ایدز و ویروس HIV

ایدز و ویروس HIV

بیماری ایدز یک بیماری نقص سیستم ایمنی است که در این مقاله نکات بسیار مفیدی در مورد پیشگیری از آلودگی به این ویروس ذکر شده است که همگان باید از آنها اطلاع داشته باشند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 آذر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 آذر 1396

3K

eye icon

ایدز و ویروس HIV

ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV  ویروسی است که به سیستم ایمنی حمله می کند. AIDS مخفف عبارت سندروم نقص ایمنی اکتسابی می باشد که بر اثر آلودگی به ویروس HIV به وجود می آید. محققان همچنان در تلاش هستند که راه درمان قطعی و کامل این بیماری را بیابند. البته خوشبختانه امروزه این بیماری با کمک برخی داروها تا حدود زیادی قابل کنترل است و از آن مهم تر نکات بسیار مفیدی در مورد پیشگیری از آلودگی به این ویروس وجود دارد که همگان باید از آنها مطلع باشند تا بتوان از آلودگی به این ویروس پیشگیری کرد.

ایدز از کجا آمده است؟
منشا اولیه ایدز از میمون های آفریقایی بوده است. بر طبق یک نظریه که تقریبا از سوی اغلب محققان پذیرفته شده و قابل قبول است، ویروس HIV ابتدا در میمون ها مشاهده شده است. سپس با گذشت زمان این ویروس تغییر کرده و قابلیت آلوده کردن انسان را پیدا کرده است. بر طبق تحقیقی که در سال 2014 انجام شد دانشمندان اعلام کردند که این بیماری از حدود یک قرن پیش در انسان مشاهده شده و در دهه 20 میلادی در کشور کنگو همه گیر شده سپس در دهه 60 میلادی به کشور هائیتی رسیده و پس از آن به ایالات متحده آمریکا رسیده است. این بیماری در دهه 80 میلادی در غرب به صورت گسترده دیده شده است.

ویروس HIV به چه بخش هایی از بدن حمله می کند؟
گلبول های سفید نقش محافظت کننده بدن را بر علیه انواع عفونت ها دارا می باشند. ویروس HIV به نوع به خصوصی از گلبول های سفید موسوم به سلول های T حمله کرده و به آنها آسیب می زند. سپس ویروس در بدن شروع به تکثیر کرده و به تمام نقاط بدن رفته و گلبول های سفید را مورد تهاجم قرار می دهد. با گذشت زمان وپس از مدتی از  آلودگی به ویروس سلول های T  سالم کاهش یافته در حالی که سلول های آلوده به HIV افزایش می یابند. در نتیجه این اتفاق سیستم ایمنی فرد ضعیف شده و مبتلا به ایدز می شود.

ویروس HIV چگونه انتقال می یابد؟
ویروس اچ ای وی به طور کلی از طریق روابط جنسی و یا استفاده از سوزن آلوده قابل انتقال است. تنها بخشی از مایعات بدن انسان می توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند که شامل موارد زیر می باشند.
- خون
- مایع منی
- ترشحات پیش از انزال
- ترشحات واژن
- ترشحات موکوسی مقعد
- شیر مادر
البته انتقال ویروس از طریق این موارد در صورتی اتفاق می افتد که این مایعات مستقیما با جریان خون فرد یا  بافت های آسیب دیده در تماس باشند و یا از طریق روابط جنسی با فرد آلوده منتقل می گردند.

تصورات غلط درباره انتقال ویروس HIV
ویروس اچ آی وی از طریق دست زدن به شیر آب، توالت و حتی دست دادن با فرد بیمار منتقل نمی شود. همچنین این ویروس از طریق غذا حتی غذایی که فرد آلوده به ویروس اچ آی وی به آن دست زده باشد منتقل نمی شود. به علاوه این ویروس به وسیله نیش حشرات منتقل نمی شود. خوشبختانه این ویروس در محیط خارج از بدن به سرعت از بین رفته و می میرد.

علائم اولیه بیماری چیست ؟
اغلب افراد آلوده به ویروس نمی دانند که چه موقع به ویروس اچ آی وی آلوده شده اند. البته حدود یک سوم از افراد آلوده به ویروس اذعان می دارند که در زمانی که فکر می کنند به ویروس آلوده شده اند دچار علائمی نظیر علائم آنفولانزا شده اند. علائم اولیه بیماری عبارتند از:
- سردرد
- تب
- خستگی
- گلودرد
- تورم غدد لنفاوی

ممکن است فرد دچار راش قرمز پوستی شود که هیچ گونه خارشی نیز ندارد. این علائم که ممکن است چند هفته نیز طول بکشد به معنی این است که سیستم ایمنی در حال مبارزه با ویروس تازه وارد است. البته این علائم در سایر عفونت های ویروسی نیز ممکن است مشاهده شوند و علامت اختصاصی آلودگی به ویروس اچ آی وی نیستند. اگر فردی دچار این علائم شد و طی چند هفته قبل از علائم دارای روابط پرخطر جنسی و یا سایر موارد منتقل کننده ویروس اچ آی وی بود لازم است حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت آزمایشات لازم قرار گیرد.

علائم ایدز
عفونت HIV سه مرحله دارد. همانطور که در بخش قبل عنوان شد علائم اولیه می تواند علائم شبه آنفولانزا باشد. هر چند بسیاری از مبتلایان به این بیماری این مرحله را نداشته و یا به یاد نمی آورند. سپس ویروس به حالت نهفته یا خاموش در بدن باقی می ماند و این مرحله دوم بیماری محسوب می شود که می تواند حتی تا یک دهه نیز به طول بیانجامد. در مرحله سوم تعداد سلول های T گلبول های سفید به شدت کاهش یافته و فرد می تواند به انواع بیماری های خطرناک و کشنده مانند پنومونی یا نوع خطرناکی از سرطان پوست مبتلا شود. حتی مرحله سوم بیماری چنانچه به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده شود به کمک برخی درمان ها و داروها تقریبا قابل کنترل است.

چه کسانی به HIV آلوده می شوند؟
همه افراد می توانند به ویروس اچ آی وی آلوده شوند. اما بیشترین خطر ابتلا در مردان همجنس باز و معتادان تزریقی است. به علاوه ویروس اچ آی وی می تواند در دوران بارداری از طریق مادر به جنین و یا از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود. همچنین این ویروس می تواند از طریق روابط جنسی از مرد به زن و یا بالعکس منتقل شود. بر طبق آماری که در ماه ژوئن 2016 منتشر شد 1.1 میلیون فرد مبتلا به این ویروس در ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند اما فقط 1 نفر از هر 8 نفر آلوده به ویروس از مشکل خود آگاه هستند و بقیه آنها نمی دانند که آلوده به این ویروس هستند.

آیا انجام آزمایش لازم است؟
مردان همجنس گرا، افرادی که مواد مخدر تزریقی مصرف می کنند، افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند و کسانی که به هر گونه بیماری جنسی مبتلا هستند حتما باید حداقل سالی یکبار تحت آزمایش اچ آی وی قرار گیرند. البته توصیه می شود که همه افراد 13 تا 64 سال که هیچ گونه رفتار پرخطری ندارند نیز حداقل یکبار این آزمایش را انجام دهند. آزمایش اچ آی وی معمولا از طریق خون انجام شده و آزمایش بسیار ساده ای است که در آن میزان آنتی بادی بر علیه ویروس اچ آی وی شمارش می شود. اگر آزمایش اچ آی وی فرد منفی بود ولی فرد اخیرا دارای رفتارهای پرخطر بود لازم است که آزمایش 3 ماه بعد هم تکرار شود. زیرا ممکن است حداقل 3 ماه زمان نیاز باشد تا آنتی بادی ها  بر علیه ویروس به تعدادی برسند که بیماری مثبت محسوب شود.

درمان HIV و ایدز
 روش های درمانی برای ویروس اچ آی وی و ایدز از اواسط دهه 90 میلادی پیشرفت فراوانی کرده اند. تا قبل از این زمان این بیماری در آمریکا اولین علت مرگ و میر افراد 25 تا 44 ساله محسوب می شد اما خوشبختانه با پیشرفت موارد درمانی، امروزه این بیماری نهمین عامل مرگ و میر در افراد 25 تا 44 ساله محسوب می شود.
افرادی که اچ آی وی مثبت هستند باید بلافاصله و هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا داروهای مناسب برای آنها تجویز شود. این داروها اغلب داروهای ضد ویروس می باشند و ممکن است به تنهایی و یا همراه با هم برای بیمار تجویز شوند. هر کدام از این داروها نحوه اثر متفاوتی دارند مثلا برخی از آنها مانع  ورود ویروس به گلبول های سفید می شوند. چنانچه بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان ها به موقع و درست انجام شوند تا حدود زیادی قابل کنترل بوده و حتی امید به زندگی در فرد آلوده به ویروس می تواند با فرد بیمار برابری کند.

مراقب خود باشید
HIVمی تواند منجر به سایر بیماری ها مثل سل، دیابت و حتی افسردگی شود. بنابراین فرد بیمار بهتر است موارد زیر را رعایت نماید.
- داروهای تجویزی خود را به دقت و طبق تجویز پزشک مصرف کنید. اگر با مصرف دارو دچار هر گونه عوارض جانبی می شوید هرگز اقدام به قطع خودسرانه دارو نکنید بلکه با پزشک مشورت کنید. البته خوشبختانه داروهای مناسب برای این بیماری اغلب برای بیمار قابل تحمل می باشند.
- رژیم متعادلی از سبزیجات، میوه ها، مقداری گوشت، ماهی، مرغ و کمی لبنیات داشته باشید و مصرف قند و شکر را به حداقل برسانید.
- ورزش کنید.
- به میزان کافی استراحت کنید.
- فعالیت های اجتماعی داشته باشید.
- در فواصل مرتب برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.
- اگر دچار اضطراب و یا افسردگی شدید حتما به مشاور و متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

چه کسانی باید از ابتلا بیمار به HIV مطلع شوند؟
شاید برای فرد بیمار خوشایند نباشد که درباره بیماری خود با دیگران صحبت کند اما مسلما آگاهی برخی از افراد از بیماری فرد برای وی مفید است. به علاوه برخی از افراد لازم است از بیماری فرد مطلع باشند. مثلا:
- پزشک (پزشک و دندانپزشک حتما باید در جریان بیماری فرد قرار گیرند.)
- شریک جنسی فرد بیمار
- افرادی که خودشان مبتلا به بیماری هستند و می توانند تجربیات خوبی را در اختیار وی قرار دهند.
- دوستان نزدیک و افراد خانواده بیمار که فرد را مورد حمایت قرار می دهند.

برای پیشگیری و حفاظت در مقابل ویروس HIV چه باید کرد؟
-در صورت وجود رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود.
-از بی بند و باری جنسی بپرهیزید و از داشتن شرکای جنسی متعدد اجتناب کنید.
-در صورت وجود اعتیاد تزریقی از سرنگ مشترک استفاده نکنید.

برای خرید کاندوم اینجا کلیک کنید.

نکته پایانی
هنوز هیچ درمان قطعی و صد در صدی برای HIV پیدا نشده است. اما این موضوع نباید باعث ترس فرد و مانع از انجام آزمایش شود. زیرا مسلما در صورت وجود آلودگی هر چه درمان سریعتر انجام شود نتیجه بهتری حاصل می گردد. آمارها نشان می دهند که بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری آنها تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته اند طول عمر بیشتری داشته اند. بنابراین لازم است که آزمایشات برای افراد دارای رفتارهای پرخطر به موقع انجام شود.
لازم به ذکر است که مهم ترین نکته، پیشگیری می باشد و لازم است همه افراد از راه های انتقال بیماری آگاه بوده و اقدامات پیشگیرانه را به درستی انجام دهند.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )