رپورتاژ- آشنایی با قطره آهن لیپوزومال فری نون

رپورتاژ- آشنایی با قطره آهن لیپوزومال فری نون

کمبود آهن در بدن یکی از شایع ترین اختلالات تغذیه ای است که منجر به آنمی می شود. برای حل این مشکل باید از مکمل آهن استفاده شود، در این مطلب به معرفی قطره آهن فری نون می پردازیم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 آبان 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 آبان 1399

2K

eye icon

رپورتاژ- آشنایی با قطره آهن لیپوزومال فری نون

آهنی که وارد دستگاه گوارش می شود تقریبا به صورت کامل از دئودنوم (دوازدهه) جذب می شود و با اینکه یکی از فراوان ترین عناصر روی کره زمین است، کمبود آن در بدن یکی از شایع ترین اختلالات تغذیه ای و از دلایل اصلی ابتلا به آنمی (کم خونی) می باشد. بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی WHO حدود 29% زنان در سن باروری مبتلا به آنمی هستند. کمبود آهن، علاوه بر مادر، نوزاد را نیز تحت تاثیر قرار داده و بر اساس آمار 39% کودکان زیر 5 سال در کشورهای در حال توسعه دچار کم خونی هستند. به طور معمول برای پیشگیری از بروز کمبود آهن و رفع آن، از مکمل های آهن استفاده می شود. در مناطقی مانند کشور ما که شیوع آنمی (کم خونی) بیشتر از 40% است، اغلب پزشکان مصرف روزانه مکمل های آهن را به کودکان از 6 تا 23 ماهگی توصیه می کنند. 

فری نون® و نقش آن در سلامت نوزادان و کودکان:
همان طور که می دانیم برای ساخت هموگلوبین در بدن به آهن نیاز است، وظیفه هموگلوبین حمل اکسیژن در خون است و به همین دلیل است که کم خونی باعث می شود تا عضلات و ارگان های بدن اکسیژن مورد نیاز برای فعالیت های خود را دریافت نکنند. علاوه بر این مغز کودکان و نوزادان در حال رشد در صورتی که با کمبود آهن مواجه باشند آسیب جدی خواهد دید.

تحقیقات نشان داده است نوزادانی که با کمبود آهن مواجه هستند رشد کمتری داشته و وزن آن ها به اندازه کافی اضافه نمی شود. این کودکان همچنین در مقایسه با سایر کودکان رنگ و رویی پریده دارند و دچار بی اشتهایی، بی قراری و بی تابی می شوند. عارضه های ناشی از کمبود آهن در کودکان با احساس خستگی، ضعف عمومی بدن و اختلال تمرکز تشخیص داده می شود. استفاده از یک فرآورده مکمل آهن به خوبی کودک شما را در برابر خطرات ناشی از کمبود آهن محافظت خواهد کرد. فرم های مختلف آهن مانند فروس سولفات، فروس فومارات و ... سال ها در درمان آنمی ناشی از فقر آهن استفاده شده اند. تحقیقات نشان می دهد بهترین ملح آهن برای درمان کم خونی نوزادان، ملح پیروفسفات می باشد. قطره آهن فری نون® نیز در راستای تحقیقات علمی دانشمندان، به صورت ملح پیروفسفات عرضه می شود.

فری نون®، تکنولوژی ساخت و مکانیسم اثر:
رایج ترین مشکل مکمل آهن، بروز عوارض گوارشی مانند تهوع، نفخ، دردهای شکمی، اسهال یا یبوست است. در متاآنالیزی که توسط Tolkien و همکارانش در سال 2015 انجام شد، با بررسی 20 مطالعه بالینی، مشخص گردید که مصرف مکمل سولفات آهن باعث بروز عوارض جانبی بسیار بیشتری نسبت به گروه دارونما می گردد (P< 0.0001) که در کل باعث کاهش تحمل و پذیرش افراد برای مصرف آن می شود. علاوه بر این، تداخل با ترکیبات موجود در غذاها مانند فیتات ها و تانن ها می تواند مانع جذب آهن گردد. در هنگام مصرف مکمل های مرسوم، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا غلظت هموگلوبین افزایش یابد، همچنین مصرف روزانه 1 تا 2 بار املاح آهن به صورت خوراکی می تواند باعث افزایش پروتئین هپسیدین (Hepcidin) به مدت 24 ساعت گردد که منجر به کاهش جذب آهن در روز بعد می گردد. این مشکل را می توان با افزایش دوز آهن برطرف کرد؛ هر چند بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 توسط Moretti و همکارانش انجام شد، افزایش دوز مصرفی آهن تا 6 برابر، تنها توانست 3 برابر جذب آهن را افزایش دهد. با وجود چنین مشکلاتی، استفاده از آهن لیپوزومال در رفع کمبود آهن و درمان آنمی ناشی از فقر آهن بسیار منطقی به نظر می رسد. قطره فری نون® در شکل لیپوزومال حاوی تمامی محاسن یک فرآورده لیپوزومال در درمان کم خونی نوزادان است.

برای مشاهده و خرید مکمل فری نون اینجا کلیک کنید.

1) تکنولوژی لیپوزومال قطره فری نون®
در طی تولید آهن لیپوزومال، از دو فرآیند میکرونیزاسیون (MICRONIZATION) و میکرو انکپسولاسیون، و یا ریزکپسوله کردن (MICROENCAPSULATION) استفاده می شود.
- میکرونیزاسیون (MICRONIZATION): که شامل کاهش اندازه ذرات بوده و باعث بهبود انحلال پذیری آهن و افزایش فراهمی زیستی داروهایی می گردد که انحلال ضعیفی در محیط های آبی دارند.
- میکروانکپسولاسیون (MICROENCAPSULATION): که شامل کپسوله کردن آهن میکرونایز به وسیله یک غشای دو لایه لیپیدی است. لیپوزوم تشکیل شده در این مرحله، دارای یک غشای خارجی دو لایه و یک بخش داخلی در مرکز است که آهن در آن قرار دارد. لایه فسفولیپید خارجی از آهن در برابر مواردی نظیر خطر تجزیه شدن به وسیله آنزیم های گوارشی و آسیب اسید ها و املاح صفراوی و رادیکال های آزاد محافظت می کند لذا جذب آهن در قطره فری نون® به صورت حداکثری می باشد.

مکانیسم های جذب آهن در این فرم متعدد بوده و شامل موارد زیر است:
1. جذب ساده که باعث افزایش غلظت محتویات لیپوزوم ها در غشای روده شده که نهایتا توسط انتشار یا انتقال دهنده ها جذب می شوند.
2. اندوسیتوز و متعاقب آن، تجزیه غشای لیپوزومی توسط لیزوزوم های داخل سلولی
3. ادغام لیپید دو لایه (غشای لیپوزومی) با غشای پلاسمایی و انتشار محتویات لیپوزوم به سیتوپلاسم
4. تبادل لیپیدها بین غشای لیپوزومی و غشای سلول ها که باعث ناپایداری غشای لیپوزومال و رها سازی محتویات به فضای داخل سلولی می گردد. براساس یک مطالعه In-Vitro، در شرایط آزمایشگاهی امکان جذب مستقیم آهن لیپوزومال از سلول های M در پلاک های پایر نیز مطرح شده است. با این حال، هنوز به درستی معلوم نیست کدام یک از مکانیسم های مطرح شده، سهم بیشتری در جذب آهن دارد. با این حال در مطالعات تجربی و تجویز قطره آهن لیپوزومال فری نون® نشان داده شده که این محصول باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز، هماتوکریت و مقادیر سرمی و کبدی آهن می گردد.

2) مکانیسم اثر قطره فری نون®:
قطره فری نون® یک مکمل آهن جهت درمان کم خونی ناشی از فقر آهن، به ویژه در اختلالات ناشی از جذب آهن و مواردی است که میزان دریافت آهن از طریق تغذیه کاهش پیدا کرده است.

3) ویژگی ها و مشخصات قطره فری نون®
مکمل آهن دوران کودکی
- رفع کم خونی فقر آهن و کم خونی ناشی از اختلال جذب آهن
- مناسب موارد کاهش دریافت آهن از طریق تغذیه
- کمک به رشد و نمو ذهنی و شناختی کودک
- تحمل گوارشی بالا
- کاهش عوارضی چون درد معده، تهوع و یبوست
- جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها، لثه و مخاط دهان
- جذب بسیار مناسب

4) عوارض قطره آهن فری نون®:
در اثر مصرف این قطره خوراکی تا کنون عارضه جانبی خاصی گزارش نشده است. به دلیل آنکه در تهیه قطره فری نون® از آهن سوکروزمیال (لیپوزومال) استفاده شده است و آهن موجود در این فرآورده با مخاط دستگاه گوارش تماس پیدا نمی کند، عوارض جانبی شایع در مصرف مکمل های آهن مانند تهوع و معده درد در این محصول بسیار کاهش پیدا کرده است.


Reference
Medscape J Med. 2008; 10(12): 283-
Open Journal of Obstetrics and Gynecology, 2018, 8, 993-1005-

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )