مکمل تریبولوس (Tribulus Terrestris) و اثر آن بر رشد عضله

مکمل تریبولوس (Tribulus Terrestris) و اثر آن بر رشد عضله

تریبولوس یک گیاه گلدار است که موجب افزایش سطح تستوسترون می شود. با مطالعه این متن درباره مکمل های ساخته شده با این گیاه بیشتر بدانید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 اردیبهشت 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 اردیبهشت 1397

243K

eye icon

مکمل تریبولوس (Tribulus Terrestris) و اثر آن بر رشد عضله

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • تریبولوس چیست؟
  • فواید تریبولوس در بدنسازی
  • بهترین زمان مصرف تریبولوس

تریبولوس چیست؟

تریبولوس یک گیاه گلدار است که با نام های TT و Tribs، Devil's weed نیز شناخته می شود. اگر چه این گیاه عمدتا در آمریکای شمالی یافت می شود، در بخش هایی از اروپا، جنوب آسیا، استرالیا و حتی بخش هایی از آفریقا نیز رشد می کند.
ورزشکاران و بدنسازان به طور مداوم در حال بررسی مکمل ها و محصولاتی هستند که عضلات آنها را به صورت طبیعی و بدون استفاده از استروئیدهای آنابولیک، رشد دهد.

فواید تریبولوس در بدنسازی

در ادامه با برخی از فواید Tribulus Terrestris آشنا می شویم:

1) افزایش سطح تستسترون

مهم ترین مزیت این مکمل بالا بردن سطح تستوسترون می باشد، تریبولوس یکی از مکمل های افزایش تستوسترون قوی محسوب می شود که دارای توانایی افزایش سطح تستوسترون طبیعی در بدن می باشد. تستوسترون هورمون غالب در آقایان می باشد که در بیضه ها تولید می شود که نقش اصلی در برخی فرایندها را در بدن بازی می کند. معمولا در آقایان از 30 سالگی به بعد، سطح تستوسترون کاهش پیدا می کند. بطور کلی کمبود این هورمون می تواند سلامتی شخص را تحت تاثیر قرار دهد، لذا مصرف تریبولوس می تواند یک روش مناسب جهت مقابله با این ریسک ها باشد. تریبولوس یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران می باشد، به این دلیل است که آن را به عنوان یک مکمل قوی و قدرتمند افزایش دهنده سطح تستوسترون می شناسند.

2) افزایش حجم عضله

یکی از دلایلی که بدن سازان تمایل دارند که از مکمل تریبولوس استفاده کنند، به خاطر نقش آنها در افزایش حجم عضله می باشد که نتیجه ی افزایش سطح تستوسترون می باشد. هر چه میزان تستوسترون در بدن بالا باشد، حجم عضله شخص نیز بیشتر خواهد شد.تستوسترون نه تنها به رشد عضله کمک می کند، بلکه به بازسازی عضله آسیب دیده نیز کمک کرده و بدن را در شرایط آنابولیکی نگه می دارد. اثرات آنابولیک تستوسترون مسئولیت سنتز پروتئین، حفظ پروتئین و هیپرتروفی عضلانی در هنگام تمرین مقاومتی را بر عهده دارد. از آنجا که تستوسترون می تواند زمان بازسازی را در بین تمرین ها کاهش دهد، عضلات می توانند سریعتر بازسازی شده و آماده ی تمرین های بعدی باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (تاثیر ویتامین B6 بر روی سطح تستوسترون و نقش آن در عضله سازی) تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی مراجعه کنید.

3) افزایش قدرت

پاورلیفترها نیز به مانند بدن سازان که برای زیبایی اندام تمرین می کنند، نیز از تریبولوس جهت افزایش قدرت استفاده می کنند. این مسئله باز به میزان تستوسترون مربوط می باشد که اجازه می دهد عضلات با قدرت بیشتر فعالیت کرده و انرژی بیشتری تولید کنند. 

4) مکمل مناسب برای قبل تمرین (Pre-workout)

بسیاری از مکمل های قبل تمرین، اینگونه طراحی شده اند که سطح انرژی و نیز تمرکز روانی را در باشگاه افزایش دهند. این مکمل ها حاوی محرک هایی قوی به مانند کافئین بوده که در دوزهای بالا می تواند به تمرین های روز بعد آسیب برساند. امروزه، بسیاری از افراد از تریبولوس به عنوان یک مکمل قبل تمرین، که توانایی افزایش تمرکز و نیز سطوح انرژی طبیعی را داراست، استفاده می کنند. برای حداکثر اثر گذاری، بسیاری از بدن سازان مکمل تریبولوس همچون ماسل هرب را همراه با کراتین، 30 دقیقه قبل از تمرین مخلوط کرده و میل می کنند.

5) محرک کاهش وزن

باید در نظر داشته باشیم که مصرف تریبولوس به تنهایی نمی تواند چربی بدن را کاهش دهد، البته شواهد قوی وجود دارد که عنوان می کند که مصرف این مکمل، با افزایش انرژی می تواند پیشرفت هایی را در کاهش وزن نشان دهد.

تریبولوس علاوه بر نقش موثری که در بدنسازی دارد، فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به این موارد اشاره شده است:

6) افزایش میل جنسی

کاهش میل جنسی می تواند بر سلامت روان نیز تاثیر بگذارد. یکی از دلایلی که می تواند میل جنسی را کاهش دهد، سطح پایین تستوسترون می باشد، لذا مصرف تریبولوس می تواند این کاهش را جبران کند.

7) درمان اختلالات جنسی

این مکمل نه تنها در افزایش میل جنسی، بلکه در رفع اختلالات جنسی نیز می تواند موثر باشد. مردانی که از ناتوانی جنسی رنج می برند یا دچار اختلالات نعوض می باشند، پیشرفت های چشمگیری را در طی 7 روز خواهد داشت. رفع اختلال جنسی می تواند اعتماد به نفس شخص را بالا ببرد.

8) افزایش تحرک اسپرم

علاوه بر تاثیر آن در ورزش، تریبولوس می تواند در زوج هایی که برای بچه دار شدن تلاش می کنند، نیز سودمند باشد، مطالعات زیادی نشان داده است که مردانی که از این مکمل برای 6 هفته استفاده کردند، تغییرات چشمگیری در تحرک اسپرم ها نشان داد که سلول های اسپرم نه تنها فعال شدند، بلکه توانایی آنها برای نفوذ به داخل تخمک ماده افزایش یافت. مردانی که روزانه 500 میلی گرم تریبولوس مصرف می کنند، می توانند تاثیرگذاری این مکمل را در 6 هفته مشاهده کنند.

بهترین زمان مصرف تریبولوس

بهترین زمان مصرف تریبولوس در بدنسازی صبح ها با معده خالی و حدود یک ساعت قبل از تمرین می‌باشد. در روزهای غیرتمرین (ریکاوری) مصرف تریبولوس صبح ها زمانی که میزان قند خون شما پایین تراز حد معمول  است، مصرف شود.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، مکمل های تریبولوس به ساخت توده عضلانی بدون چربی از طریق افزایش طبیعی سطح تستوسترون خون کمک می کند. تقویت استقامت، ترمیم عضلات، افزایش قدرت عضلانی و ریکاوری و بهبود عملکرد ورزشی از خواص این مکمل ها می‌باشند...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )