کدام خوراکی را با کدام دارو نباید همزمان مصرف کرد

کدام خوراکی را با کدام دارو نباید همزمان مصرف کرد

خوردن برخی خوراکی ها همراه با برخی از داروها می تواند مشکل ساز باشد. در این مقاله به معرفی بعضی از این خوراکی ها می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 مهر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 مهر 1397

3K

eye icon

کدام خوراکی را با کدام دارو نباید همزمان مصرف کرد

پس از تشخیص درست مهمترین عامل بهبود بیماری ها مصرف داروی مناسب است. همانطور که حتما می دانید مصرف برخی داروها با یکدیگر تداخل داشته و نباید همزمان مصرف شوند. اما این موضوع فقط در مورد داروها نیست بلکه خوردن برخی خوراکی ها همراه با برخی از داروها نیز می تواند مشکل ساز باشد. قبل از مصرف هر دارویی برای اولین بار لازم است از پزشک یا داروساز در مورد تداخل مصرف دارو با مواد غذایی و سایر داروها مشاوره بگیرید.

گریپ فروت
گریپ فروت که جزو مرکبات محسوب می شود می تواند با تاثیر بر روی برخی سلول های موجود در دستگاه گوارش که مسئول جذب داروها هستند بر روی جذب بیش از 50 نوع دارو تاثیر بگذارد. مصرف همزمان گریپ فروت با برخی داروها باعث کاهش اثر دارو شده و تاثیر برخی داروها را نیز افزایش می دهد که در هر دو حالت می تواند باعث مشکلاتی برای فرد شود. مثلاً مصرف همزمان گریپ فروت یا آب گریپ فروت با داروی فکسوفنادین که برای آلرژی تجویز می شود باعث کاهش اثر این دارو می شود. در حالی که مصرف همزمان گریپ فروت یا آب گریپ فروت با داروهای کاهنده کلسترول مثل آتورواستاتین باعث تاثیر بیش از حد دارو می گردد.

شیر
برخی افراد داروهای خود را به جای آب با شیر مصرف می کنند این کار بسیار اشتباه است و فقط در مواردی که پزشک یا داروساز توصیه نمایند قابل انجام است. مصرف همزمان شیر با برخی آنتی بیوتیک ها باعث می شود که جذب آن آنتی بیوتیک کاهش یافته و در نتیجه اثر کافی نداشته باشد. مهمترین علت تداخل مصرف شیر با داروها وجود دو ماده معدنی کلسیم و منیزیم در شیر می باشد. علاوه بر این وجود پروتئینی به نام کازئین در شیر نیز می تواند روی جذب برخی داروها تاثیر بگذارد. در صورت مصرف آنتی بیوتیک لازم است بدانید که کدام نوشیدنی ها و غذاها نباید همزمان با آن آنتی بیوتیک خاص مصرف شود.

شیرین بیان
برخی از افراد از شیرین بیان برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می‌کنند و در برخی از کشورها افراد از شیرین بیان به عنوان ادویه استفاده می‌کنند. اما ماده شیمیایی موجود در شیرین بیان به نام انگلیسی گلیسیریزین می‌تواند باعث کاهش اثر برخی از داروها مانند سیکلوسپورین شود. سیکلوسپورین یکی از داروهایی است که برای جلوگیری از رد پیوند برای بیماران پیوندی تجویز می شود. به علاوه مصرف همزمان شیرین بیان با برخی داروهای کاهنده فشار خون مانند انالاپریل و کاپتوپریل باعث کاهش تأثیر دارو می شود.

 درباره گیاه شیرین بیان بیشتر بخوانید.

شکلات
شکلات به ویژه شکلات تلخ می تواند اثر برخی داروها به خصوص داروهای آرامبخش و خواب آور را کاهش دهد. یکی از داروهایی که نباید همزمان با شکلات مصرف شود داروی زولپیدم است. علاوه بر این شکلات می‌تواند اثر برخی از داروهای محرک را تشدید کند مثل داروی ریتالین. یکی دیگر از مواردی که حتما باید به آن دقت شود این است که مصرف شکلات همراه با داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز که اغلب برای درمان افسردگی به کار می روند باعث افزایش خطرناک فشار خون می شود. بنابراین دقت کنید که از مصرف همزمان شکلات به خصوص شکلات تلخ همزمان با برخی داروها به شدت پرهیز کنید.

مکمل های آهن
مصرف همزمان مکمل آهن با سایر داروها کار نادرستی است. مکمل حاوی آهن چنانچه با برخی داروها مصرف شود می‌تواند تأثیر آنها را کاهش دهد. یکی از داروهایی که نباید همزمان با مکمل آهن مصرف شود داروی لووتیروکسین است که برای مبتلایان به هایپو تیروئیدی تجویز می شود. آهن می‌تواند اثر لووتیروکسین را کاهش دهد. اگر داروی لووتیروکسین مصرف می کنید دقت کنید که همزمان از هرگونه مکمل آهن استفاده نکنید و در صورت مصرف قرص های مولتی ویتامین بر چسب آن را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید حاوی آهن هست یا خیر. در صورت مصرف لووتیروکسین از پزشک خود سوال کنید که چه موقع مجاز به مصرف مکمل آهن هستید و چند ساعت فاصله باید بین مصرف آهن و لووتیروکسین باشد.

الکل
مصرف الکل باعث کاهش اثر و حتی بی اثر شدن برخی داروها می‌شود که می‌توان به داروهای کاهنده فشارخون و داروهای قلبی اشاره کرد. همچنین مصرف همزمان الکل با برخی داروها بسیار خطرناک بوده و منجر به ایجاد عوارض جانبی بسیار جدی و خطرناک دارو می شود. بنابراین مصرف الکل و دارو به شدت خطرناک بوده و باید از آن پرهیز شود.

قهوه
مصرف قهوه همزمان با برخی داروهای ضد سایکوز مانند لیتیوم و کلوزاپین باعث کاهش اثر این داروها می شود. در حالی که باعث افزایش اثر و یا اثرات جانبی برخی دیگر از داروها می‌شود. مثلا آسپرین اپی‌نفرین (که برای درمان واکنش های حاد آلرژیک به کار می رود) و آلبوترول (که به صورت اسپری استنشاقی برای مشکلات تنفسی استفاده می گردد). همچنین قهوه باعث کاهش و یا عدم جذب آهن به بدن می گردد.

آنتی هیستامین ها
آنتی‌هیستامین‌ها داروهایی هستند که برای عطسه و آبریزش بینی ناشی از آلرژی تجویز می شوند. اما برخی از داروهای آنتی هیستامین باعث کاهش اثر داروهای کاهنده فشار خون و بالا بردن ضربان قلب می شوند. چنانچه داروی کاهنده فشار خون مصرف می کنید در صورت بروز علائم آلرژی قبل از مصرف داروهای آنتی هیستامین با پزشک خود مشورت نمایید تا راه حل مناسبی برای کنترل آلرژی برایتان تجویز نماید.

داروهای ضد صرع
داروهای ضد صرع که برای کنترل تشنج بیماران مبتلا به صرع به کار می روند می توانند روی برخی دیگر از داروها تأثیر بگذارند. به طور مثال داروهای ضد صرع باعث کاهش اثر داروهای خوراکی ضد بارداری می شوند تحقیقات اولیه نشان می دهد که داروهای ضد صرع باعث افزایش اثرات جانبی جدی در برخی دیگر از داروها می شوند. بنابراین اگر داروهای ضدصرع مصرف می‌کنید قبل از مصرف سایر داروها پزشک خود را مطلع سازید.

ویتامین K
چنانچه از داروهای پیشگیری‌ کننده از لخته خون و رقیق کننده خون مثل وارفارین استفاده می کنید لازم است آگاه باشید که تا چه میزان مجاز به استفاده از ویتامین K هستید. ویتامین K  می تواند تاثیر داروهای رقیق‌ کننده خون را کاهش دهد و فرد بیمار را با خطر لخته شدن خون مواجه کند. سبزیجاتی مانند جعفری ، کلم بروکلی ، کلم برگ و اسفناج مواد غذایی هستند که منابع غنی ویتامین K محسوب می شوند. بنابراین چنانچه از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید باید مراقب باشید که مقادیر مشخصی از این سبزیجات استفاده کنید تا روی داروی مصرفی شما تاثیر سوء نگذارد.

جینسینگ
گیاه جینسینگ نیز می تواند تاثیر وارفارین را کاهش دهد. این گیاه چنانچه همزمان با داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین و آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن مصرف شود می تواند خطر خونریزی های داخلی را افزایش دهد. علاوه بر این جینسینگ چنانچه با داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز که دسته ای از داروهای ضد افسردگی هستند مصرف شود می‌تواند باعث سردرد ، مشکلات خواب ، بیش فعالی و حالات عصبی شود.

گیاه علف چای
گیاه علف چای یک گیاه دارویی است که برای کمک به درمان بیماران مبتلا به افسردگی استفاده می‌شود. البته تاثیر این گیاه روی افسردگی و سایر مشکلات کاملا ثابت نشده است. این گیاه می‌تواند باعث آزاد شدن برخی آنزیم های کبدی که باعث تضعیف تاثیر برخی داروها شود مانند داروهای کاهنده چربی خون مثل لوواستاتین و برخی داروهای قلبی مثل دیگوکسین می‌شود.

گیاه جینکو
برخی از افراد از این گیاه دارویی برای پیشگیری و کمک به درمان فشار خون ،  فراموشی ، وزوز گوش و برخی دیگر از مشکلات استفاده می‌کنند. گیاه جینکو می‌تواند اثر برخی داروها از جمله داروهای کنترل استرس مانند کاربامازپین و والپروئیک اسید را کاهش دهد. بنابراین نباید همزمان با مصرف این دارو ها مورد استفاده قرار گیرد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )