رپورتاژ- آشنایی با مکمل 5MTHF OPD

رپورتاژ- آشنایی با مکمل 5MTHF OPD

در این مطلب از مجله داروکده با مکمل 5-MTHF که به عنوان نسل چهارم اسیدفولیک شناخته می شود، آشنا شوید.

نسترن گیور

نویسنده: نسترن گیور

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 خرداد 1399

3K

eye icon

رپورتاژ- آشنایی با مکمل 5MTHF OPD

محصول OPD 5MTHF ساخت شرکت OPD برای اولین با در ایران با بکار گیری تکنولوژی روز دنیا تولید می گردد که به عنوان نسل چهارم اسیدفولیک شناخته شده است.
5MTHF به نام کامل 5-متیل تترا هیدروفولات (5methyl tetrahydrofolate) فعال ترین شکل اسید فولیک (B9) است که به طور کلی به عنوان فولات نیز شناخته شده است. کمبود فولات با بیمارهای نظیر: سرطان، بیماری های قلبی عروقی و ناهنجاری های عصبی مرتبط است.

تفاوت 5MTHF با فولیک اسید؟
تفاوت عمده ای که بین این دو فرم اسیدفولیک (B9) وجود دارد، در فرآیند بیوشمیایی آنها است. زمانی که شما اسید فولیک مصرف می کنید، برای جذب آن در بدن نیاز به دو مرحله  آنزیم DHFR دارید که این آنزیم توسط روده کوچک ترشح شده و با توجه به سن، بیماری و داروهایی که فرد در مدت طولانی مصرف نموده تحت تاثیر قرار می گیرد. در صورت کمبود و یا غیاب  این آنزیم اسید فولیک مصرفی به صورت سمی (UMFA) در بدن در آمده که باعث آسیب به سیستم های مختلف از جمله سیستم قلبی و عروقی (Atherosclerosis) و سیستم عصبی می گردد.
از سوی دیگر اسید فولیک بعد از دو واکنش با آنزیم DHFR در بدن وارد مرحله سوم برای تبدیل به 5MTHF (فرم فعال و قابل جذب ) نیاز به آنزیم MTHFR دارد. ممکن است برخی افراد به دلیل جهش در ژن MTHFR توانایی تبدیل اسید فولیک به فرم فعال آن را در بدن نداشته باشند.
در فرایند تبدیل اسید فولیک به فرم 5MTHF، ویتامین B12 نیز مورد نیاز است. 

برای چه افرادی5MTHF توصیه می گردد؟ 
افرادی که داروهای ضد سرطان، آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها، ضد تشنج، مسکن (NSAIDs) و آنتی مالاریا مصرف می کنند؛ مانند:
Methotrexate
Antibiotics, tetracycline 
(Phenytoin (Dilantin
(Pyrimethamine (Daraprim
Chemotherapy medications
omeprazole
Sulfasalazine

فواید مصرف OPD 5-MTHFT

5MTHF کمک به سلامت دوران بارداری: کمبود اسیدفولیک در دوران بارداری ممکن است موجب بروز نقص لوله عصبی و منجر به بیماری های اسپینا بیفیدا، آنسفالی و اوتیسم در کودک گردد. 
دوز و میزان جذب اسید فولیک در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است بنابراین با مصرف فرم فعال اسیدفولیک به صورت 5MTHF این اطمینان حاصل می گردد که فرد به میزان کافی از این ویتامین حیاتی را  دریافت کرده است. از سوی دیگر در صورتی که فردی کمبود در آنزیم DHFR و یا جهش در ژن MTHFR داشته باشد و از این موضوع آگاه نباشد، با مصرف OPD 5MTHF ریسک کمبود اسید فولیک فرد را تهدید نخواهد کرد.

حفظ سطح هموسیستئین: طبق مطالعه جدید منتشر شده زوج هایی که سابقه نازایی دارند از نظر سطح هوموسیستئین برای متیل تتراهیدروفولات ردوکتاز (MTHFR) مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. زیرا عدم وجود آنزیم MTHFR موجب افزایش سطح هموسیستئین و در نتیجه منجر به سقط جنین  و یا تولد کودک مبتلا به نقص لوله عصبی می گردد.
در مطالعه ی دیگر نشان داده شده که مصرف 5MTHF همراه با B6 و B12 در 55% افراد مبتلا به فشار خون بالا که در معرض خطر قلبی- عروقی هستند باعث کاهش سطح هموسیستئین گردیده است.

عملکرد طبیعی اعصاب و روان: 5MTHF در تشکیل پیام رسان های عصبی نقش دارد چناچه کمبود آن در بدن موجب بروز اختلالات عصبی می گردد.

درمان کم خونی میکروساتیک: 5MTHF برخلاف اسیدفولیک بدن را با کمبود ویتامین B12 رو به رو نمی نماید. بنابراین تولید طبیعی گلبول های قرمز بدون اختلال انجام می گردد. کم خونی مگالوبلاستیک به این معنی است که گلبول های قرمز بزرگ تر از نرمال هستند و به طور کامل توسعه نیافته اند. 

مکمل OPD  5MTHFT

حاوی 1000میکروگرم فرم فعال اسیدفولیک (فولات) تامین کننده نیاز روزانه با مصرف یک کپسول می باشد.

برای مشاهده مکمل متیل تتراهیدروفولات 5MTHF اینجا کلیک کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )