آنفلوآنزای فصلی

آنفلوآنزای فصلی

حتما همگی آنفلوآنزا را تجربه کرده اید و می دانید یک بیماری ویروسی آزار دهنده می باشد. در این مقاله درباره انواع آنفلوآنزا و راه های پیشگیری از آن بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 مرداد 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 مرداد 1397

2K

eye icon

آنفلوآنزای فصلی


دکتر امیر کامران نیکوسخن (مدیرعامل انجمن دیابت ایران) : اگر در سال های قبل دچار آنفلوانزا شده باشید، می دانید که تا چه اندازه بیماری ناراحت کننده ای است. بدن یک لحظه گرم و لحظه دیگر سرد می شود. سردرد دارید استخوان هایتان درد می کند، خسته و کوفته هستید  و ...

آنفلوآنزای فصلی یک عفونت ویروسی حاد است که می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. ویروس آنفلوآنزا در تمامی جهان پخش شده و تمامی گروههای سنی را مبتلا می نماید. معمولاً اپیدمی (همه گیری) آنفلوآنزا در فصل زمستان دیده می شود. بر طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، موثر ترین راه برای پیشگیری از بیماری است.
سه نوع ویروس آنفلوآنزا وجود دارد: نوع A، B و C. شایعترین زیرگروه هایی از ویروس آنفلوآنزا A که در بین انسان ها منتشر شده، زیر گروههای H1N1 و H3N2 می باشند.
ویروس آنفلوانزای نوع B به دو گروه B/Yamagata و B/Victoria تقیسم می شود. از آنجایی که اپیدمی آنفلوآنزای فصلی به دنبال ویروس های A و B ایجاد می شود، واکسن آنفلوآنزا نیز بر علیه این دو نوع ویروس است. واکسن های سه ظرفیتی بر علیه سه سویه (H1N1 و H3N2 و B/Yamagata یا B/Victoria) و واکسن های چهار ظرفیتی آنفلوآنزا بر علیه هر چهار سویه (H1N1 و H3N2 و B/Yamagata و B/Victoria) ایمنی ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: 10 سوال رایج درباره آنفولانزا

پیشگیری:
موثرترین و کارآمدترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا استفاده از واکسن آنفلوآنزا می باشد. واکسن موثر و بی خطر آنفلوآنزا به مدت 60 سال است که استفاده می شود. در افراد بالغ سالم واکسن آنفلوآنزا سبب پیشگیری از ابتلا می شود. در افراد مسن ممکن است واکسن تأثیر کم تری در پیشگیری از ابتلا داشته باشد ولی شدت بیماری را کاسته و جلوی عوارض و مرگ ناشی از بیماری را می گیرد. سازمان جهانی بهداشت تزریق واکسن آنفلوآنزا را در افراد ذیل توصیه می نماید:
• خانم های باردار در هر هفته ای از حاملگی
• کودکان 6 ماهه تا 5 ساله
• افراد مسن (بالاتر از 65 سال)
• افراد مبتلا به بیماری های مزمن (مانند دیابت)
• افراد شاغل در مراکز درمانی مانند پزشکان، پرستاران، پرسنل آزمایشگاه و ...

از آنجاکه سویه های آنفلوآنزا هر سال تغییر یافته و پاسخ ایمنی بدن بعد از واکسیناسیون به مرور زمان کاهش می یابد، نیاز به تزریق سالیانه واکسن آنفلوآنزا وجود دارد. واکسن زمانی بیشترین تأثیر را دارد که ویروس های استفاده شده در واکسن با سویه های منتشر شده هم خوانی داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت به طور مستمر سویه های ویروسی را در سطح جهان پایش می کند و بر اساس سویه های منتشر شده نوع واکسن را تغییر می دهد. امروزه با در دسترس قرارگرفتن واکسن های "چهار ظرفیتی آنفلوآنزا” می توان پوشش وسیع تری برعلیه سویه های در گردش ویروس را داشته باشیم.
بر طبق توصیه های وزارت بهداشت و درمان ایران بیشترین زمان ابتلا به آنفلوآنزا ماه های مهر تا اسفند است.  بنابر این بهترین ماه ها برای واکسیناسیون مهر و آبان است. اما بعد از این زمان نیز می توان واکسن را تزریق نمود. تقریباً 2 هفته پس از تزریق، بدن شما پادتن های لازم برای محافظت از ویروس را تولید می کند. به یاد داشته باشید که این واکسن در مقابل سرماخودگی از شما محافظت نمی کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )