رپورتاژ- محافظت از پلک چشم در برابر عفونت و التهاب

رپورتاژ- محافظت از پلک چشم در برابر عفونت و التهاب

با مطالعه این مطلب راه محافظت از پلک در برابر عفونت ها و بیماری ها را بیاموزید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 تیر 1396

7K

eye icon

رپورتاژ- محافظت از پلک چشم در برابر عفونت و التهاب

پلک‌ ها پرده‌های نازکی روی چشم‌ ما هستند که با وجود ظرافت زیاد، نقش‌ ها و وظایف متعددی دارند. به همین نسبت، اختلالات پلک نیز متعدد و متنوع هستند. پلک ها به دلیل تماس دائمی با عوامل محیطی از جمله دست‌ آلوده، استعداد زیادی برای ابتلا به عفونت دارند. وجود اشک و ترشحات باعث رطوبت پلک می شود اما مجموعه گرما، رطوبت و ارگانیسم های فرصت‌ طلب شرایط را برای بروز عفونت مساعد می‌کند. بنابراین بهداشت مناسب چشم‌ها و پلک ها معمولاً از بروز عفونت جلوگیری می کند.

پلک
پلک ها ساختمان های تمایز یافته ای از جنس پوست و عضلات زیر پوستی هستند که وظیفه محافظت از چشم ها را بر عهده دارند. مژه ها مثل یک صافی از ورود گرد و غبار و ذرات مختلف به داخل چشم جلوگیری می کنند. پلک ها دو وظیفه مهم دارند: اول آنکه مثل یک دیوار دفاعی جلوی قسمت عمده ای از کره چشم را می گیرند و از کره چشم محافظت می کنند، دوم آنکه پلک ها هر 5 تا 10 ثانیه یک بار باز و بسته می شوند که این امر به شسته شدن میکروب ها و ذرات خارجی از سطح چشم کمک می کنند و در حقیقت سطح چشم را جارو می کند. به علاوه باز و بسته شدن پلک ها به توزیع یکنواخت اشک بر روی کره چشم کمک می کند.

اختلالات پلک
اختلالات پلک به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شود، اختلالات مادرزادی شامل تنگی شکاف پلکی، افتادگی مادرزادی پلک، اختلالات قرارگیری پلک و … هستند و اختلالات اکتسابی پلک ها شامل موارد التهابی عفونی، غیرعفونی همانند گل مژه، حساسیت ها، بلفاریت ها و … موارد غیر التهابی مانند توده های پلکی خوش و بدخیم، تغییر رنگ پوست و موارد نادر دیگر می شوند. در ادامه به برخی از بیماری های شایع پلک، علل و درمان آن خواهیم پرداخت.

بلفاریت یا التهاب و عفونت حاشیه پلک ها
بلفاریت یا التهاب پلک یکی از بیماری های شایع پلک می باشد. بلفاریت در واقع التهاب مزمن حاشیه پلک ها است که منجر به خارش، سوزش و قرمزی پلک و پوسته پوسته شدن در اطراف مژه ها می شود. در فرد مبتلا مقدار زیادی پوسته یا گرانولاسیون روی مژه ها مشاهده می شود. تمیز کردن دقیق پلک ها در درمان التهاب لبه پلک حایز اهمیت است. پاک کردن و شستن چشم ها و پلک در طول روز از اهمیت ویژه ای در درمان التهاب و عفونت پلک ها دارد.

استفاده از آی پد آرگوسول در درمان التهاب های پلک بسیار می تواند مؤثر باشد. کافی است روزی دو مرتبه یا بر اساس توصیه ی پزشک، برای هر بار استفاده یک آی پد را باز کنید و روی پلک ها و مژه ها قرار دهید. سپس آنرا روی لبه ی پلک و مژه ها به آرامی ماساژ دهید. به منظور استفاده ی بهتر قبل از استفاده به مدت 5-3 دقیقه در آب گرم قرار دهید و سپس بسته را باز نموده و به روش فوق استفاده نمائید. همچنین استفاده از شامپوی شستشوی پلک و مژه آرگوسول می تواند در درمان بیماری بسیار حائز اهمیت باشد. اگر روش‌های گفته شده مشکل را حل نکرد، پزشک برای پاک کردن عفونت و کاهش ورم، علاوه بر شوینده‌های پلک، برای شما یک پماد یا قطره چشمی که محتوی آنتی‌بیوتیک باشد تجویز می کند.

دمودکس
موجودات ریزی بنام مایت (دمودکس فولیکلروم) و ضایعات آنها سبب بسته شدن فولیکول های ریشه مژه ها می شود که در بعضی موارد ممکن است با ضایعات دیگر پوستی مثل روزآسه و بلفاریت همراه شود. شوینده پلک و مژه Argusol حاوی روغن در خت چای (tea tree oil) است می تواند برای درمان این نوع بلفاریت موثر باشد.

گل مژه یا شالازیون
از جمله بیماری های شایع پلک، گل مژه یا شالازیون است. گل مژه یا شالازیون یک ضایعه بدون درد و سفت است که به صورت منفرد یا متعـدد روی پلک بالا و پایین ظاهـر می شود. ممکن اســت سایــز آنها در طول زمان بزرگ شود و گاهی قبل از آن ممکن است عفونت دردنـاک پلـک وجود داشته باشد. شانـس عود گل مژه بالاست، به خصوص در افرادی که مرتباً دچار بلفـاریت (التهاب حاشیه پلک) هستند. گل مژه به دو صورت عفونی و غیر عفونی می باشد. گل مژه عفونی دو نوع دارد؛ داخلی و خارجی، هر دو نوع بیماری می توانند در نتیجه عفونت حاشـیه پلک (بلفاریت) رخ دهند. از آنجایی که گل مژه غیر عفونی به صورت عمـقی در پوست قرار دارد، درمان های موضعی کمکـی به این بیماران نمی کند.

بیست و پنج درصـد این بیـماران بهبودی خود به خود پیدا می کند. به بیـمار توصیه می شود که، با استفاده از کمپرس کردن با آی پد آرگوسول یا شستشوی روزانه چشم با شامپو شستشوی پلک و مژه آرگوسول به بهبود این بیماری کمک شایانی کرد در غیر این صورت راه دیـگر درمان این بیماران استفاده از کورتون تزریقی مستقیما داخل ضایعه است که در افراد با پوست تیره به علت ایجاد لکه های سفید روش درمانی مناسـبی نمی باشد. در نهایت در صورت باقی ماندن ضایعه، باید آن را جراحی و تخلیه نمود. درمان گل مژه عفونی با کمپرس با آی پد، شستشو با شامپو آرگوسول و پماد آنتی بیوتیک موضعی اولین خطِ درمان در این بیماران است. در صورت عدم پاسخ به این درمان، جراحی و تخلیه ضایعه می بایست انجام بگیرد.

استفاده از گیاهان در درمان اختلالات پلک
در دهه های اخیر محبوبیت طب مکمل به طور روز افزون در حال افزایش بوده است. یکی از این فراورده ها روغن درخت چای (tea tree oil) است که به صورت مایعی زرد رنگ از گیاه Melaleuca alternifolia که بومی استرالیا می باشد استخراج می شود. این درخت هیچ ارتباطی با گیاه چای ندارد. روغن درخت چای به طور گسترده ای به خاطر خواص ضدباکتریایی آن در بسیاری از موارد برای درمان عفونت های پوستی به طور موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. چون گیاه خاصیت تحریک-پذیری و ملتهب کننده روی پوست ندارد، از آن در درمان بیماری های پوستی از جمله پلک چشم می توان استفاده کرد. یکی دیگر از گیاهانی که می تواند به عنوان ضد التهاب بکار گرفته شود عصاره بابونه (chamomile) می باشد. این گیاه خواص دارویی بسیاری داشته و به آن داروخانه سیار نیز اطلاق می شود. از خواص مفید پوستی بابونه می توان به ضد التهابات پوستی، برطرف کننده زخم های جلدی، رفع اگزما، ضد آکنه و جوش غرور، ترمیم سوختگی، مراقبت از مو، ضد عفونی کننده پوست اشاره کرد. 

شامپو پلک و مژه آرگوسول
در فرمولاسیون منحصر به فرد این محصول از الکل یا پارابن ها استفاده نشده است و فاقد هرگونه اسانس یا رنگ است. علاوه بر این در این فرمولاسیون از عصاره های گیاهی از جمله روغن درخت چای و عصاره بابونه نیز استفاده شده است که علاوه بر اثرات آنتی باکتریال قابل توجه، خواص ضد التهابی نیز دارند. این محصول فاقد ترکیبات صابونی است که می توانند موجب خشکی چشم شوند و pH آن در محدوده ی pH طبیعی چشم یعنی 0/7-5/6 تنظیم شده است. پد چشمی آرگوسول در بسته های یک بار مصرف تولید شده است و امکان استفاده از آن به صورت کمپرس گرم به منظور دست یابی به اثرات بهتر وجود دارد.

برای خرید و مشاهده شامپو پلک و مژه آرگوسل اینجا کلیک کنید.

موارد استفاده: 
- بهداشت روزانه ی پلک و مژه ها 
- التهاب در ناحیه پلک ها 
- زدودن آلودگی های محیطی و گرد و غبار از پلک ها و مژه ها 
- پاک کردن آرایش پلک ها و مژه ها شامپو پلک و مژه آرگوسول منبع برای زدودن آلودگی های محیطی و گرد و غبار از پلک و مژه هاست.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )