رپورتاژ- نقش اسید‌های آمینه و ریشه گیاه جینسینگ در سلامت آقایان

رپورتاژ- نقش اسید‌های آمینه و ریشه گیاه جینسینگ در سلامت آقایان

در این مقاله با ماده گیاهی جینسینگ و برخی آمینو اسیدها آشنا می شوید که نقش بسزایی در حفظ و تقویت قوای جسمی، جنسی و ذهنی دارند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 تیر 1396

6K

eye icon

رپورتاژ- نقش اسید‌های آمینه و ریشه گیاه جینسینگ در سلامت آقایان

تا مدت‌ها در بین متخصصین این سوال مطرح بود که آیا مردان هم باید به صورت روزانه ویتامین و مینرال دریافت کنند؟ آیا این از الزامات رژیم غذایی آنهاست؟ تا اینکه پژوهش‌های صورت گرفته این حقیقت را آشکار کرد که مردان در تمام طبقات مواد غذایی؛ ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها؛ کمبود دارند. در حقیقت چیزی که بصورت ایده‌آل در یک جامعه وجود دارد این است که همه افراد باید نیازهای تغذیه ای خود را اعم از ویتامین ها و مواد معدنی از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت کنند. مطابق با Federal Dietary guideline، مردان در سنین 50-31 سال نیاز به مصرف 350% بیشتر سبزیجات سبز پر رنگ، 150% بیشتر میوه در هر روز دارند. اما در حقیقت مردان قادر به رعایت چنین دستورالعملی نمی‌باشند، ولی چیزی که به طور قاطع می‌توان بیان کرد؛ مردان نیز همانند زنان و کودکان دارای نیازهای تغذیه‌ای خاص می‌باشند که با توجه به نوع زندگی آنان و توجه کمتر آنها به مسأله سلامتی، تمامی نیازهای خود را از طریق رژیم غذایی نمی‌توانند دریافت ‌کنند؛ لذا نیاز به مصرف مکمل به صورت روزانه دارند. 

باید دانست که برای حفظ تندرستی هر فرد تنها ویتامین ها و مینرال ها‌ی مهم و شناخته شده کافی نیستند؛ لذا هدف این مقاله آشنایی با ماده گیاهی جینسینگ و برخی آمینو اسیدها (بلوک‌های ساختمانی هستند که بدن از آنها برای ساخت پروتئین استفاده می‌کند (ساختار بدن انسان و جانوران عمدتا از پروتئین تشکیل شده است)) می باشد که نقش بسزایی در حفظ و تقویت قوای جسمی؛ جنسی و ذهنی خوب و احساس جوانی و شادابی دارند. 

ال-کارنیتین
کارنیتین یا ال-کارنیتین اسید آمینه‌ای که بطور گسترده در طبیعت یافت می‌شود و بخاطر مزایای بی‌شمار سلامتی، پرطرفدار می‌باشد. در سال 1955، فریتز پی برد که کارنیتین می‌تواند سوخت و ساز چربی را سرعت بخشد و نقش اساسی در تولید انرژی سلولی بازی ‌کند. همچنین نقش محافظت کننده از اعضای سلولی و DNA در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد اکسیژن داشته باشد.
مدت طولانی فرض بر این بود که نیاز نیست کارنیتین از طریق رژیم غذایی دریافت شود بلکه بدن انسان قادر به سنتز آن می‌باشد. اما زمانی که در مطالعه‌ای دو گروه گیاهخواران و همه‌ چیزخواران مقایسه شدند. مشاهده شد که میانگین غلظت پلاسمایی کارنیتین بطور قابل توجهی در گیاهخواران پایین‌تر از همه چیزخواران بوده است. در سال 1973، Engel اولین مورد کمبود کارنتین را که با مکمل کارنیتین درمان کرده بود گزارش کرد. با توجه به پژوهش‌های فوق؛ در سال 1985، کارنیتین بعنوان یک تغذیه ضروری مولتی-عملکرد برای بدن شناسایی شد. با توجه به ایمن بودن و عملکردهای متنوع آن، کارنیتین بطور گسترده در بیماری های مختلف از جمله ناباروری مردان به ویژه در بهبود تحرک اسپرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از دیگر نقش‌های کارنیتین؛ این آمینواسید بیشتر از این که به تقویت عضلات کمک کند، قوای مغزی را تقویت می‌کند. وقتی این ماده را که در بدن رو به تحلیل بوده است را افزایش دهیم، عملکرد مغز و شناخت بهتر خواهد شد. 

ال-آرژنین
اسید آمینه‌ای نیمه ضروری است که برای بسیاری از فرایندها در بیضه‌ها و آلت تناسلی مهم است و می‌تواند اثر مثبتی بر روی قدرت و تحرک اسپرم داشته باشد. در مطالعات متعدد اثر مستقیم مکمل آرژنین در بهبود اسپرم (انزال بیشتر، بهبود تعداد و تحرک اسپرم) ثابت شده است. همچنین نقش زیادی در بهبود عروق سیستمیک (جریان خون در سراسر بدن) دارد. یک تیم تحقیق در ترکیه اثر آرژنین را در 15 مرد با تعداد کم اسپرم به مدت 3 ماه مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که تعداد اسپرم و کیفیت آنها بطور چشمگیری افزایش یافته است. از دیگر نقش‌های برجسته و مهم ال-آرژنین، می‌توان به افزایش اثرات و کارایی بدنسازی، افزایش توده و حجم عضلانی (آمینواسید عضله‌ساز) و کاهش مدت زمان بهبود صدمات استخوانی اشاره کرد. همچنین این ماده برای درمان فشار خون بالا و نارسایی احتقانی قلب نیز مفید است. اما با افزایش سن بدن به میزان کمتری قادر به تولید آرژنین می‌باشد که نشان از اهمیت مصرف مکمل دارد. 

گیاه معجزه گر؛ ریشه گیاه جینسینگ
جینسینگ یک گیاه دارویی محبوب است که در فرهنگ آسیایی برای هزاران سال است که در درمان ناراحتی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جینسینگ برای افزایش مقاومت در برابر استرس و تقویت سیستم ایمنی و عملکرد فیزیکی مفید می‌باشد هر چند مکانیسم عملکرد این اثرات به وضوح مشخص نیست. مطالعه‌ای به بررسی اثر عصاره جینسینگ آمریکای شمالی بر روی سیستم تنفسی پرداخت که نتایج بیانگر کاهش بروز و شدت عفونت تنفسی حاد و سرماخوردگی بوده است.

از دیگر خواص دارویی این گیاه شامل: 
دارای اثر ضد خستگی (تقویت کننده قوای جسمی و فکری) بهبود فعالیت حافظه افزایش شادابی و نشاط (به عنوان محرک) افزایش قدرت تحمل و پایداری و مقابله با استرس مقابله با پیری و فرسودگی (عوارض ناشی از افزایش سن) بالا بردن قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها تقویت توانایی جنسی مردان تنظیم فشار خون و سطح قند خون تقویت سیستم ایمنی بدن پژوهشی در سال 2008 به بررسی اثر جینسینگ بر روی پاسخ ایمنی به ورزش متوسط در کانادا انجام شد. در این مطالعه 10 مرد سالم در دو گروه قرار رفتند. پارامترهای ایمنی و سطح هورمون خون قبل، حین و پس از ورزش بررسی شد و موثر بودن جنسینگ بر بهبود چشمگیر عملکرد ایمنی در ورزش مشاهده شد.

ال- متیونین
متیونین از اسید آمینه های ضروری برای بدن می‌باشد که به از بین بردن چربی در بدن کمک می‌کند، جلوگیری از تجمع چربی در اطراف و داخل کبد و حفاظت از شریان‌ها بویژه شریان‌هایی که به قلب و مغز می‌رسند، کمک به تولید کلاژن و تقویت استخوان‌ها، همچنین اثر مثبت متیونین در کاهش لرزش و سفتی بیماران پارکینسونی ثابت شده است. 

نقش ویژه این مواد:
ناباروری مردان مسأله‌ای بسیار مهم است که تقریبا 7.5% از جمعیت مردان را تحت تأثیر قرار داده است. تقریبا 60% از موارد ناباروری ایدیوپاتیک (با علت ناشناخته) و مرتبط با نقص عملکرد اسپرم مثل کاهش تعداد اسپرم، نقص تحرک اسپرم و ... است. مطابق با آمار اعلام شده 40% ناباروری‌ها در زوجین مربوط به آقایان می‌باشد و قابل ذکر است که ناباروری بطور طبیعی متأثر از رژیم غذایی مناسب می‌باشد. پژوهشی در سال 2010 در ایتالیا انجام شد. که در آن اثربخشی ال-کارنیتین، ال-آرژنین و جینسینگ در افزایش تحرک اسپرم بررسی شد. در این مطالعه 180 مرد مبتلا به استنواسپرمیا (عدم توانایی حرکت مناسب اسپرم) در دو گروه درمان (مصرف ال-کارنیتین، ال-آرژنین و جینسینگ) و شاهد (دریافت پلاسبو) قرار گرفتند. نتایج بیانگر بهبود چشمگیر در تعداد و تحرک اسپرم بود. مطالعه مرور سیستماتیک که در سال 2007 انجام شد و اثر ال-کارنیتین بر ناباروری مردان را بررسی کرده بود، موثر بودن آن را در درمان ناباروری مردان تایید می‌کند. 

برای خرید و مشاهده مکمل سوپرابیون آقایان اینجا کلیک کنید.

مکمل سوپرابیون آقایان منبع خوبی برای تأمین نیازهای تغذیه ای مردان اعم از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. 

References
- Predy GN, et al. Efficacy of an extract of North American ginseng containing poly-furanosyl-pyranosyl-saccharides for preventing upper respiratory tract infections: a randomized controlled trial. CMAJ. 2005 .25;173(9):1043-8. - Morgante G, et al. Treatment with carnitine, acetyl carnitine, L­arginine and ginseng improves sperm motility and sexual health in men with asthenopermia. Minerva Urol Nefrol. 2010 Sep?62(3):213­8. - Xin Zhou, et al. Effect of L-carnitine and/or L-acetyl-carnitine in nutrition treatment for male infertility: a systematic review. Asia Pac J Clin Nutr 2007;16:383-390. - Patricia D. Biondo, et al. A randomized controlled crossover trial of the effect of ginseng consumption on the immune response to moderate exercise in healthy sedentary men. 2008 Appl. Physiol. Nutr. Metab. 33: 966-75.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )