رپورتاژ- راه های کنترل اسهال

رپورتاژ- راه های کنترل اسهال

در این مقاله به معرفی محصولی از شرکت دینه می پردازیم که به کنترل اسهال کمک می کند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 خرداد 1395

7K

eye icon

رپورتاژ- راه های کنترل اسهال

با افزایش دما و شروع ماه های گرم سال، بیماری های دستگاه گوارش از جمله اسهال شیوع می یابد. افزایش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج (بیشتر از سه نوبت در شبانه روز) که با تغییر در قوام و حجم مدفوع همراه است، اسهال نامیده می شود. اسهال می تواند در اثر ابتلا به عفونت های میکروبی، ویروسی و یا پارازیتی، برخی از بیماری ها، ناسازگاری های غذایی یا دارویی و مسمومیت ها بروز کند. 

بخشی از علل اسهال ممکن است مربوط به نقص عملکرد دستگاه گوارش مانند کمبود آنزیم هضم کننده قند شیر (لاکتوز) و یا اختلال شایع سندروم روده تحریک پذیر (IBS) از نوع اسهال غالب باشد. این عوامل باعث افزایش حرکات دودی روده و در نتیجه افزایش سرعت عبور محتویات روده و کاهش فرصت برای جذب آب از محتویات آن می گردد. در بسیاری از موارد نیاز به درمان آنتی بیوتیک نیست و فقط باید برای جبران آب و املاح از دست رفته و پیشگیری از عوارضی همچون کم آبی بدن، تشنج و حتی مرگ، به دفعات مایعات فراوان و محلول هایی مانند او.آر.اس نوشید و از مصرف موادی مانند شکلات، فست فود و غذا های چرب، سبزیجات و میوه جات خام پرهیز کرد.

در ادامه در مورد شیر خوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به هیچ عنوان نباید شیر مادر را قطع نمود، اما در شیر خوارانی که شیر خشک مصرف می کنند، طبق تجویز پزشک نوع مناسب تری از شیر خشک توصیه می شود. 

در کنار مصرف مایعات می توان از کمک درمانگرهایی همچون ماست و دوغ پاستوریزه کم چرب، چای و به خصوص چای سبز، دانه و برگ بارهنگ بهره گرفت.

ماست: 
ماست یک ماده غذایی پروبیوتیک است یعنی حاوی میکروب های زنده ی مفیدی است که با تکثیر فراروان در روده ها و انجام عمل تخمیر، ضمن ممانعت از رشد باکتری های بیماری زا سبب محافظت از سلول های روده و کنترل اسهال می شود. 

چای:
چای سیاه و به خصوص سبز به عنوان یک منبع سرشار از تانن، قابض بوده و به درمان اسهال کمک می کند. پودر برگ چای سبز علاوه بر اثرات مثبت در سلامت قلب و عروق، کنترل چاقی، پیشگیری از سرطان سینه و سرطان های سیستم گوارش، باعث رشد باکتری های مفید در فلور میکروبی روده و کنترل اسهال می گردد.

بارهنگ: 
دانه و برگ بارهنگ با نام علمی پلانتاگو ماژور به علت داشتن تانن، موسیلاژ و صمغ دارای اثرات نرم کننده و ضد اسپاسم، جاذب سموم و ضد عفونی کننده بوده و حرکات روده را که در اثر بیماری های اسهالی افزایش می یابد تنظیم و به حالت طبیعی بر می گرداند. موسیلاژ حاصل از این گیاه با پانسمان مخاط روده، آزردگی های آن را التیام بخشیده و از سلول های پوششی روده محافظت می کند. 

معرفی داروی گیاهی گرانول پلانتاژل دینه: 
شرکت داروسازی دینه ایران با ترکیبی از دانه و برگ پلانتاگوماژور (بارهنگ) و گیاه منتا پیپریتا (نعنا)، سال هاست که فرآورده ای گیاهی را تحت عنوان گرانول پلانتاژل با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، تولید کرده است که در درمان اسهال کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد.

برای خرید و مشاهده پلانتاژل گرانول در سایت داروکده اینجا کیلیک کنید.

نتایج یک بررسی پزشکی انجام شده در بیمارستان رسول اکرم تهران، نشانگر اثرات مثبت گرانول پلانتاژل دینه در کنترل اسهال بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )