تفاوت ال-کارنیتین، CLA و چربی سوزها

تفاوت ال-کارنیتین، CLA و چربی سوزها

در این مقاله از مجله داروکده به مقایسه تفاوت های ال-کارنیتین، CLA و چربی سوزها می پردازیم.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 اردیبهشت 1399

18K

eye icon

تفاوت ال-کارنیتین، CLA و چربی سوزها

ال-کارنیتین چیست؟
ال-کارنیتین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می شود. 
عملکرد اصلی ال-کارنیتین این است که اسید های چرب سلول را به درون میتوکندری انتقال می دهد. درون میتوکندری از سوزاندن اسیدهای چرب جهت تامین انرژی استفاده می کنند و در نتیجه باعث تجمع چربی کمتر و تولید انرژی بیشتر می شود.

اسید آمینه ال-کارنیتین در گوشت قرمز، گوشت خوک، شیر و پنیر یافت می شود.
یکی از مزایای ال-کارنیتین این است که به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کند همچنین باعث کاهش آسیب عضلانی بعد از یک تمرین سخت خواهد شد.
 
آیا ال-کارنیتین برای شما مناسب است؟
اگر در کنار رژیم غذایی خود ورزش می کنید و به دنبال راهی برای کاهش وزن و از دست دادن چربی هستید، ال کارنیتین را به تمرینات و برنامه غذایی خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: ال- کارنیتین و انواع آن

CLA چیست؟
اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) زنجیره ای از اسیدهای چرب است که در سیستم گوارش گاو، بز، گوسفند و گاومیش تولید می شود و در بدنشان ذخیره می شود. 
CLA یک اسید چرب امگا-6 اشباع نشده است. بدن انسان قابلیت تولید CLA  را ندارد پس باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل های غذایی آن را دریافت کند. CLA را به طور طبیعی می توانید باگنجاندن کره، شیر، گوشت بره و گاو در برنامه غذایی دریافت کنید.
عملکرد اصلی CLA  این است که آنزیم لیپوپروتئین لیپاز (LPL) را مهار می کند. لیپوپروتئین لیپاز به سلول ها اجازه می دهد که چربی را از خون بگیرند و آن را ذخیره کنند. CLA با مهار آنزیم LPL، سبب کاهش ذخیره چربی و افزایش سوزاندن آن می شود.
CLA می تواند در کنار چربی سوزی باعث  افزایش عضله سازی نیز شود. 
یکی دیگر از مزایای CLA این است که در کسانی که نیمه شب و یا در میان وعده ها به شدت گرسنه می شوند به رفع گرسنگی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: با CLA بیشتر آشنا شویم

آیا CLA برای شما مناسب است؟
اگر به دنبال از دست دادن مقدار کم چربی اضافی در بدن خود هستید و یا اگر به طور مداوم در حال خوردن مواد غذایی پرچرب هستید، CLA  برای شما مناسب است.
توصیه می کنیم قرص های CLA را با صبحانه، ناهار و شام میل کنید. دلیل این امر این است که هدف از مصرف این مکمل، چربی سوزی و کاهش میزان چربی جذب شده در بدن، در هر وعده غذایی است.

چربی سوز چیست؟
قرص های چربی سوز به عنوان قرص های جادویی کاهش وزن شناخته می شوند. به شرطی که با ورزش و رژیم غذایی همراه باشند.
چربی سوزها سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند در نتیجه بدن با سرعت بیشتری کالری می سوزاند؛ این مسئله به این معنی است که حتی هنگامی که نشسته اید و یا در خواب هستید بدن شما به صورت خستگی ناپذیری کار می کند تا کالری ها را بسوزاند.
چای سبز و کافئین از چربی سوز های شناخته شده ای هستند که انرژی را  افزایش می دهند و باعث می شوند تا بتوانید تمرینات خود را به خوبی انجام داده و در طول روز انرژی کافی داشته باشید.
برخی دیگر از ترکیبات موجود در چربی سوزها می تواند باعث تحریک هورمون هایی مانند اپی نفرین شود که چربی ها را تجزیه کرده و از آن ها برای تولید انرژی استفاده می کند.
بزرگترین مزیت چربی سوزها تقویت سوخت و ساز بدن و کمک به نابود کردن چربی های سرسخت است.

آیا چربی سوز برای شما مناسب است؟
اگر چربی سوزی برای شما سخت است و نیاز به افزایش انرژی در طول روز دارید، چربی سوزها برای شما مناسب هستند.
این نوع مکمل باعث می شود در طول روز تمرکز خود را حفظ کرده و به شما انرژی دهد تا کارهای خود را انجام دهید و همچنین برای انجام تمرین ورزشی نیز انرژی داشته باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )