لرزش دست

لرزش دست

لرزش دست یک مشکل شایع است که ممکن است در هر سنی فرد را درگیر کند. با مطالعه این متن در مورد این مشکل و عوامل به وجود آورنده آن بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 اردیبهشت 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 اردیبهشت 1397

3K

eye icon

لرزش دست

لرزش دست ها یکی از مشکلات شایع به خصوص در سنین بالاتر است. لرزش دست علل و عوامل متعددی دارد و در هر سنی ممکن است مشاهده شود. این مشکل درجات متفاوتی دارد و از لرزش خفیف دست ها تا لرزش شدید که مانع انجام برخی کارها می شود قابل مشاهده است. گاهی اوقات لرزش دست ها فقط هنگام عصبانیت یا استرس مشاهده می شود. گاهی لرزش دست بعد از یک دوره بیماری رخ می دهد. اصطلاح پزشکی برای لرزش دست ترمور می باشد. لرزش دست یکی از مشکلات شایع است که علل و عوامل گوناگونی دارد.

لرزش اساسی یا ترمور اسنشیال
ترمور اسنشیال یا لرزش اساسی یکی از شایع ترین انواع لرزش دست است. این لرزش اغلب در دست ها وجود دارد ولی گاهی اوقات ممکن است در بازوها، سر، سایر اعضای بدن و حتی صدای فرد نیز دیده شود.
ترمور اسنشیال با اغلب لرزش ها متفاوت است زیرا برخلاف اغلب لرزش ها این نوع لرزش دست هنگامی رخ می دهد که دست ها در حرکت هستند و فرد مشغول انجام کاری است. اغلب اوقات لرزش دست ها هنگامی که دست ها در حالت بی حرکت و سکون هستند رخ می دهد. این مشکل علل متفاوتی دارد و علت آن صد در صد مشخص نیست. گاهی اوقات این مشکل به دلیل یک جهش ژنی به وجود می آید. این بدین معناست که اگر یکی از والدین به این مشکل دچار باشند احتمال اینکه فرزند آنها نیز در آینده دچار مشکل شود زیاد است. یکی دیگر از علل احتمالی این مشکل سموم محیطی است.
البته تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد و این موضوع نیازمند بررسی های تکمیلی می باشد.
عامل دیگر این مشکل بالا رفتن سن است. هر چند لرزش اسنشیال در هر سنی ممکن است مشاهده شود اما اغلب اوقات با بالا رفتن سن این مشکل به وجود می آید.
لرزش اساسی یا ترمور اسنشیال تهدید کننده سلامت فرد محسوب نمی شود اما ممکن است با گذشت زمان تشدید شود. استرس، خستگی و مصرف کافئین زیاد این مشکل را بدتر می کند. گاهی اوقات این مشکل به قدری شدت می یابد که حتی خوردن، آشامیدن، نوشتن و انجام کارهای روزانه را برای بیمار دشوار می سازد.
کنترل و درمان این نوع لرزش معمولا دشوار است. داروهای مخصوصی برای این مشکل وجود دارد اما هیچکدام از آنها مشکل را به کلی برطرف نمی کنند. یکی از کارهایی که در موارد شدید بیماری انجام می شود جراحی است. این جراحی نوعی درمان است که تحریک عمقی مغز نامیده می شود. در این روش جراح وسیله ای مخصوص را در مغز بیمار ایمپلنت می کند تا لرزش ها کنترل شوند. اگر دچار لرزش دست ها هستید لازم است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بررسی شده و به درستی تحت درمان قرار گیرید.

پارکینسون
لرزش اولین علامت بیماری پارکینسون است که حدودا 10 میلیون نفر در سرتاسر دنیا به آن مبتلا هستند. همه افراد مبتلا به پارکینسون دچار لرزش نیستند اما اغلب بیماران در مراحل اولیه بیماری حرکات و لرزش های خفیف در دست، پا و حتی یک انگشت احساس می کنند. اغلب اوقات لرزش فقط در یک طرف بدن مشاهده می شود. لرزش پارکینسون معمولا در حالت استراحت و ریلاکس بودن عضلات رخ می دهد و به آن لرزش در حال استراحت می گویند. هنگام حرکت لرزش ها متوقف می شود حتی حرکت کوچک انگشتان هم می تواند به توقف لرزش ها کمک کند. لرزش ناشی از پارکینسون مانند سایر لرزش ها با استرس و هیجان بدتر می شود. با گذشت زمان و بدتر شدن بیماری لرزش ها دو طرف بدن را درگیر کرده و در هر دو قسمت بدن مشاهده می شود.

ام اس
بیماری ام اس که سیستم ایمنی را هدف قرار داده و مغز، اعصاب و نخاع را درگیر می کند یکی دیگر از عوامل لرزش دست ها می باشد. لرزش های ناشی از ام اس در دست و پا مشاهده می شود. ام اس باعث طیف های متفاوتی از لرزش می شود که شایع ترین آن مانند ترمور اسنشیال هنگام حرکت اتفاق می افتد.

ترک الکل
لرزش یکی از علائم اولیه ترک الکل می باشد. اگر مصرف الکل در فرد خیلی بالا نباشد هنگام ترک آن لرزش تا چند روز بیشتر طول نمی کشد اما چنانچه مصرف در فرد بالا بوده و یا فرد برای مدت زمان طولانی به الکل اعتیاد داشته لرزش ها می توانند تا یکسال یا حتی بیشتر ادامه داشته باشند.
لرزش دست همیشه یک بیماری محسوب نمی شود.

لرزش دست ها همیشه به دلیل بیماری نیست. گاهی اوقات لرزش دست ها پاسخ بدن به چیز خاصی است. چند نمونه از این موارد عبارتند از:

داروها
بیشترین لرزش ناشی از دارو در دسته داروهایی مشاهده می شود که ترشح دوپامین از مغز را متوقف می کند. دوپامین اطلاعات را از بخشی از مغز به بخشی دیگر منتقل می کند. این داروها برای اختلالات خلقی نیز تجویز می شوند. در صورتی که فرد به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع کند دچار لرزش دست ها خواهد شد.

کمبود ویتامین B12
بدون وجود ویتامین B12 کافی سیستم عصبی به درستی کار نمی کند. این ویتامین در گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، گوشت مرغ و بوقلمون یافت می شود. اگر لرزش دست ها ناشی از کمبود ویتامین B12 باشد پزشک برای بیمار علاوه بر اصلاح تغذیه آمپول ویتامین B12 تجویز می کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین B12 (سیانوکوبالامین)

استرس
مشکلات مالی و نگرانی های شغلی و هرگونه استرس برسلامتی فرد تاثیر سوء می گذارد. استرس می تواند منجر به لرزش دست ها شود. به این نوع لرزش لرزش فیزیولوژیک گفته می شود.

کاهش قند خون
کاهش قند خون که در اصطلاح پزشکی هیپوگلیسمی نامیده می شود یکی دیگر از علل لرزش دست ها محسوب می شود. این لرزش موقتی بوده و با بالا رفتن قند خون برطرف می شود.

پرکاری تیروئید
غده تیروئید یکی از غدد مهم بدن است که در ناحیه گردن قرار دارد . اگر تیروئید پرکار باشد سرعت بسیاری از اعمال بدن بالا می رود. مثلا بیمار دچار افزایش ضربان قلب شده و به بی خوابی دچار می شود. علاوه بر اینها پرکاری تیروئید می تواند باعث لرزش دست ها شود.

آسیب های عصبی
صدمه، بیماری و یا مشکلاتی که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند می تواند منجر به لرزش دست ها شود. پزشکان به این مشکل نوروپاتی محیطی می گویند. این مشکل می تواند بر روی دست ها و پاها تاثیر گذاشته و منجر به لرزش آنها شود.
به دلیل اینکه یافتن عوامل و علل لرزش دست ها و درمان درست آن نیازمند بررسی های تخصصی است لازم است بیمار برای درمان این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )