رپورتاژ- افسردگی و تاثیرات EPA در درمان آن

رپورتاژ- افسردگی و تاثیرات EPA در درمان آن

در این مطلب تاثیرات EPA را بر روی افسردگی مطالعه کنید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 تیر 1396

3K

eye icon

رپورتاژ- افسردگی و تاثیرات EPA در درمان آن

افسردگی یک تغییر حالت خلق به صورت مداوم و پایدار است که می تواند جنبه های مختلف زندگی انسان را در بر بگیرد. با توجه به نگرانی های موجود در رابطه با عوارض داروهای شیمیایی که برای درمان افسردگی وجود دارد، بسیاری از افراد به دنبال روش های طبیعی برای درمان خود می باشند. در این متن ما به تاثیر رژیم درمانی و مکمل ها در مدیریت افسردگی می پردازیم. یکی از بزرگ ترین علل ناتوانی در انجام هر نوع فعالیتی، در کل جهان افسردگی است. این اختلال بالغ بر 350 میلیون فرد در جهان را به خود درگیر کرده، و از هر 20 نفر 1 نفر در سال از این مشکل رنج می برد. علائم افسردگی از فرد به فرد متفاوت بوده، و در صورت عدم مدیریت عواقبی همچون بازماندن فرد از داشتن یک زندگی آرام و پرموفقیت، را در پی خواهد داشت. 

بیشتر بخوانید:  EPA و کنترل اگزما

از علائم افسردگی می توان به کم تحملی، احساس ناامیدی و نامفید بودن، کمبود انرژی دائمی، مشکلات تمرکز، اضطراب، تغییر اشتها، کاهش توان جنسی و دیگر موارد اشاره نمود. البته قابل ذکر است که این علائم در برهه های کوتاهی در زندگی هرکدام از ما اتفاق می افتد که اکثرا گذرا بوده و با رفع عامل ایجاد کننده رفع می شود. اما برای بعضی از افراد این علائم بصورت مزمن ادامه پیدا کرده و باعث اختلال در روند زندگی طبیعی می شود. این افراد نیاز به دریافت درمان دارند. یکی از عوامل مهم شناخته شده در تنظیم حالات روحی فرد مواد شیمیایی با نام نوروترنسمیتر هستند. این نوروترنسمیتر ها بخصوص دوپامین و سروتونین، در افراد دچار افسردگی به میزان کمتری نسبت به افراد عادی ترشح می شوند. در واقع بیشتر داروهای شیمیایی تلاش بر افزایش میزان این مواد شیمیایی برای رفع این اختلال دارند. قابل ذکر است که، اضطراب نقش بسزایی در ایجاد افسردگی در بدن انسان دارد.

زمانی که ما دچار استرس می شویم، مغز دچار حالتی به نام حالت گریز می شود که بدن آمادگی مقابله با عامل استرس زا را پیدا می کند. در این فرایند میزان ترشح هورمون های از جمله کورتیزول و آدرنالین بالا می رود. کورتیزول مستقیما اثر منفی بر روی ساخت سروتونین داشته، پس در نتیجه می تواند در طولانی مدت ایجاد افسردگی نماید. 

از دیگر علائم افسردگی می توان به عوامل ژنتیکی و حتی تغذیه نادرست نیز اشاره کرد.

افسردگی و رژیم غذایی
رژیم غذایی تاثیر بسزایی در شکل گیری این اختلال دارد. مصرف کربوهیدرات زیاد یا پروتئین کم، می تواند اثر مستقیمی بر توانایی بدن در مهار استرس و در نتیجه ی آن رفع عواقب طولانی مدت استرس یعنی افسردگی داشته باشد. افرادی که دچار افسردگی می باشند، دائما به دنبال غذاهایی با انرژی بالا، شیرین و در دسترس می باشند، که باعث بهتر شدن لحظه ای حال آنها شده ولی در طولانی مدت بدتر شدن حال روحی و انرژی این افراد می شود. همچنین افزایش وزنی که در پی استفاده از این مواد برای افراد ایجاد می شود، نیز خود باعث تشدید افسردگی در این افراد می شود.

برای افرادی که از رژیم غذایی غنی از پروتئین و اسیدآمینه، چربی های خوب و سبزیجات استفاده نمی کنند. استرس و افسردگی می تواند مستقیما ناشی از کمبود موادمغذی در بدن باشد. همچنین بعضی مواد معدنی و ویتامین ها می توانند به روشن یا خاموش کردن بعضی از ژن های مربوط به افسردگی و استرس کمک کرده و در نتیجه باعث ایجاد حس خوب و مدیریت مناسب این اختلالات شوند.
ما به شما توصیه می کنیم که برای داشتن فعالیت مغزی مناسب برای پیشگیری و حتی درمان این اختلالات مطمئن شوید که میزان کافی از مواد زیر را دریافت می کنید:
• پروتئین های حیوانی یا گیاهی 
• چربی های بدست آمده از روغن ماهی، زیتون، نارگیل، اجیل و غیره
• انواع و اقسام سبزیجات 
• میوه هایی با میزان شکر پایین همچنین ورزش منظم روزانه (30 دقیقه روزانه) می تواند بسیار مفید باشد.

کمبود اسید های چرب بلند زنجیر و چربی های موجود در روغن ماهی، معمولا در افراد مبتلا به افسردگی دیده می شود. میزان دقیق نوعی امگا 6 به نام اراشیدونیک اسید، که در گلبول های خون وجود دارد، در مقایسه با ترکیبی به نام ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) مستقیما بر شدت افسردگی اثر دارد. EPA یک اسید چرب ضروری موجود در امگا 3 می باشد، که نقش بسزایی در سیستم التهابی بدن ایفا می کند. رژیم های نادرست موجود در زندگی مدرن انسان نمی تواند پاسخ گوی استرس مضاعفی که افراد در زندگی روزمره تجربه می کنند، باشد. استرس می تواند باعث افزایش میزان پیام رسان های التهابی در سطح خون شود. 
با ادامه یافتن استرس در مدت طولانی سطح پیام رسان های التهابی به میزان زیادی افزایش یافته، که این پیام رسان ها از اسیدآمینه های ضروری به خصوص اراشیدونیک اسید ساخته می شود. EPA یک اسیدآمینه بسیار متفاوت در بدن انسان است، که می تواند مستقیما میزان اراشیدونیک اسید موجود در گلبول های قرمز و سرعت آزادسازی آن از گلبول ها را کم کرده و باعث کم شدن اراشیدونیک اسید آزاد در خون شود. هر دوی این اثرات EPA در کنار اثر مستقیم ضد التهابی آن می تواند باعث کم شدن فاکتور های التهابی و التهاب در بدن شود. 

بسیاری از علائم افسردگی وابسته به التهاب موجود در بدن فرد می باشد، در واقع التهاب باعث فعال شدن یکسری آنزیم هایی در بدن شده، که این آنزیم ها باعث تخریب سروتونین در بدن فرد می شوند. از آنجا که سروتونین تاثیر مستقیمی در نشاط روزانه افراد داشته و در افسردگی شاهد کاهش میزان سروتونین در افراد می باشیم، EPA با مکانیسم گفته شده مانع از کم شدن سطح سروتونین می شود. با توضیحات گفته شده واضح است که مصرف EPA به میزان کافی می تواند تاثیر فوق العاده ای در مدیریت افسردگی و استرس داشته باشد. 

برای مشاهده و خرید مکمل وجپا اینجا کلیک کنید.

روغن ماهی یا همان مکمل امگا 3 یک روش طبیعی برای افزایش سطح EPA در بدن است، اما در مکمل های امگا 3 موجود در بازار علاوه بر EPA ،DHA نیز وجود دارد. میزان EPA نسبت به DHA تعیین کننده میزان اثربخشی این مکمل در افسردگی است. طبق مطالعات انجام شده سطح EPA باید حدود 500 تا 1000 میلی گرم بیشتر از DHA باشد تا بتوان اثرات مثبتی از این مکمل دریافت نمود. بسیاری از مطالعات نشان دادند که به هیچ عنوان حضور DHA در مکمل های امگا 3 برای درمان افسردگی مناسب نیست و هیچ تاثیری در بهبود علائم ندارد. برای تامین EPA مورد نیاز بدن و تاثیر فوق العاده آن در مدیریت افسردگی وجپا انتخاب بسیار خوبی است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )