همه چیز درباره هپاتیت C

همه چیز درباره هپاتیت C

با مطالعه این مقاله درباره هپاتیت c، راه های انتقال، علایم و درمان این بیماری اطلاع کسب کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 مرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 مرداد 1395

7K

eye icon

همه چیز درباره هپاتیت C

هپاتیت C در واقع نوعی التهاب و عفونت ویروسی کبد است و عامل به وجود آورنده آن نوعی ویروس است. طبق آمارهای موجود فقط در آمریکا حدود 3.2 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و سالانه حدود 17000 مورد جدید ابتلا به این بیماری تشخیص داده می شود. این بیماری اگر بدون درمان و به حال خود رها شود بسیار خطرناک است و باعث مشکلات شدید و از کار افتادن کبد می گردد. 

هپاتیت C از چه راههایی منتقل می شود؟
شایع ترین روش انتقال بیماری استفاده از سرنگ های آلوده می باشد که معمولا در افرادی که اعتیاد تزریقی دارند مشاهده می شود. کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز درمانی هم بسیار در معرض خطر هستند زیرا ممکن است سهوا با تجهیزات آلوده تماس پیدا کنند. این بیماری ممکن است از طریق وسایل تاتو یا خالکوبی البته اگر یکبار مصرف نباشند به افراد منتقل شود. لازم به ذکر است هپاتیت C از طریق خون منتقل می شود و دست دادن یا در آغوش گرفتن فرد مبتلا باعث انتقال ویروس نمی گردد.

چه کسانی به هپاتیت C مبتلا می شوند؟ 
سوزن آلوده، فراورده های خونی آلوده، وسایل پزشکی و دندانپزشکی که به درستی استریل نشده باشند و مواردی از این قبیل از عوامل انتقال بیماری محسوب می شوند. جالب است بدانید پس از جنگ جهانی دوم به خصوص در آمریکا زاد و ولد زیادی صورت گرفت و در میان افرادی که در این دوران متولد شده اند تعداد زیادی آلوده به این ویروس هستند. البته دانشمندان علت قطعی و مشخصی را برای این اتفاق نیافته اند. این بیماری از طریق خون به راحتی قابل انتقال است برخی از بیماران حتی با یکبار استفاده از سرنگ آلوده به این بیماری مبتلا شده اند. 

بیشتر بخوانید: کبد چرب، قاتل خاموش جوامع امروزی

علائم هپاتیت C 
اغلب افراد مبتلا به هپاتیت C فاقد هرگونه علائم بالینی هستند. در برخی موارد ممکن است بیماری با علائمی نظیر تب، تهوع، استفراغ و یا دل درد همراه باشد. فرد بیمار ممکن است دائما احساس خستگی کند و از کم اشتهایی رنج ببرد. این علائمی که ذکر شد در بسیاری از بیماری ها وجود دارند بنابراین در صورت بروز چنین علائمی حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا وی با در خواست آزمایشات لازم مشکل را تشخیص دهد. 

عوارض طولانی مدت بیماری
این بیماری باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. چنانچه هپاتیت C برای طولانی مدت بدون درمان رها شود باعث آسیب شدید کبد می گردد و این آسیب حتی ممکن است منجر به سرطان کبد، نارسایی کبد و یا سیروز کبدی گردد. 

تشخیص هپاتیت C 
در ابتدا پزشک برای تشخیص هپاتیت C درخواست یک آزمایش خون ساده می کند که این آزمایش امروزه در اغلب آزمایشگاه ها قابل انجام است. چنانچه نتیجه این آزمایش مثبت باشد و فرد حامل این ویروس باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کند. پزشک متخصص برای اطمینان از نتیجه آزمایشات درخواست یکسری آزمایشات تکمیلی و تخصصی می نماید تا در صورت ابتلا فرد به این بیماری درمان به سرعت آغاز گردد. 

درمان هپاتیت C 
برخی از دسته داروها موسوم به داروهای ضد ویروس برای درمان هپاتیت مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این داروها به صورت قرص هستند که بیمار باید روزانه یک عدد از آنها را مصرف نماید. بعضی از این داروها قادرند در زمان 8 تا 12 هفته بیماری را مهار کنند. این داروها کاملا تخصصی هستند و باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف شوند و پزشک بهترین دارو را با توجه به وضعیت بیمار برای وی تجویز می کند. 

مراقبت در بیماران مبتلا به هپاتیت C
مسلما هیچ رژیم غذایی مخصوصی برای درمان قطعی بیماری وجود ندارد و بیماری فقط باید با دارو درمان شود. اما مانند اغلب بیماری ها تغذیه نقش به سزایی در روند بهبودی فرد ایفا می کند. بنابراین بهتر است از یک متخصص تغذیه در این زمینه کمک بگیرید تا وی بهترین رژیم غذایی را با توجه به درجه بیماری برای شما تنظیم کند. همانطور که می دانید مصرف الکل به کبد آسیب می زند بنابراین این بیماران نباید به هیچ وجه الکل مصرف کنند زیرا میزان صدمه به کبد آنها مضاعف می گردد.

افراد مبتلا به این بیماری بهتر است واکسن هپاتیت A و B و همچنین واکسن آنفولانزای فصلی را دریافت کنند. قبل از مصرف هرگونه دارو حتی داروهای رایجی مثل استامینوفن حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )