رپورتاژ- چرا بدنسازان حرفه ای از امگا3 استفاده می کنند؟

رپورتاژ- چرا بدنسازان حرفه ای از امگا3 استفاده می کنند؟

در این مطلب یه تاثیر نقش امگا3 در فعالیت های ورزشکاران می پردازیم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

15 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

15 اردیبهشت 1399

2K

eye icon

رپورتاژ- چرا بدنسازان حرفه ای از امگا3 استفاده می کنند؟

بدنسازان حرفه ای علاوه بر استفاده از مکمل های افزایش حجم و یا مکمل های دوران کات، از مکمل هایی که عملکرد ورزشی را بهبود و سرعت ریکاوری را ارتقاء می دهند، نیز استفاده می کنند.

چرا که معتقدند، تمرین با کیفیت تر و بیشتر، آن ها را در زمان بندی جلو می اندازد و سریعتر به اهداف خود می رساند.
در این راستا، از جمله مکمل هایی که به تازگی در کنار استفاده از مکمل های بدنسازی محبوبیت یافته اند، مکمل های امگا3 می باشد.
اسیدهای چرب امگا 3 شامل آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) هستند. این ترکیبات در غذاهای دریایی، دانه ها و مغزها یافت می شوند. اسیدهای چرب امگا3 به دلیل ویژگی های ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و  ایمن سازی در کاهش ترشح پروتئین های فاز حاد التهابی، کاهش تولید آنیون سوپراکسید، کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و آرتریت روماتوئید و ... موثر هستند.

در این مقاله به علل انتخاب مکمل امگا 3 توسط ورزشکاران حرفه ای می پردازیم:

1) اثر اسیدچرب امگا3 بر عضلات اسکلتی
به نظر می رسد اسیدهای چرب امگا3 نقش مثبتی در سنتز پروتئین در عضلات و پیشگیری از کاتابولیسم عضلانی داشته باشند. این یافته ها در مطالعات حیوانی اثبات شده اند. 
در یک مطالعه که 3 گرم امگا3 به مدت 8 هفته به افراد سالم داده شد، مشاهده گردید که ستنز پروتئین در عضلات به طور معنی داری افزایش پیدا کرده است. 
البته در مطالعه McGlory و همکارانش در سال 2016، اثر معنا داری در افزایش سنتز پروتئین در عضلات پس از 8 هفته مکمل یاری با 4.5 گرم امگا 3 در ورزشکاران دیده نشد، اما این مکمل توانسته بود التهاب و دردهای عضلانی را بکاهد. به عبارتی مکمل امگا3 سرعت ریکاوری را افزایش می دهد.

برای خرید و مشاهده مکمل امگا 3 کارن اینجا کلیک کنید.

2) اثر امگا3 بر سوخت و ساز بدن
گفته می شود امگا3 به خاموش شدن ژن های چاقی کمک می کند. در یک مطالعه دیده شد که در پی مکمل یاری با مکمل امگا3 (به مدت 6 هفته و دوز 2.4 گرم) متابولیسم پایه 260 کیلوکالری افزایش پیدا کرده است.

3) امگا3 و تقویت سیستم قلبی و عروقی
بسیاری از مطالعات اثر مثبت اسیدهای چرب امگا3 را بر سلامت سیستم قلبی و عروقی ورزشکاران تایید می نمایند. مکمل یاری با امگا 3 با کاهش ضربان قلب در حالت استراحت، کاهش مصرف اکسیژن در هنگام ورزش و کاهش فشار خون دیاستولی به تقویت سیستم قلبی و عروقی ورزشکاران کمک می نماید.
همچنین مطالعات حیوانی نشان داده اند که اسید های چرب امگا3 می توانند مصرف اکسیژن ماهیچه های اسکلتی را طی انقباض حین ورزش کاهش دهند.

4) امگا3 و تقویت سیستم ایمنی
در طول 30 سال گذشته مطالعات بسیاری در ارتباط با اثر ورزش بر عملکرد سیستم ایمنی انجام شده است. نتایج برخی از این مطالعات نشان داده اند که احتمال تضعیف سیستم ایمنی و بروز عفونت های مجاری تنفسی در ورزشکاران بسیار زیاد است، بنابراین این فرضیه مطرح شده است که مکمل یاری با مواد مغذی نظیر اسیدهای چرب امگا 3 می تواند با تقویت سیستم ایمنی ورزشکاران، احتمال بروز عفونت ها را کاهش دهند.
از آنجایی که امگا3 به کاهش ریسک بروز عفونت های تنفسی کمک می کند، دریافت آن توسط شناگران توصیه می شود.

5) تاثیر امگا3 بر ترشح هورمون تستوسترون
گفته می شود، هورمون تستوسترون با افزایش توده عضلانی در بهبود قدرت و عملکرد ورزشی موثر است.
تمرینات زیاد و رژیم غذایی خیلی کم چرب ترشح هورمون تستوسترون را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کاهش آن می شود. دریافت مکمل های غذایی نظیر CLA و امگا 3 می تواند تا اندازه ای این کاهش را جبران نماید.

سوالات خود در خصوص مصرف مکمل های بدنسازی را از مشاوران کارن بپرسید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )