضد التهابی شوره سر را درمان می‌کند. شامپوی دوم حاوی سیتریک اسید است که با پایین آوردن اسیدیته پوست از بازگشت شوره جلوگیری می‌کند. 

برای مشاهده و خرید کیت ضد شوره تاپیدرم اینجا کلیک کنید.

شامپوی ضد شوره TOPIderm
شامپو ضد شوره تاپیدرم حاوی مواد مؤثره اوکتوپیروکس، ایکتیول و پروپیلن گلیکول است. این سه ماده با هم‌افزایی به شکلی بسیار مؤثر شوره سر را چه در موهای خشک و چه در موهای چرب درمان می‌کنند. این محصولات بدون بو و رنگ مصنوعی تهیه شده اند و فاقد نرم‌کننده می‌باشند. به این ترتیب، این شامپوها برای همه افراد قابل استفاده هستند و موجب واکنش‌های حساسیتی نمی‌شوند.

برای خرید و مشاهده شامپو ضد شوره تاپیدرم اینجا کلیک کنید.

شامپوهای تاپیدرم فاقد ماده صابونی، پارابن و کوکونات دی اتانول آمین هستند و اسیدیته این شامپوها کنترل شده است و حالت قلیایی ندارند، در نتیجه آسیبی به موها وارد نمی‌کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )