تاثیر BCAA بر حفظ عضلات

تاثیر BCAA بر حفظ عضلات

هنگام تلاش برای لاغری حجم عضلات شما کم می شود. در این مقاله تاثیر BCAA را بر حفظ عضلات، توضیح داده ایم.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 مهر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 مهر 1395

15K

eye icon

تاثیر BCAA بر حفظ عضلات

یک رژیم غذایی سالم می تواند شما را به وزن ایده آل تان برساند ولی در عین حال می تواند باعث کاهش حجم عضلات شما گردد. استفاده از آمینواسید BCAA می تواند شما را از اثرات کاتوبولیکی رژیم غذایی محافظت کند. 

در سال های اخیر آمینواسید های شاخه دار دوباره وارد عرصه ی بدن سازی و فیتنس شده اند. با آنکه نقش اصلی BCAA افزایش حجم عضلات می باشد، ولی در اصل باعث حفظ حجم عضلات از تحلیل رفتنش به خصوص در هنگام رژیم های لاغری می گردد. رژیم گرفتن یک فعالیت کاتابولیکی می باشد بدین معنی که باعث شکسته شدن عضلات و به اصطلاح تحلیل رفتن حجم آنها می گردد.

هر قدر وزن بدن کاهش یابد، میزان پروتئین بیشتری جهت حفظ منابع ذخیره ی چربی خود از دست می دهد. در این حال بدن برای تامین انرژی خود به پروتئین عضلات حمله می کند. آمینواسید های شاخه دار (BCAA) نه تنها مسئول بالا بردن سطح سنتز پروتئین می باشند، بلکه ظرفیت سلول ها برای ساخت پروتئین را نیز بالا می برند.

کاهش میزان شکسته شدن پروتئین ها از مسئولیت های اصلی آمینواسید می باشد. در واقع آمینواسید ها سبب کاهش فعالیت مواد دخیل در شکست پروتئین ها می گردند. مهم تر از همه شدت تمرین با BCAA دو چندان می شود. BCAA با آمینواسید تریپتوفان (به خصوص زمانی که در مغز به سروتونین تبدیل می شود) برای ورود به مغز، رقابت می کند. در حین تمرین، سطوح سروتونین بالا رفته و به دنبال آن حس خستگی بیشتر می شود. نتیجه آن یک تمرین با شدت و قدرت کمتر می باشد. BCAA سطح تریپتوفان و در نتیجه سطح سروتونین را کاهش داده و بنابراین نتیجه ی آن فعالیت با شدت و مدت زمان بیشتر می باشد. 

بیشتر بخوانید: اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران

BCAA موجود در وی پروتئین (WHEY) همان آمینواسید های پیتیدی می باشند که جهت تاثیر گذاری بیشتر، می بایست مسیر گوارشی (هضم غذا) را طی کرده و سپس وارد جریان خون شوند. با اینکه پروتئین وی یک مکمل با قدرت هضم شوندگی سریع می باشد ولی با این حال چندین ساعت طول می کشد تا این پروسه انجام گیرد. 

ولی BCAA به فرم مونوهیدرات، بدون نیاز به طی کردن مسیر هضم، مستقیماً جذب جریان خون می شوند. در نتیجه سطوح آمینواسیدی خون را چندین برابر بیشتر و سریعتر از آمینواسید های پیتیدی بالا می برند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )