اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران

اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران

استفاده از BCAA به عنوان یک مکمل ورزشی می تواند در ایجاد حجم تاثیر گذار باشد همچنین خستگی را کاهش داده و از سوختن عضله جلوگیری کند. در این مقاله می توانید خیلی بیشتر در مورد BCAA بدانید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 آذر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 آذر 1396

10K

eye icon

اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران

ماهیچه ها بدون پروتئین رشد نمی کنند و علیرغم تنوع پروتئین ها، همه ی پروتئین ها از 20 نوع آمینواسید تهیه می شوند. پروتئین ها، ماکرومولکول های تشکیل شده از رشته های دراز به نام آمینواسید می باشند و هر آمینواسید حاوی یک گروه آمین (NH3) در انتهای زنجیره، گروه کربوکسیل اسید در سوی دیگر و یک گروه (C-H) در قسمت میانی می باشند. تفاوت در ساختار آمینواسید ها، شکل و فعالیت پروتئین های ساخته شده را تحت تاثیر قرار می دهند.

آمینواسید ها به 2 دسته ی ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند:

 8 آمینواسیدی که بدن توانایی تولید آنها را ندارد، با عنوان آمینواسید های ضروری شناخته می شوند که از طریق مواد غذایی و مکمل ها قابل تامین می باشند.

مکمل های BCAA:
امروزه مکمل های آمینو اسیدی شاخه دار یا همان BCAA ها، در بین ورزشکارانی که به دنبال راه هایی جهت افزایش حجم عضله می باشند، بسیار پر طرفدار می باشند. آمینواسید های شاخه دار (والین، لوسین و ایزولوسین) حدود یک سوم (1/3) پروتئین عضله را تشکیل می دهند. رفع خستگی عضلات، بالا بردن سرعت بازسازی و کاهش میزان آمینواسید های از دست رفته حین تمرین های سنگین از خصوصیات این مکمل ها به حساب می آیند. کمبود هر کدام از این آمینواسید ها می تواند منجر به کاهش حجم عضله شود. BCAA ها برخلاف آمینواسید های دیگر که در کبد متابولیزه می شوند، محل متابولیزه شدن آنها عضله می باشد.
جهت حداکثر جذب این 3 آمینواسید توسط عضله، نیاز هست که هر 3 با هم مصرف شود. از آنجا که سطح آمینواسید های شاخه دار حین تمرین های سنگین به سرعت در عضله کاهش می یابد. استفاده از مکمل BCAA قبل و یا حین تمرین می تواند این کمبود را جبران کرده میزان و کیفیت فعالیت را بالا برده و در عوض میزان خستگی را کاهش دهد. استفاده از BCAA بلافاصله بعد از تمرین می تواند سطح کورتیزول (عامل از بین برنده ی عضله) را کاهش داده و سطوح BCAA را در عضله به سرعت بالا ببرد.

برای خرید مکمل های BCAA اینجا کلیک کنید.

BCAA ها چه کارایی دارند؟
BCAA ها همانند انتقال دهنده های نیتروژنی عمل کرده، ماهیچه را در سنتز آمینواسیدهای مورد نیاز برای فعالیت های آنابولیکی عضلات یاری می کند. به زبان ساده تر ترکیبی از آمینواسید های ساده جهت تشکیل یک بافت عضله ای پیچیده می باشد.
BCAA ها ترشح انسولین را تحریک کرده، لذا قند موجود در گردش خون توسط سلول های عضلانی برداشته شده و به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. این فرایند، برداشت آمینواسید توسط عضله را ترویج می دهد.
با توجه به توانایی BCAA  ها در افزایش سنتز پروتئین، تسهیل در آزاد سازی هورمون هایی به مانند هورمون رشد (GH) و همچنین توانایی آنها در حفظ نسبت بالای تستسترون به کورتیزول، فعال کننده های آنابولیکی نیز نامیده می شوند.

BCAA ها همچنین ترکیبات آنتی کاتابولیکی فوق العاده ای محسوب می شوند، زیرا می توانند از شکسته شدن پروتئین ها و کاهش حجم عضله جلوگیری نمایند. افرادی که در دوره ی رژیم های کم کالری می باشند، استفاده از BCAA توصیه می شود، زیرا در این دوره خطر از دست دادن عضله به خاطر کاهش در سطح سنتز پروتئین و همچنین فرایند *پروتئولیز (Proteolysis) به طور گسترده دیده می شود.
*پروتئولیز: شکسته شدن پروتئین به مواد ساده تر و قابل انحلال به مانند پپتید ها و آمینواسید ها که در فرایند هضم اتفاق می افتد.

در مورد اثرات BCAA در حفظ عضلات بیشتر بخوانید. 

Valine:
یک آمینواسید آلیفاتیک می باشد که شباهت بسیاری از لحاظ ساختار و عملکرد به لوسین و ایزولوسین دارد. این آمینواسید به شدت هیدروفوب (آب دوست) بوده و همیشه در درون پروتئین یافت می شوند. این آمینواسید از دسته آمینواسیدهای ضروری بوده که نیاز هست که از مواد غذایی تهیه شوند. منابع اصلی تهیه والین شامل، آرد سویا، پنیر، ماهی، گوشت و سبزیجات می باشد.
والین با غلظت 6.9% برمول بیشتر از سایر آمینواسید ها به داخل پروتئین ها وارد می شود.

Leucine:
لوسین نیز به مانند والین و ایزولوسین، یک آمینواسید هیدروفوب بوده که در ساختار داخلی پروتئین ها و آنزیم ها یافت می شود. لوسین تقریبا معادل با گلایسن (Glycine) به عنوان دومین، فراوان ترین آمینواسید در عضلات یافت می شود و با غلظت 7.5% برمول بیشتر از سایر آمینواسید ها بر داخل پروتئین های عضله نفوذ می کند.

Iso-leucine:
ایزو لوسین نیز عضوی دیگر از خانواده آمینواسیدی آلیفاتیک بوده که هیدروفوب می باشد. ایزولوسین نیز یک آمینواسید ضروری بوده که توسط بدن تولید نمی شود. یکی دیگر از ویژگی های این دسته از آمینواسید ها، این است که عملا هیچ نقش بیولوژیکی غیر از انتقال به پروتئین و آنزیم را ندارند.
ایزولوسین در مقایسه با سایر آمینواسیدها با سرعت 4.6% برمول به درون پروتئین ها نفوذ می کند.

بهترین زمان استفاده از مکملBCAA:
جهت بهترین نتیجه گیری، توصیه می شود که مکمل BCAA خود را با فاصله از سایر مکمل ها استفاده نمایید، زیرا که سرعت انتقال این آمینواسید ها در مقایسه با سایر آمینواسید ها به درون عضله بسیار بالا می باشد. در واقع، 90% جذب آمینواسیدی در 3 ساعت اولیه بعد از مصرف غذا، توسط این 3 آمینواسید صورت می گیرد. جهت ایجاد شرایط آنابولیکی مناسب توصیه می شود 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین و بلافاصله بعد تمرین مصرف شود.

عوارض گزارش شده با BCAA:
هیچ گزارشی مبنی بر ایجاد عارضه با این مکمل ها گزارش نشده است.

نتیجه گیری:
مصرف BCAA به عنوان یک مکمل ورزشی می تواند در ایجاد حجم تاثیر گذار باشد. استفاده از آمینواسید های شاخه دار قبل و بعد از تمرین می تواند میزان فعالیت را افزایش داده، خستگی را کاهش دهد. از آنجا که بدن شما توانایی تولید BCAA را ندارد، نیاز هست که از طریق غذا تامین شود. این آمینواسید ها در حین تمرین های سنگین و استرس های فیزیکی ایجاد شده جهت حفظ بافت عضله از تحلیل رفتن مورد نیاز می باشند.
از دید ورزشکاران، BCAA به عنوان یک عامل آنابولیکی عمل کرده که به بدن در متابولیسم چربی کمک کرده و از سوختن عضله جلوگیری می کند. لذا آمینواسیدهای شاخه دار در ساخت عضله بسیار تعیین کننده می باشند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )