سوالات رایج در مورد کلیات پروتئین (قسمت دوم)

سوالات رایج در مورد کلیات پروتئین (قسمت دوم)

هر سوالی که درباره پروتئین دارید در این دو مقاله پاسخ داده شده است.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 آذر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 آذر 1397

3K

eye icon

سوالات رایج در مورد کلیات پروتئین (قسمت دوم)

در قسمت اول تعدادی سوالات رایج در مورد پروتئین را مطرح کردیم در ادامه به طرح سوالات دیگر می پردازیم.

11) آیا پودر پروتئین حاوی محصولات حیوانی می باشد؟
برخی مکمل های پروتئینی حاوی محصولات حیوانی از جمله شیر و تخم مرغ بوده ولی فاقد گوشت می باشند. البته مکمل های گوشت یا مرغ ایزوله نیز وجود دارند که حاوی مشتقات گوشتی می باشند. پودرهای پروتئینی گیاهی که فاقد ترکیبات گوشتی می باشند، معمولا از پروتئین هایی به مانند برنج، نخود و لوبیا تهیه می شوند. لذا، توصیه می شود که قبل خرید مکمل پروتئینی، حتما برچسب مواد تشکیل دهنده ی محصول را مطالعه نمایید.

12) آیا همه ی مکمل های پروتئینی از شیر تهیه می شوند و دارای لاکتوز می باشند؟
با اینکه اکثر مکمل های پروتئینی از شیر تهیه می شوند، پروتئین های فاقد لاکتوز نیز برای افرادی که به شیر حساسیت دارند تولید می شود. البته پروتئین های گیاهی و پروتئین های حیوانی از جمله تخم مرغ و گوشت، فاقد شیر می باشند. پروتئین های هیدرولیز شده و ایزوله عملا فاقد لاکتوز بوده و یا مقدار لاکتوز موجود در آنها بسیار پایین می باشد و معمولا توسط افرادی که نسبت به شیر حساسیت دارند، می تواند قابل تحمل باشد.

13) پروتئین وی (Whey Protein) از چه ساخته شده است؟
وی پروتئین از شیر تهیه شده است که حاوی 2 نوع پروتئین می باشد. کازئین در حدود 80% پروتئین شیر را تشکیل داده و 20% بقیه حاوی whey می باشد. زمانی که شیر به پنیر تبدیل می شود، وی از مایع باقی مانده بعد از جدا کردن کشک تهیه می شود.

برای مطالعه بیشتر: کازئین (Casein) به عنوان یک پروتئین دیر جذب

بعد از جدا کردن whey، نیاز هست که چند مرحله فرایند خالص سازی بر روی محصول صورت گیرد تا به فرم وی پروتئین عرضه شود.
به مانند همه ی پروتئین ها، وی از آمینواسید تشکیل شده است که بدن می تواند برای رشد عضله و بازسازی از آن استفاده کند. البته غلظت بالای آمینواسیدهای شاخه دار وی پروتئین، بخصوص نوع لوسین، این پروتئین را از سایر پروتئین ها متمایز می کند.
وی پروتئین یکی از محبوب ترین مکمل های ورزشی بوده زیرا که نشان داده است که در رشد عضله و چربی سوزی موثر است.

14) آیا پروتئین بار (protein bar) موثر است؟
پروتئین بار مطمئنا بهتر از شکلات بار می باشد. البته به ترکیبات آن نیز بستگی دارد. تولید کننده های محصولات غذایی، محصولاتی به نام پروتئین بار تولید می کنند که معمولا پروتئین چندان بالایی ندارند.
پروتئین بار هایی انتخاب نمایید که حاوی درصد پروتئین بالایی باشند و میزان کالری، کربوهیدرات و چربی کمتری جهت کاهش وزن داشته باشند. در صورتی که پروتئین بار کمتر از 10 گرم پروتئین داشته باشد آن را به عنوان پروتئین بار تلقی نکنید. پروتئین بار باید بین 20 تا 30 گرم پروتئین داشته باشد.

15) آیا پودرهای پروتئینی برای کودکان قابل استفاده می باشد؟
کودکان برای رشد به پروتئین نیاز دارند، البته این بدان معنی نمی باشد که آنها نیازمند مکمل پروتئینی می باشند.
با این حال، تا زمانی که یک کودک رژیم سالم و متعادل داشته باشد، مصرف مکمل وی پروتئین هیچ ضرری را به دنبال نخواهد داشت.
متاسفانه، بیشتر غذای کودکان ، حاوی پروتئین بالا نبوده و عمدتا دارای قند و کربوهیدرات بالا می باشد و یکی از دلایل چاقی مفرط در کودکان است. با ایجاد تعادل بیشتر در رژیم غذایی آنها و نیز اضافه کردن پروتئین بالاتر نه تنها فعالیت فیزیکی آنها را بالاتر برده بلکه بدن آنها را به حالت ایده آل خود می رساند.

16) آیا مکمل های پروتئینی در دوران بارداری و بعد آن قابل استفاده می باشد؟
تحقیقات نشان داده است که مصرف وی پروتئین نه تنها در دوران بارداری بی ضرر می باشد، بلکه می تواند در رشد جنین، افزایش وزن، قد نوزاد و کاهش نوزادان نارس موثر واقع شود.
با این حال، با توجه به این که بدن افراد نسبت به هم تفاوت دارد و مقدار نیاز به پروتئین در دوران بارداری متفاوت می باشد، توصیه می شود که قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت شود.
زمانی که نوزاد به دنیا می آید، بدن مادر نیازمند کالری های اضافی می باشد (در حدود 200-500 کالری روزانه). سازمان USDA مقدار پروتئین موردنیاز در دوران بارداری را در حدود 71 گرم در روز تعیین کرده است.
اگر بعد از زایمان تصمیم به ورزش بگیرید، مصرف وی پروتئین تاثیرگذار تر خواهد بود.

17) چه زمانی وی پروتئین مصرف کنم؟
شیک بعد از تمرین بسیار موثر می باشد. البته اگر مصرف وی پروتئین فقط جهت تامین نیاز روزانه ی پروتئینی باشد، زمان مصرف آن مهم نمی باشد. بسیاری از مردم روز خود را با مصرف یک شیک پروتئینی آغاز می کنند. البته اگر رژیم کم کالری دارید، می توانید یک پیمانه پروتئین را قبل از تمرین ورزشی نیز مصرف نمایید.

18) آیا مصرف مکمل پروتئین بعد از تمرین ضروری است؟
نظریه  پنجره آنابولیکی یا مصرف وی پروتئین در زمان کوتاه بعد از تمرین سنگین جهت ساخت عضله در بین ورزشکازان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست.
البته حتی اگر با چند ساعت تاخیر بعد از تمرین ورزشی مکمل وی پروتئین مصرف کنید، بدن شما از آمینواسید های مربوط به قبل از تمرین جهت حداکثر رشد و بازسازی استفاده خواهد کرد.
لذا مطمئنا مصرف وی پروتئین بلافاصله بعد از تمرین بی اثر نمی باشد ولی حتی با تاخیر در مصرف مکمل بعد از تمربن، باز هم می توانید قدرت و حجم عضلانی را در این بازه کسب کنید.
البته اگر در شرایط  ناشتا ورزش کنید، جایی که برای چندین  ساعت چیزی نخورده اید ، مصرف شیک بلافاصله بعد از تمرین توصیه می شود.

19) بهترین پودر پروتئینی چه نوع پودری می باشد؟
بهترین پودر پروتئینی، پودری است که بهترین طعم را داشته باشد، میزان پروتئین مورد نیاز شما را تامین کند و شما را به هدفتان برساند.
شاید هدف شما تنها اضافه کردن مقداری پروتئین به رژیم غذایی، حجم گرفتن و افزایش قدرت و یا کاهش وزن باشد. برخی مکمل های پروتئینی از پروتئین های زود هضم جهت مصرف بلافاصله بعد از تمرین تشکیل شده اند. برخی دیگر نیز از پروتئین های دیر جذب ساخته شده اند تا بدن بتواند در حین خواب مواد مغذی خود را تامین کند.

20) سنتز پروتئین عضلانی چیست؟
از نظر علمی، سنتز پروتئین ، پروسه ای می باشد که سلول ها و مولکول های پروتئینی را به کمک DNA ،RNA و آنزیم ها می سازد. به طور کلی، پروسه ای که بدن شما، آمینواسیدهای موجود در پروتئین را جهت ساخت عضله جدید به کار می گیرد.
در طول روز، بدن شما بین دو فرآیند درحال نوسان می باشد. ساخت عضله یا همان سنتز پروتئین (آنابولیسم) و شکست عضله (کاتابولیسم).
بعد از مصرف مکمل پروتئینی، یک بازه ی زمانی کوتاهی ایجاد می شود که در آن مقادیر آمینواسید در خون بالا می رود. این دوره هایپرآمینواسیدمیا نامیده می شود.
تمرین سنگین، فرآیند کاتابولیکی می باشد که در آن آسیب به عضلات زیاد شده و آنها را می شکند. ولی بعد از تمرین، بدن بلافاصله فرم آنابولیکی به خود گرفته و آن فرم آسیب را بازسازی می کند. مصرف یک شیک پروتئین قبل و یا بعد از تمرین می تواند این فرآیند را سرعت بخشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )