مزایای استفاده از CLA

مزایای استفاده از CLA

آیا مصرف CLA موجب لاغزی می شود؟ با مطالعه این مطلب از مجله داروکده جواب این سوال و سوالات دیگر در مورد CLA را بگیرید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 آذر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 آذر 1396

10K

eye icon

مزایای استفاده از CLA

اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، احتمالا استفاده از مکمل (CLA (Conjugated Linoleic Acid به شما پیشنهاد شده است. قبل از استفاده از این مکمل، توصیه می شود مقاله ی زیر مطالعه شود.

CLA چیست ؟
CLA از دسته ی خانواده اسید های چرب امگا6 می باشد. CLA ترکیبی از حداقل 28 ایزومر لینولئیک اسید (اسیدچرب غیر اشباع خانواده امگا6) ضروری می باشد. ضروری بودن بدین معنی است که بدن توانایی تولید آن را نداشته و نیاز است که از طریق رژیم غذایی آن را دریافت نماید.
CLA، چربی بدن را با جلوگیری از تجمع چربی در سلول های چربی (FATCELL)، کاهش می دهد. چربی معمولا از طریق یک دریچه که توسط آنزیم ها کنترل می شود، وارد سلول های چربی می شود.  
CLA بر روی این آنزیم ها تجمع کننده چربی عمل می کند و باعث بسته نگه داشتن این دریچه ها می شود. با این عمل سلول های چربی کوچک تر می شوند. همچنین مصرف CLA نشان داده است که می تواند سطح نوراپی نفرین را که یکی از قوی ترین هورمون های چربی سوز می باشد افزایش دهد. 

در مطالعه ای که Gaullier بر روی 180 مرد و زن دارای اضافه وزن انجام داد، همگی BMI بین 25 و 30 داشتند. 149 نفر از داوطلبان، زن و بقیه مرد بودند که در سه گروه دسته بندی شده بودند. گروه اول قرص های CLA (4.5  گرم از 80% CLA) گروه دوم فرم شربت (3.6 گرم از 76% CLA) روزانه و گروه سوم کپسول های دارونما (placebo) دریافت می کردند. داوطلبان از یک رژیم غذایی یکسان که توسط پرستار بخش تعیین و کنترل می شد استفاده می کردند. در طی 12 ماه مطالعه، داوطلبان برای کنترل وزن، BMI و قند خون به بخش مراجعه می کردند.
بعد از یک سال:
هر دو گروه دریافت کننده CLA حدود 9 کیلو وزن کم کردند، گروه دریافت کننده دارو نما در همان وزن باقی مانده بودند.
گروه دریافت کننده شربت CLA کاهش 9% در چربی بدن، گروه دریافت کننده قرص کاهش 7 % در چربی بدن و گروه دارو نما تغییری در چربی بدن نداشتند.
هر دو گروه دریافت کننده CLA، پیشرفت های یکسانی در حجم عضله داشتند.

مزایای CLA
CLAدر کاهش چربی بدن و افزایش سرعت متابولیسم : اولین مزیت و دلیل اصلی پر طرفدار بودن این مکمل نقش آن در کاهش چربی بدن می باشد. ولی سوال اینجاست که آیا مصرف اسیدچرب می تواند سبب کاهش چربی بدن شود؟
بله، گفته شده که مصرف CLA می تواند کاهش وزن را افزایش داده و چربی بدن را در طی فرایند های بیوشیمیایی با افزایش سرعت متابولیسم، کاهش دهد. سرعت متابولیسم پایداری یا همان Basal metabolic rate (BMR) با حداقل مقدار انرژی که بدن جهت فعالیت به آن نیاز دارد، تعریف می شود، لذا افزایش در BMR نشان دهنده آن است که غذا با سرعت بیشتری به انرژی تبدیل می شود. CLA با یک سری فعل و انفعالات متابولیکی بافت چربی را در بدن تنظیم می کند، لذا این گونه نتیجه گیری می شود که با افزایش سرعت متابولیسم، CLA وزن کلی بدن را کاهش نداده بلکه در کاهش نسبت چربی بدن به عضله و افزایش انرژی مصرفی نقش دارد.

افزایش رشد عضله: علاوه بر نقش CLA در افزایش سرعت متابولیسم پایه ( BMR ) ، CLA می تواند در کاهش درصد چربی بدن نیز موثر باشد. با این حال با کاهش درصد چربی بدن، کاهش کلی در وزن بدن مشاهده نمی شود. این به این دلیل می تواند باشد که CLA به طور موثری نسبت عضله بر چربی را افزایش داده و نتیجه آن رشد حجم عضله باشد.

کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون: CLA نشان داده است که می تواند در کاهش فشار خون، حساسیت به انسولین و کاهش سطح گلوکز خون تاثیرگذار باشد ، نتیجه آن کاهش ریسک بیماری آترواسکلروز و بیماری های قلبی میباشد . (طبق مطالعه انجام شده در سال 1994 استفاده نیم گرم CLA به صورت روزانه در خرگوش ، کاهش چشم گیری را در LDL و کلسترول نشان داد)

تقویت سیستم ایمنی بدن: طی رژیم غذایی و نیز تمرین های مداوم، بدن دچار خستگی مفرط شده و در معرض بیماری ها قرار می گیرد. مصرف CLA به عنوان مکمل می تواند در بالا بردن سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشد. (بسیاری از مطالعات نشان داده است که CLA در افزایش پاسخ گویی سیستم ایمنی موثر بوده و مانع ایجاد اثرات کاتابولیکی در بدن می شود.)

عوارض جانبی CLA:
تا به امروز، عوارض خطرناکی با CLA گزارش نشده است.
در موارد نادر، می تواند باعث تهوع و یا درد شکم شود، حال آنکه مصرف همراه با وعده های غذایی می تواند از بروز چنین عوارضی جلوگیری کند.

منابع تهیه CLA:
CLA در بسیاری از مواد غذایی به خصوص مواد غذایی حیوانی به مانند گوشت و مواد لبنی یافت می شود. لذا جهت بهره مندی از تمامی مزایای CLA، مقدار دریافت شده توسط مواد غذایی، کافی نبوده و لازم است که از قرص و کپسول های CLA در کنار آنها نیز مصرف شود.

برای خرید مکمل های CLA اینجا کلیک کنید.

چه زمانی از قرص های CLA استفاده شود:
جهت کمک به کاهش چربی بدن 1.8 تا 7 گرم CLA روزانه توصیه می شود. مصرف دو سافت ژل (هر کدام با یک گرم CLA ) 3 بار در روز همراه وعده های غذایی توصیه می شود.
حداقل دوز روزانه: 3 گرم (در سه دوز منقسم)
حداکثر دوز روزانه: 6 تا 9 گرم (در سه دوز منقسم)

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )