رپورتاژ- استفاده از مکمل های سلامت چه تاثیری بر زندگی افراد دارد؟

رپورتاژ- استفاده از مکمل های سلامت چه تاثیری بر زندگی افراد دارد؟

مکمل های سلامت این اطمینان را در فرد ایجاد می کند که در هر روز، تمامی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده است. با مطالعه این مقاله درباره این مکمل ها بیشتر بدانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 اردیبهشت 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 اردیبهشت 1397

4K

eye icon

رپورتاژ- استفاده از مکمل های سلامت چه تاثیری بر زندگی افراد دارد؟

آیا رژیم غذایی روزانه بدون مصرف مکمل های سلامت برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن کافیست؟
رژیم غذایی متعادل معمولا مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند. ولی استفاده از مکمل های سلامت این اطمینان را در فرد ایجاد می کند که بدن در هر روز، تمامی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده است. مکمل های سلامت به عنوان درمان یا پیشگیری از بسیاری اختلالات و همچنین برای رفع کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی در بازار عرضه می شوند. برای بهره مندی از مزایای مکمل های سلامت، پیش از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید. به این ترتیب می توانید از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.

مکمل های سلامت در سه حوزه اصلی به یاری شما می شتابند:
1. سوخت و ساز صحیح مواد غذایی
بعد از هر وعده غذایی، بدن به شکستن کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در آن می پردازد. همچنین مواد مغذی موجود در غذا را جذب می کند. جذب این مواد مغذی تا حدودی به ویتامین های گروه B بستگی دارد. این ویتامین ها باید به صورت روزانه مصرف شوند. مصرف مکمل های ویتامین B از اثرات ناشی از کمبود ویتامین جلوگیری می کند. این اثرات منفی شامل مشکلات پوستی، درد مفاصل، آسیب به اعصاب و کم خونی هستند.

2. افزایش بقا و کمک به ترمیم بافت ها
مصرف مکمل های سلامت به حفظ سلامت و ترمیم بافت ها کمک می کند. فعالیت های روزانه هر فرد باعث فشار بر بافت ها می شود. در این زمان سلول های خاصی در بدن مشغول تولید پروتئین برای ایجاد بافت های جدید و سالم و جایگزین کردن با بافت های آسیب دیده هستند. نقص در فرآیند ترمیم و نگهداری از بافت ها منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان می شود. در این بیماری که معمولا با افزایش سن رخ می دهد، بافت های استخوانی از بین می روند. شما با مصرف مکمل های سلامت حاوی ویتامین D و کلسیم می توانید به رشد بافت های سالم و تقویت استخوان ها کمک کنید.

3. جلوگیری از بیماری ها
مصرف مکمل های سلامت می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. زیرا بسیاری از ویتامین های ضروری مانند ویتامین A، C و E به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. یعنی به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن می پردازند. رادیکال های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو سلول های بدن می شوند.
به گفته موسسه ملی سرطان ایالت متحده آمریکا (NCI) آسیب اکسیداتیو سلول ها، احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. گرچه اثرات آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از بروز سرطان در انسان تاکنون ثابت نشده است، ولی مصرف مکمل های سلامت حاوی آنتی اکسیدان بدون شک برای ارتقای سلامت افراد مفید است.

چه کسانی می توانند از مکمل های سلامت بهره ببرند؟
- معمولا به افراد بالای 50 سال، مصرف ویتامین B12، ویتامین D و کلسیم توصیه می شود.
- زنان یائسه برای تقویت استخوانها به مصرف کلسیم و ویتامین D نیاز دارند.
- افرادی که کمتر از 15 دقیقه در روز در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرند یا پوست تیره دارند باید مکمل ویتامین D مصرف کنند.
- سالمندان و کسانی که قادر به خوردن مقادیر کافی غذا نیستند.
- کسانی که در اثر محدودیت غذایی دچار کمبود برخی مواد مغذی شده اند.
- کسانی که از بیماری خاصی مانند سرطان، کم خونی و بیماری سلیاک رنج می برند.
- افرادی که تحت درمان خاصی قرار دارند. برای مثال ممکن است درمان سرطان یا استفاده از داروهای گوارشی (مهار کننده های پروتون پمپ) با جذب یا مصرف برخی از مواد مغذی تداخل داشته باشند.
- در برخی از بیماری ها استفاده از مکمل سلامت، بخشی از درمان محسوب می شود. برای مثال افرادی که دچار دژنراسیون ماکولا هستند، برای کاهش سرعت از دست دادن بینایی باید برخی از مواد مغذی را بیشتر مصرف کنند.

آشنایی با برخی از مکمل های سلامت
- مکمل حاوی ویتامین D و کلسیم
سافت ژل لیکوئید کلسیم ساخت داروسازی یونیک فارما میتواند با تامین ویتامین D و کلسیم از نوجوانی تا سالمندی در کنار شما باشد. همچنین لیکوئی کلسیم 6 پلاس محصول داروسازی آنتی ای جینگ نیز حاوی این مواد است.

برای خرید مکمل لیکوئید کلسیم اینجا کلیک کنید.

- مکمل حاوی ویتامین B
کپسول ترانکوئیلیا محصول داروسازی ویوا نوتراسوتیکال کانادا با هدف رفع بی خوابی وارد بازار شده است. ویتامین B6 موجود در این محصول باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی و کاهش سردردهای مزمن نیز می شود.

برای مشاهده و خرید مکمل ترانکوئیلیا اینجا کلیک کنید.

- مکمل حاوی ویتامین A
سافت ژل آیزتونیا نیز محصول داروسازی ویوا نوتراسوتیکال است. این محصول حاوی ویتامین A، ویتامین D و زینک است. آیزتونیا می تواند عملکرد بینایی را بهبود بخشیده، از چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و به درمان خشکی چشم کمک کند.

برای خرید و مشاهده مکمل آیزتونیا  اینجا کلیک کنید.

References
https://www.livestrong.com/article/139126-fda-approved-diet-supplements/
https://www.livestrong.com/article/459604-advantages-disadvantages-of-food-supplements/
http://www.healthcommunities.com/vitamins-minerals-supplements/who-benefits.shtml

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )