رپورتاژ- علل و درمان سردرد را بشناسید

رپورتاژ- علل و درمان سردرد را بشناسید

تقریبا همه سردرد را تجربه کرده اند. این بیماری بسیار آزار دهنده است در این مطلب علل و درمان را برای شما آورده ایم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 مرداد 1396

5K

eye icon

رپورتاژ- علل و درمان سردرد را بشناسید

سردرد یک بیماری شایع و ناتوان کننده است که افراد در تمام سنین را تحت تاثیر قرار داده و منجر به عملکرد کاری پایین، کیفیت زندگی مختل شده و تحمیل بار اقتصادی زیاد به جامعه می شود. 90 درصد سردردهای خوش خیم زیر مجموعه دسته کوچکی از سردردها شامل میگرن و سردردها فشاری قرار می گیرند.

میگرن چیست و چه علائمی دارد؟

میگرن یک اختلال عصبی زیست شناختی است که در اثر افزایش تحریک پذیری دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می شود و با سردردهای دوره ای همراه است که به صورت عودهای مکرر و اغلب یک طرفه و ضربان دار است. 

علائم بالینی شایع در میگرن عبارت است از حمله و عود دردهای شکمی، دردهای ناحیه ی کمر، بی قراری، تغییر در اندازه ی چشم و مشکلات چشمی، مشکلات خواب، افزایش فشار خون، تغییر خلق و خو، تغییرات شخصیتی ناگهانی ،سردردهای شدیدتر و خطرناک تر، کاهش و یا از دست دادن شنوایی و تشنج.

شایع ترین علل ایجاد میگرن را بشناسید

خوابیدن بیش از حد: افراد مبتلا به دردهای میگرنی، باید خوابی بسیار منظم و برنامه ریزی شده داشته باشند.

موادغذایی: نخوردن یک وعده غذا یا کم غدا خوردن یا خوردن غذای شیرین می‌تواند منجر به حملات میگرن شود. برخی از انواع میگرن، می تواند تحت تاثیر مواد غذایی باشد. کافئین بیش از حد و غذاهای شور و فرآوری شده از جمله این موادغذایی هستند. حذف وعده های غذایی و ترک کافئین نیز می تواند به بروز این سردردها منجر شود.

استرس: استرس در منزل یا محیط کار می تواند میگرن را بدتر کند. یک نکته جالب در مورد استرس آن است که نه تنها خود استرس بلکه رفع شدن ناگهانی استرس نیز می‌تواند باعث ایجاد حمله میگرن شود.

محرک های حسی: نور زیاد و تابش خیره کننده آفتاب درست همانند صدای بلند، می تواند باعث بروز یا تشدید میگرن شود. تغییرات هورمونی در بروز میگرن موثر است. دوران قاعدگی و بارداری، گرسنگی، کم خوابی، خستگی، استرس های روحی و همچنین مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، عواملی هستند که باعث شروع حمله میگرنی می شوند.

روش های درمانی میگرن 

پرهیز از عواملی مانند بی خوابی، خستگی و گرسنگی می تواند باعث بهبود فرد شود. همچنین انجام ورزش های سبک روزانه به طور مداوم و پرهیز از ورزش های سنگین می تواند به کنترل میگرن کمک کند. 

روش های مختلفی مانند دارو درمانی و روان درمانی برای کاهش سردرد به کار گرفته شده است. درمان های دارویی در بعضی افراد با محدودیت روبرو است. همه دارو ها علاوه بر میزان نه چندان بالای اثر بخشی، دارای عوارض جانبی گوناگونی در مصرف طولانی مدت می باشند. از طرفی هزینه دارو ها با اثر بخشی آن تناسبی ندارد و مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل نیاز به روشی مطمئن و اثر بخش با هزینه و عوارض جانبی کمتر احساس می شود. طب مکمل، روشی کم خطر، مقرون به صرفه، آسان و با عوارض جانبی محدود است که به عنوان یکی از روش های مراقبت پرستاری، در بسیاری از مراکز درمانی و مراقبتی دنیا، رو به گسترش است.

درمان در طب سنتی: از دیدگاه طب سنتی، عامل همه بیماری ها، اختلالات و نقصان های جسمی و روحی، به عدم تعادل در 4 خلط بدن (دم، صفرا، سودا و بلغم) بر می گردد. در طب سنتی از فرآورده ای به نام راوند جهت درمان میگرن و سردردهای شقیقه ایی استفاده می شده است که اثرات مسهلی و ملینی دارد و باعث پاکسازی بدن و دستگاه گوارش از مواد اضافی و سموم و ایجاد احساس سبکی در سر می شود.از دیگر اثرات مفید این دارو دفع صفرا بوده که با کاهش صفرا سبب بهبودی در سردرد می شود.

برای خرید کپسول گیاهی راوند اینجا کلیک کنید.

کپسول گیاهی راوند حاوی ترکیباتی مانند هلیله کابلی، مقل ازرق و ایارج فیقرا می باشد و برای بهبود سردرد و میگرن موثر می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )