5 دلیل برای خوردن تخم مرغ

5 دلیل برای خوردن تخم مرغ

آیا تخم مرغ دوست دارید؟ چند بار در هفته تخم مرغ مصرف می کنید؟ آیا می دانیدتخم مرغ بسیار مفید است؟ در این مقاله 5 دلیل برای مصرف بیشتر تخم مرغ برای شما می آوریم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 شهریور 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 شهریور 1397

3K

eye icon

5 دلیل برای خوردن تخم مرغ

تخم‌مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. یک عدد تخم مرغ حداقل 70 کالری انرژی دارد. تخم مرغ سرشار از اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها و حتی آهن است. تا چند سال پیش تصور اغلب مردم و حتی برخی از پزشکان این بود که تخم مرغ می‌تواند برای سلامتی مضر باشد اما امروزه محققان معتقدند که تخم مرغ فواید بسیار زیادی دارد و منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد ضروری بدن است. بنابراین اگر تا امروز تخم مرغ در رژیم غذایی شما جایی نداشته است بهتر است از حالا به بعد این ماده غذایی مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در این مقاله 5 دلیل مهم برای اضافه کردن تخم مرغ به رژیم غذایی به شما معرفی می گردد.

بیشتر بخوانید: آنچه در مورد آمینواسید و پروتئین باید بدانیم

1-تخم مرغ یکی از ارزانترین منابع در دسترس پروتئین است.
پروتئین یکی از مواد ضروری برای سلامت بدن محسوب می شود. تخم مرغ حاوی همه اسید آمینه های ضروری برای سلامتی بدن است. پروتئین در سایر مواد غذایی به خصوص گوشت ، لبنیات و حبوبات نیز وجود دارد. اما میزان پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و در عین حال نسبت به سایر منابع ارزان تر و در دسترس تر می باشد و علاوه بر این در زمان کوتاه تری آماده می شود. به همین دلیل تخم مرغ یک منبع غذایی مناسب برای وعده صبحانه می باشد.دقت داشته باشید که پروتئین هم در زرده و هم در سفیده تخم مرغ وجود دارد و برای اینکه از مزایای تخم مرغ کاملاً بهره مند شوید لازم است زرده و سفیده آن را با هم مصرف کنید.

2-مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه مانع گرسنگی کاذب و ریزه خواری در طول روز می شود.
 مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه نسبت به صبحانه حاوی کیک و پنکیک و خوراکی های دارای غلات باعث به تاخیر انداختن گرسنگی و در نتیجه ریزه خواری تا قبل از ناهار می شود. نتایج تحقیقات بسیاری نشان می دهند که کسانی که در وعده صبحانه تخم مرغ مصرف می کنند در طول روز کمتر گرسنه شده و کمتر
ریزه خواری می‌کنند و بهتر می‌توانند بر طبق یک برنامه غذایی مناسب و سالم عمل کنند.

3-تخم مرغ چشمان شما را در برابر اشعه های مضر محافظت می کند.
تخم مرغ سرشار از پروتئین است. لوتئین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند. مصرف لوتئین باعث کاهش خطر بیماریهای چشم از جمله دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شود. لوتئین از چشم ها در برابر طول موج مضر نور محافظت کرده و آسیب رادیکال‌های آزاد را در شبکیه چشم خنثی می کند. تخم مرغ در مقایسه با سایر سبزیجات دارای برگ سبز لوتئین کمتری دارد اما به دلیل وجود ماده ای به نام لسیتین در زرده تخم مرغ ، لوتئین بهتر جذب بدن شده و بیشتر وارد جریان خون شده و به بافت های بدن می رسد. لوتئین می تواند از چشم ها در برابر اشعه های مضری که از صفحه تلفن همراه ، تبلت و کامپیوتر ساطع می‌شوند نیز مراقبت کند.

بیشتر بخوانید: لوتئین و زی زانتین دو ترکیب اصلی در سلامت چشم

4-برخلاف تصور تخم مرغ باعث تنگی عروق قلب نمی شود.
برای مدت چندین دهه تخم مرغ به اشتباه عامل بالا رفتن کلسترول و افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شد. اما امروزه دانشمندان دریافته اند که کلسترولی که از طریق مواد غذایی مانند تخم مرغ و صدف وارد بدن می شود برای سلامتی خطرناک و مضر نیست. در حقیقت بر اساس جدیدترین دستورالعمل انجمن تغذیه آمریکا  مصرف تخم مرغ برای سلامتی قلب مشکلی ایجاد  نمی کند. بنابراین این انجمن محدودیت قبلی مبنی بر مصرف حداکثر 300 میلی گرم تخم مرغ در روز را باطل اعلام کرده و اذعان داشته است که مصرف تخم مرغ منجر به افزایش کلسترول بد خون نمی‌شود. چیزی که در تولید کلسترول در بدن نقش دارد در واقع اسیدهای چرب اشباع و چربی های ترانس هستند. بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سعی دارند که مردم را تشویق کنند که تخم مرغ را به رژیم غذایی خود برگردانند تا از مزایای آن برای سلامتی استفاده کنند.

5-تخم مرغ باعث تقویت توده عضلانی می شود.
توده عضلانی بدن انسان از حدود سن 30 سالگی به بعد دچار تحلیل می شود به طوریکه هر دهه حدود 5 درصد از توده عضلانی وی تحلیل می‌رود. تحلیل عضلات می تواند باعث احساس ضعف و کاهش بنیه شود و در نتیجه با افزایش سن فرد دچار ضعف و بیماری می‌شود. انجام تمرینات ورزشی به خصوص ورزش‌های قدرتی مانع این تحلیل عضلات می گردد. اما مهمترین نکته در پیشگیری از تحلیل عضلات مصرف میزان مناسب پروتئین است. تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا است که عضلات را پس از تمرینات ورزشی ترمیم کرده و به بازسازی آنها کمک می کند.

چند نکته مهم و قابل توجه
همانگونه که اشاره شد تخم مرغ یک منبع غنی برای پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود و به دلیل ارزان بودن در دسترس بودن و سرعت بالای آماده سازی جزو پر مصرف ترین خوراکیها است. اما لازم است قبل از استفاده از آن از تاریخ انقضای آن  آگاه شوید. تخم مرغ باید حتما در یخچال نگهداری شود زیرا در غیر این صورت می‌تواند به سرعت فاسد شود. مسمومیت غذایی به دلیل مصرف تخم مرغ فاسد یکی از مسمومیت های شایع می‌باشد. از شایع‌ترین مسمومیت های غذایی ابتلا به سالمونلا می باشد و تخم مرغ می تواند یکی از مهمترین منابع این باکتری باشد. پوسته بیرونی تخم مرغ، زرده و سفیده آن می توانند به میکروب سالمونلا آلوده باشند.

دو عامل مهم که احتمال آلودگی تخم مرغ به سالمونلا را افزایش می‌دهند نگهداری نادرست و پختن ناکامل آن می‌باشد. سالمونلا می‌تواند به مرور زمان تشکیل شود و هرچه از عمر تخم مرغ بیشتر بگذرد احتمال بالارفتن میزان سالمونلا در آن افزایش می یابد. بنابراین باید از مصرف تخم مرغ هایی که از تاریخ انقضای آنها گذشته خودداری شود. علاوه بر سالمونلا نوعی میکروب دیگر به نام سودوموناس می‌تواند در تخم مرغ وجود داشته باشد. سودوموناس باعث تغییر در رنگ و ظاهر تخم مرغ می شود. بنابراین در صورت مشاهده این موارد از مصرف تخم مرغ خودداری کنید. در صورتی که پس از مصرف تخم مرغ به علائم مسمومیت مانند تهوع ، استفراغ و اسهال دچار شدید به پزشک مراجعه کنید.

از علائم ظاهری تخم مرغ فاسد می توان به تغییر رنگ، مخلوط بودن زرده و سفیده، پاره بودن پرده ی نازکی که روی زرده را پوشانده و اتساع بوی نامطبوع و متعفن از آن اشاره کرد.
- تخم مرغ را در یخچال نگهداری کنید.
- از مصرف تخم مرغ ترک دار خودداری کنید.
- تخم مرغ را به صورت خام مصرف نکنید.
- غذایی که حاوی تخم مرغ است باید زود مصرف شده و در دمای اتاق نگهداری نشود.
-ظرفی که  تخم مرغ در آن آماده و پخته شده باید به دقت شسته شود.
- در صورت تماس دست ها با تخم مرغ خام آنها را به دقت با آب گرم و صابون بشویید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )