آیا مصرف پروتئین وی برای کودکان مفید است؟

آیا مصرف پروتئین وی برای کودکان مفید است؟

به دلیل اهمیت رشد و نمو، دریافت پروتئین کافی در دوران کودکی بسیار مهم است. در این مقاله به باید و نباید های استفاده از مکمل وی برای کودکان می پردازیم.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 خرداد 1399

18K

eye icon

آیا مصرف پروتئین وی برای کودکان مفید است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • پروتئین وی چیست؟
  • اهمیت استفاده از پروتئین وی برای کودکان
  • میزان پروتئین مورد نیاز کودکان
  • چه گروهی از کودکان به پروتئین اضافی نیاز دارند؟
  • فواید پروتئین وی برای کودکان 
  • پروتئین وی را چگونه مصرف کنیم؟
  • هشدارها

پروتئین به عنوان یک ماده مغذی، از اصلی‌ترین عناصر سازنده بدن می‌باشد که در حفظ و سلامت عملکرد صحیح بسیاری از ارگان های بدن از جمله هورمون ها، آنزیم ها و انتقال دهنده های عصبی نقش بسزایی ایفا می‌کند. به دلیل اهمیت رشد و نمو، دریافت پروتئین کافی در دوران نوزادی، کودکی و نوجوانی بسیار مهم است. بیشتر کودکان نیازی به افزودن پروتئین وی به برنامه خود ندارند، زیرا پروتئین کافی را از مصرف گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، پنیر، ماست، لوبیا و عدس دریافت می کنند.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی که همان پروتئین آب پنیر است، از شیر گاو تهیه شده و علاوه بر پروتئین کازئین، پروتئین دیگر موجود در آب پنیر است. وی، پروتئینی است که هنگام تبدیل شیر به پنیر باقی می ماند.
وی در بسیاری از محصولات لبنی از جمله پنیر، شیر و ماست وجود دارد و یا در مکمل های پودری مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از محصولات پروتئین وی به عنوان روشی برای تقویت رشد ماهیچه ها در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که ممکن است کودکان به دلیل فعالیت بدنی زیاد و یا عدم خوردن غذا به میزان لازم پروتئین کافی دریافت نکنند، پس می توانند، برای رشد و عملکرد مناسب، از پروتئین وی استفاده نمایند.

وی نسبت به سایر پروتئین ها مانند کازئین (پروتئین دیگر شیر) و سویا، پروتئین بهتری می باشد. به این دلیل که پروتئین وی سریع تر هضم شده و منجر به افزایش سریع سطح اسید آمینه ها در بدن می شود.
نکته دیگر این است که  وی حاوی مقدار بیشتری لوسین است که یک اسید آمینه بسیار مهم برای ساختن عضلات است.
کازئین، پروتئین دیر جذب تری است و مصرف آن قبل از خواب مانع از تخریب عضلات می شود. می توان به جای این که تنها از وی یا تنها از کازئین استفاده کرد با گنجاندن شیر در برنامه غذایی هر دوی این پروتئین ها را دریافت کرد.

برای مطالعه بیشتر: مقایسه ی مکمل های پروتئینی Whey موجود در بازار

اهمیت استفاده از پروتئین وی برای کودکان

80 درصد پروتئین شیر گاو را کازئین و 20 درصد آن را وی تشکیل می دهد پس این پروتئین از شیر گرفته شده و در بسیاری از غذاهای کمکی کودکان یافت می شود و ایمن است پس می تواند یک منبع پروتئینی قابل استفاده برای بیشتر کودکان باشد.
در صورتی که کودک به شیر حساسیت داشته باشد و یا عدم تحمل لاکتوز داشته باشد، ممکن است نتواند از پروتئین وی نیز استفاده کند.

بیشتر بخوانید: کازئین (Casein) به عنوان یک پروتئین دیر جذب

میزان پروتئین مورد نیاز کودکان

-کودکان بین سنین 1 تا 3 سالگی به 13 گرم پروتئین نیاز دارند.
-کودکان بین سنین 4 تا 9 سالگی به 19 گرم پروتئین نیاز دارند.
-کودکان بین سنین 9 تا 13 سالگی به 34 گرم پروتئین نیاز دارند.
-پسران نوجوان می توانند 52 گرم و دختران نوجوان 46 گرم پروتئین دریافت کنند.

باید توجه داشت که مقادیر ذکر شده مربوط به پروتئین کل در رژیم غذایی است.در صورتی که این میزان پروتئین از طریق برنامه غذایی دریافت نشود، کودک مجاز به استفاده از پروتئین وی جهت تامین پروتئین مورد نیاز روزانه می باشد.

چه گروهی از کودکان به پروتئین اضافی نیاز دارند؟

کودکان با کمبودهای تغذیه ایی

اگر کودک از کمبود پروتئین رنج می برد، اضافه کردن پروتئین به برنامه غذایی می تواند ایده خوبی باشد. استفاده کوتاه مدت از مکمل های پروتئینی بدون دریافت کالری بالا که منجر به چاقی شود می تواند کمک کننده باشد.

کودکانی که به خوبی غذا نمی خورند 

اکثر کودکان در غذا خوردن دارای سلیقه خاص هستند و بسیاری از غذاها را دوست ندارند.
اگر کودک میل به غذا خوردن ندارد، افزودن پروتئین وی به غذا می تواند باعث اطمینان از دریافت مواد مغذی کافی باشد. پروتئین وی می تواند راهی آسان برای کمک به جبران کمبود پروتئین باشد.

کودکانی که بسیار فعال هستند 

کودکانی که ورزشکار هستند ممکن است نیاز به پیروی از رژیم های غذایی ویژه داشته باشند که توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود. اضافه کردن پروتئین وی به برنامه غذایی کودکان ورزشکار می تواند راهی آسان و سریع برای جذب مواد مغذی بدون اضافه کردن یک وعده غذای اضافی باشد.

 

فواید پروتئین وی برای کودکان 

درست همانطور که پروتئین وی برای بزرگسالان مفید است، برای کودکان نیز می تواند مزایای زیادی داشته باشد.از فواید مهم پروتئین وی برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به رشد کودکان با پروتئین وی

پروتئین وی حاوی اسید آمینه هایی می باشد که برای رشد کودکان لازم هستند. 

تاثیر پروتئین وی در تولید هورمون ها 

با رسیدن کودکان به سن بلوغ، بدن آن ها شروع به تولید هورمون می کند و پروتئین برای تولید و توزیع هورمون ها ضروری است.

خواص پروتئین وی در کاهش وزن

اضافه کردن پروتئین وی به برنامه غذایی کودکان می تواند به آن ها در کاهش وزن و حفظ وزن سالم پس از آن کمک کند. این پروتئین نه تنها به افزایش سرعت متابولیسم کمک کرده بلکه به سیر نگه داشتن کودک بین وعده های غذایی کمک می کند. باید توجه داشت که دریافت بیش از حد پروتئین وی می تواند باعث دریافت مقدار زیادی کالری و پروتئین و در نتیجه افزایش وزن شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با پروتئین وی

پروتئین وی نه تنها به کودکان برای رشد عضلات کمک می کند بلکه می تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر ابتلا به عفونت ها تقویت کند.

 

پروتئین وی را چگونه مصرف کنیم؟

یکی از مشکلات پروتئین وی برای کودکان این است که طعم جالبی ندارند. با این وجود در ترکیب با سایر مواد غذایی از جمله افزودن به شکلات داغ، ترکیب در کوکی یا قهوه، ترکیب با آب میوه طبیعی، ترکیب با سوپ و خورش، ترکیب با ماست، جو دوسر و پودینگ، ترکیب با مافین و نان، طعم خوبی پیدا کنند. 

همچنین پودر پروتئین وی کودکان دارای طعم های دلپذیری می‌باشند که کودکان شما می‌توانند آن را همراه با شیر و انواع آب میوه ها میل کنند.

هشدارها

برای اطمینان از کیفیت پودر پروتئین وی و سایر ترکیبات موجود در آن باید همیشه به معیار های زیر توجه داشت:
• باید اطمینان حاصل کرد که میزان بالایی از پروتئین در رژیم کودک گنجانده نمی شود، زیرا دریافت بیش از حد پروتئین می تواند کودک را در معرض خطر مشکلات قلبی، کبدی، کلیوی و استخوان قرار دهد.

• کودک ممکن است به گلوتن، تخم مرغ، آجیل و یا لبنیات حساس باشد. پیش از استفاده باید تمام ترکیبات پودر پروتئین مورد نظر چک شود و در صورتی که کودک پس از اولین بار استفاده از مکمل علائم آلرژیک نشان داد (بثورات پوستی، جوش های پوستی، مشکلات تنفسی و یا احساس ناراحتی در دستگاه گوارش) از مصرف مجدد مکمل پروتئین خودداری کرد.

• مکمل های پروتئینی وی باید غیر تراریخته، بدون شکر اضافه شده، ساخته شده با مواد اولیه کاملا طبیعی، از نظر بالینی تست شده و یا مورد تایید پزشکان قرار گرفته باشد.

•بهتر است قبل از افزودن هرگونه مکمل به رژیم غذایی کودک با پزشک متخصص اطفال مشورت شود که کودک به پروتئین اضافی احتیاج دارد یا خیر؟ در صورتی که به پروتئین اضافی احتیاج دارد، مکمل مورد استفاده باید مورد تایید پزشک قرار بگیرد.

سخن پایانی

کودکان هم مانند بزرگسالان به پروتئین نیاز دارند.از آنجایی که ممکن است کودکان به دلایل ذکر شده، به میزان لازم پروتئین دریافت نکنند، برای رشد و عملکرد مناسب، می‌توانند از پروتئین وی استفاده کنند...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )