مکمل های قبل تمرین ترموژنیک

مکمل های قبل تمرین ترموژنیک

در دهه ی اخیر، توجهات به سمت مکمل های قبل تمرین (Pre-workout) بیشتر شده است. در این مقاله در مورد این مکمل ها بیشتر بخوانید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 بهمن 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 بهمن 1396

7K

eye icon

مکمل های قبل تمرین ترموژنیک

در چند دهه ی اخیر در رشته بدن سازی، تمرکز عمده  بیشتر بر روی مکمل ها ی بعد تمرین بود، حال آنکه، در دهه ی اخیر، توجهات به سمت مکمل های قبل تمرین (Pre-workout) بیشتر شده است. تحقیقات نشان داده است که این دو زمان، بازه ی طلایی در رسیدن به اهداف ورزشی می باشد. مکمل هایی که برای مصرف قبل تمرین تنظیم شده اند، می توانند تمرین و عملکرد شخص را بالا برده  باعث چربی سوزی شوند. 

مکمل های Pre-workout چگونه عمل می کنند؟
هدف اصلی از مکمل های Pre-workout، افزایش میزان نیتریک اکساید موجود در بدن می باشد که می تواند به گشاد کردن عروق جهت جریان بهتر خون و در نتیجه افزایش توانایی جهت انتقال مواد مغذی و انرژی به عضلات شود. این مکمل های   Pre-workout حاوی یکی از مهم ترین آمینواسیدها به نام ال آرژینین می باشند. آرژینین یک محرک طبیعی برای تولید NO می باشد. آرژینین همچنین در ساخت کراتین که در تولید انرژی به فرم ATP نقش دارد لازم است. محرک ها بعد ها به بسیاری از مکمل های Pre-workout جهت بالا بردن انرژی و تمرکز اضافه شدند. 

 تفاوت مکمل های (Pre-workout) و ترموژنیک چیست؟
Pre-workout به تمامی مکمل هایی گفته می شود که قبل تمرین جهت بالا بردن میزان عملکرد بدنی مورد استفاده قرار می گیرند. این مکمل ها  همچنین حاوی ترکیباتی می باشند که رشد عضله را تحریک کرده، بازسازی را سرعت می بخشند.
مکمل های pre-workout به چند دسته تقسیم می شوند
1- محرک ها و افزایش دهنده های انرژی: کافئین، عصاره پرتقال، گوارانا
2- ترکیبات استقامتی و ضد خستگی: بتا آلانین و بتائین
3- پمپ و گشاد کننده های عروق: سیترولین، آرژینین و آگماتین
4- افزایش دهنده های قدرت تمرکز و هشیاری: تیروزین و تئوبرومین
5- افزایش دهنده های قدرت: کراتین
مکمل های ترموژنیک، مکمل هایی هستند که حاوی ترکیبات چربی سوز جهت بالا بردن سطح متابولیسم و در نتیجه  کاهش وزن می باشند. به مانند مکمل های pre-workout آنها نیز حاوی کافئین و محرک های دیگر نیز بوده ولی ترکیبات عمده آنها شامل عصاره چای سبز، ال کارنیتین، عصاره فلفل به خصوص عصاره فلفل هندی (Cayenne) باشند. 

مخلوط کردن pre-workout و ترموژنیک ها:
از آنجا که هر دو مکمل pre-workout و ترموژنیک حاوی ترکیبات محرک می باشند، گاها به جای هم نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود اینکه که هر دو در افزایش انرژی، تاثیرگذار می باشند، عملکرد آنها کاملا متفاوت بوده و بهتر است برای کار اختصاصی خود مورد استفاده قرار گیرند. 

حال اگر بخواهید میزان چربی سوزی را افزایش دهید، چه باید بکنید؟ این سوال، نتیجه ی ایجاد یک مکمل جدید برای قبل تمرین بوده که هم حاوی ترکیباتی جهت بالا بردن میزان عملکرد بوده و هم حاوی ترکیباتی جهت چربی سوزی.

مکمل های Thermogenic pre- workouts:
دامنه ی این مکمل ها کوچک بوده ولی در مسیر رشد قرار دارد. این مکمل ها، بهترین گزینه جهت اضافه کردن به مکمل های قبل تمرین، جهت بالا بردن سطح چربی سوزی و نیز افزایش عملکرد بدنی شما می باشند.

برخی از این مکمل ها در زیر عنوان شده اند:
- C4 Ripped Cellucor
- Nitro pump Bodyattack
- Vortex BPI
- C4 Pre-workout Cellucor

عوارض جانبی: 
درباره ی عوارض جانبی، هر آنچه که از استفاده این مکمل ها حاصل می شود معمولا مربوط به محرک های موجود در مکمل ها می باشد. بسته به مقدار مصرف، ممکن است افزایش در تپش قلب، بی قراری و حتی دردهای شکمی را تجربه کنید. جهت جلوگیری از ایجاد چنین عوارضی، همیشه مهم است که شروع مکمل ها با حداقل مقدار آغاز شود. 

- سردردها:
این سردردها، برای افرادی که برای اولین بار از مکمل های pre-workout استفاده می کنند، به خصوص برای افرادی که به محرک هایی به مانند کافئین حساس می باشند، دیده می شود. با در نظر گرفتن این مسئله که یک دوز کامل از این مکمل ها می تواند تا 300 میلی گرم کافئین داشته باشد، سردرد به همراه عوارض دیگری به مانند لرزش و تپش قلب ممکن است مشاهده شود. بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض، شروع کردن با دوز پایین می باشد. لازم به ذکر است در صورتی که سردرد ادامه دار باشد، از مصرف مکمل خودداری کنید. برخی محصولات برای برخی افراد ناسازگار می باشند. 

- بی خوابی:
به خاطر دوز بالای محرک ها، در صورت مصرف در زمان عصر یا شب، اختلال در خواب قابل مشاهده می باشد. مکمل های pre-workout امروزه، به سرعت اثر خود را از دست نداده و ممکن است حتی در موقع خواب نیز اثر خود را داشته باشند، لذا مصرف آنها بعد از ساعت 5، توصیه نمی شود. در صورتی که دیر وقت تمرین می کنید، توصیه می شود از مکمل های فاقد محرک استفاده کنید.

- خارش:
احتمالا شایع ترین عارضه مشاهده شده 15 دقیقه بعد از مصرف مکمل های pre-workout می باشد. احساس خارش یا مورمور شدن بر روی دست یا صورت ظاهر می شود. این عامل می تواند به خاطر نقش مکمل بتا آلانین در خنثی کردن لاکتیک اسید و نیز بالا بردن میزان استقامت باشد. بتا الانین باعث تحریک نورون ها شده که نتیجه ی آن مور مور شدن می باشد. این عارضه موقتی بوده و به مرور زمان رفع می شود. 

- کهیر:
کهیر نسبت به عوارض شرح داده شده در بالا، کمتر اتفاق می افتد. با این حال زمانی که رخ می دهد، نشانه ی یک واکنش آلرژیکی می باشد. از آنجا که این مکمل ها، دارای تنوع زیادی در مواد تشکیل دهنده دارند، (برخی به فرم گیاهی و برخی سنتتیک)، هر کدام از این ها می تواند عامل خارش در گروه های مختلف باشد. عامل دیگر ایجاد کننده کهی، مربوط به ویتامین B3 (نیاسین) باشد. این ویتامین می تواند عامل فلاشینگ باشد. 

مقایسه ترکیبات به کار رفته در مکمل های Thermogenic pre-workouts

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )