علل و درمان خروپف چیست؟

علل و درمان خروپف چیست؟

خروپف می تواند برای خودتان و اطرافیان مشکل ساز باشد. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی روزانه می توانید خروپف را کنترل کنید , در این مطلب این تغییرات را می آموزیم .

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

02 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

02 مرداد 1396

3K

eye icon

علل و درمان خروپف چیست؟

خروپف هنگامی به وجود می آید که بافت های شل و ریلکس گلو به هنگام خواب موقع عبور هوا به لرزش در می آیند. حدود نیمی از افراد بالغ در مقطعی از زندگی خود خروپف را تجربه کرده اند. مسائلی از قبیل وزن، وضعیت سلامتی و آناتومی و شکل دهان می توانند در ایجاد خروپف نقش داشته باشند.

از کجا بفهمیم که خروپف می کنیم؟

اگر در اتاق خواب شما فرد دیگری مثل همسر، فرزند، پدر یا مادر می خوابند حتما از اینکه خروپف می کنید مطلع خواهید شد. اما اگر تنها در اتاق می خوابید می توانید قبل از اینکه به خواب بروید یک ضبط صوت را روشن کرده و صدا را ضبط کنید و صبح صدای ضبط شده را گوش دهید تا ببینید خروپف می کنید یا خیر.

گرفتگی بینی عامل خروپف است

هر چیزی که مانع تنفس از راه بینی شود می تواند منجر به خروپف شود مثلا هنگامی که به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا و یا آلرژی دچار احتقان بینی هستید. برای از بین بردن احتقان بینی می توانید از انواع داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک که در داروخانه ها عرضه می شود و یا چسب های بینی استفاده کنید. لازم به ذکر است که چنانچه احتقان بینی بیش از یک هفته طول بکشد لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

خوابیدن به پشت خروپف را افزایش می دهد

طاق باز خوابیدن می تواند باعث ایجاد خروپف یا بدتر شدن آن شود. بهترین نحوه خواب، خوابیدن به پهلو است. اگر عادت به طاق باز خوابیدن دارید و یا اینکه نیمه شب بدون اینکه متوجه شوید به پشت می خوابید بهتر است چند بالش را طوری اطراف خود بگذارید که مانع خوابیدن به پشت شود. اگر این راهکار موثر نبود و باز هم در این وضعیت می خوابید و به این دلیل خروپف می کنید جیب کوچکی پشت لباس خواب خود بدوزید طوری که جیب بین دو لبه کتف قرار گیرد سپس وسیله ای را مثل یک توپ پینگ پونگ در آن قرار دهید تا در صورتی که به پشت خوابیدید به دلیل فشار آن وسیله مجبور شوید به پهلو بخوابید.

شکل بینی و دهان موجب خروپف می شود

اگر تیغه بینی دچار انحراف باشد یکی از سوراخهای بینی کوچکتر از دیگری می شود که به این حالت اصطلاحا انحراف بینی گفته می شود. این حالت باعث سخت شدن تنفس و ایجاد خروپف می شود. اگر پس از ضربه خوردن به بینی دچار خروپف شده اید و یا احساس می کنید دچار انحراف بینی هستید به پزشک مراجعه کنید این مشکل معمولا با جراحی بینی برطرف خواهد شد.

اگر کام نرم که در واقع بخشی از قسمت فوقانی دهان به سمت گلو می باشد پایین آمده و یا ضخیم باشد راه های هوایی تنگ شده و خروپف ایجاد می شود. همچنین بزرگی زبان کوچک نیز می تواند باعث خروپف شود. این حالت معمولا مادرزادی است اما با افزایش وزن بدتر می شود. گاهی اوقات انجام جراحی می تواند باعث رفع این مشکل شود.

 مصرف برخی داروها موجب خروپف می شود

داروهای خواب آور یا به اصطلاح آرام بخش، داروهای شل کننده عضلات و برخی از داروهای ضدافسردگی می توانند باعث شل شدن عضلات انتهایی زبان و گلو شود و در نتیجه منجر به ایجاد خروپف شود. اگر پس از مصرف هر دارویی دچار خروپف شدید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید گاهی اوقات پزشک می تواند با تعویض دارو مشکل شما را برطرف کند. 

آپنه خواب چیست؟

آپنه یا وقفه تنفسی هنگام خواب یکی از جدی ترین دلایلی است که باعث قطع تنفس هنگام خواب می شود. این حالت باعث تنفس بریده بریده و منقطع و یا بیداری های مکرر در طول شب می شود. برخی از علائم آپنه خشکی دهان، سردرد و یا گلودرد صبحگاهی است. آپنه ارتباط نزدیکی با فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته های مغزی دارد. بنابراین اگر فکر می کنید دچار آپنه یا وقفه تنفسی هنگام خواب هستید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برایتان وسیله ای تجویز کند که باعث تنفس راحت تر شما در طول شب شود و یا در برخی موارد مجبور به انجام جراحی بر روی شما شود.

خروپف کودکان نشانه چیست؟

خروپف در کودکان چیز عجیبی نیست به خصوص اگر دچار سرماخوردگی و یا آلرژی باشند. اما گاهی اوقات خروپف می تواند نشانه عفونت سینوس ها، گلو، ریه ها و یا مجاری تنفسی باشد و یا حتی ممکن است به دلیل آپنه به وجود بیاید. اگر کودک شما دچار خروپف است بهتر است با پزشک متخصص اطفال در این زمینه مشورت کنید.

خانم های باردار ممکن است دچار خروپف شوند

 مجاری تنفسی زنان باردار می تواند متورم شده و تنفس را دشوار کند. اضافه وزن در طی بارداری نیز می تواند باعث فشار روی دیافراگم و در نتیجه خروپف شود. دیافراگم با حرکت بالا و پایین به پر و خالی شدن هوا در ریه ها کمک می کند. اما خانم های باردار چنانکه دچار خروپف شوند لازم است حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهند زیرا این حالت می تواند به دلیل مسائل جدی مانند بالا بودن فشار خون نیز به وجود بیاید.

مراقب اضافه وزن خود باشید

اغلب افراد چاق دچار خروپف می شوند به خصوص اگر چاقی آنها در ناحیه گردن باشد. بنابراین برای پیشگیری و یا درمان خروپف بهتر است وزن خود را به حد مطلوب برسانید. اگر چاق هستید و خروپف می کنید مهمترین کار برای شما کاهش وزن می باشد. بهتر است برای از دست دادن وزن اضافه خود با یک پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

مصرف الکل را کنار بگذارید

الکل هم مانند برخی از داروها عمل کرده و باعث شل شدن عضلات زبان و گلو و در نتیجه خروپف می شود. بنابراین سعی کنید مصرف الکل را متوقف کنید و یا آن را به حداقل برسانید و در ساعات نزدیک به زمان خواب به هیچ وجه الکل مصرف نکنید. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )