رپورتاژ- سیستم نوین نسل جدید مواد ضدعفونی کننده

رپورتاژ- سیستم نوین نسل جدید مواد ضدعفونی کننده

در این متن درباره ویژگی های نسل جدید ضدعفونی کننده ها بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 خرداد 1399

2K

eye icon

رپورتاژ- سیستم نوین نسل جدید مواد ضدعفونی کننده

سوابق نشان می دهد که مصری ها چینی ها و ایرانی ها  آب آشامیدنی را گند زدایی و همچنین جراحات و زخم ها را ضدعفونی می نمودند. در سال 1810 Nicholas Appert روش کنسرواسیون این مواد غذایی را ابداع نمود در سال 1875 پاستور روش پاستوریزاسیون را کشف کرد. به طور کلی ضدعفونی کننده های مختلفی در 150 تا 200 سال گذشته مورد استفاده قرار گرفتند، که از مواد شیمیایی ابتدایی می‌توان به سرکه، نقره و مس اشاره نمود.
جیوه از قرن چهار شناخته شد و پزشکان عرب کلرید جیوه را به‌عنوان آنتی سپتیک مورد استفاده قرار می دادند. chlorine و فرمالدئید در سال 1744 و 1859 کشف شدند. از chlorine در سال 1843 برای ضدعفونی نمودن آب استفاده گردید و هنوز نیز از این ترتیب به این منظور استفاده می گردد.

در اواسط قرن 18 سولفات مس، کلرید روی، پرمنگنات سدیم، اسیدها، قلیاها، سولفور ها و الکل ها به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در قرن حاضر مطالعات بر روی مواد ضدعفونی کننده کامل تر گردید و موادی که طیف اثر بیشتر و عدم سمیت برای انسان و محیط زیست را داشته باشند مورد توجه قرار گرفتند.
کلریزاسیون به عنوان یکی از انواع روش های تخریب پاتوژن ها به طور گسترده‌ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال در سال های اخیر عواملی از قبیل افزایش مقاومت باکتری ها کشف لژیونلا  و سایر مشکلات حاصل از استفاده از مواد ضدعفونی کننده سبب افزایش تمایل به جایگزینی و استفاده از محلول های ضدعفونی کننده نسل جدید گردیده است.

دستگاه های کمپانی Envirolyte، ترکیبات کلرداری را تولید می نمایند که سبب کاهش بارز هزینه‌ها، خطر و همچنین کاهش اثرات نامناسب اکولوژیکی می گردند. در حال حاضر با استفاده از سیستم های Envirolyte تولید HCLO به شکل ایمن در محل و تنها با استفاده از نمک، آب و برق امکان پذیر می باشد. HCLO یکی از ترکیبات ضدعفونی کننده کلردار بسیار قوی می باشد. علاوه بر این این مایع ضدعفونی کننده بر اساس Guideline اروپا به عنوان یک ماده غیر رسمی و تجزیه پذیر محیط زیست طبقه بندی شده است که در این صورت هم به انسان و هم به محیط زیست کمک می‌نماید. تمام این مزایا با کاهش هزینه‌ها نیز همراه گردیده است.

ویژگی های یک ضدعفونی کننده ایده آل:
- وسیع الطیف
- زمان اثر کوتاه
- غیر سمی برای انسان و حیوان
- عدم حساسیت بافتی
- عدم آلودگی محیط زیست
- قیمت ارزان
- موثر بر اشکال مختلف میکروارگانیسم ها حتی اسپور باکتری ها

الهام از طبیعت
A- هنگامی که پوست آسیب می بیند در واقع دریچه ای جهت ورود عوامل بیماری زا ایجاد می گردد
B- نوتروفیل ها نوعی از گلبول های سفید خون می باشند.
C- هنگامی که عوامل بیماری زا به سلول انسان حمله ور می شود، نوتروفیل به محل عفونت مهاجرت کرده تا پاتوژن های مهاجم را تخریب نماید. گام اول در این پروسه دربرگرفتن پاتوژن می باشد.
D- ابتدا نوتروفیل، پاتوژن را احاطه کرده و اسید هیپوکلروس را به عنوان اکسید کننده تولید می نماید.

اسید هیپوکلروس یک ماده Biocide می باشد و توسط سلول نوتروفیل تولید شده و به سرعت باکتری را می کشد. کمپانی Envirolyte از این روند طبیعی الهام گرفته و با استفاده از آب و نمک و الکتریسیته اسید هیپوکلروس را به عنوان یک ماده اکسید کننده قوی بر علیه میکروارگانیسم ها تولید می نمایند.

Envirolyte Solutions
تکنولوژی آب الکترولیز شده کمپانی Envirolyte می باشد که در پی آن آب و نمک از نوعی Cell  خاص بدون افزودن ماده شیمیایی عبور می‌نمایند و محلول های آنولیت و کاتولیک تولید می گردد. آنولیت و کاتولیک دارای قابلیت های زیر می باشند:
- نابودی باکتری ها ویروس ها قارچ ها و حتی اسپور
- تصفیه آب
- به عنوان دترژانت، حلال چربی و پروتئین ها می باشند.

دستگاه های مختلف Envirolyte قادر به تولید دو نوع محلول می باشند:
1- Anolyte: محلولی با قابلیت تنظیم PH بین 8/5 -2/5 و قدرت اکسیداسیون احیای (ORP) بین 600+ تا 1200+ میلی ولت می باشد. محلول آنولیت یک ضدعفونی کننده وسیع الطیف و موثر بر علیه ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و حتی اسپور ها می باشد.
محلول آنولیت بر اساس PH به دو نوع خنثی (ANK-Neutral Anolyte) و اسیدی ( Acidic Anolyte) تقسیم می شوند.

برای خرید و مشاهده محلول کنسانتره ضد عفونی کننده سطوح آنولیت اینجا کلیک کنید.

ANK-Neutral Anolyte: از این محلول در هر مکان که نیاز به  ضدعفونی یا استریلیزاسیون وجود داشته و PH مهم باشد استفاده می گردد. این محلول در برابر رنج گسترده‌ای از پاتوژن ها شامل باکتری ها، ویروس ها، اسپورها و قارچ ها بسیار موثر می باشد.

مشخصات محلول

Acidic Anolyte: از این محلول در هر کجا که نیاز به ضدعفونی یا استریلیزاسیون وجود داشته باشد و PH مهم نباشد و امکان خوردگی نیز وجود نداشته باشد استفاده می گردد. این محلول ضدعفونی کننده بسیار قوی و سریع در برابر کلیه باکتری ها، ویروس ها، اسپور ها و قارچ ها می باشد.

مشخصات محلول

2- Catholyte: محلولی با خاصیت قلیایی ملایم که به عنوان یک دترژانت بر علیه چربی و پروتئین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات محلول

هر دستگاه Envirolyte می تواند به گونه ای تنظیم گردد که تنها ANK-Neutral Anolyte به همراه کاتولیت جهت تصحیح PH محلول ANK یا تنها Acidic Anolyte و کاتولیت تولید نمایند. تنظیم دستگاه جهت تولید هر کدام از محلول های فوق در کارخانه Envirolyte انجام می پذیرد.

بر اساس تحقیقات گسترده هر دو محلول آنولیت و کاتولیت دارای مشخصات زیر می باشند:
- سازگار با محیط زیست بدون باقی ماندن مواد شیمیایی سنتتیک
- غیر سمی برای انسان و حیوانات
- سریع الاثر
- قادر به استفاده در تمام مراحل شستشو و ضدعفونی نمودن
- در غلظت های پیشنهادی سبب رنگبری سطوح و پارچه نمی گردد.
- به صورت مایع و و آیروسل (مه پا شی) قابل استفاده می باشد.
- قادر به تولید در محل با مواد اولیه آب و نمک با قابلیت تنظیم ماده موثره و PH که هزینه حمل و نقل و انبارداری را حذف می نماید.
- ضد آلرژی (Hypoallergenic)

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )