رپورتاژ- اهمیت مصرف کلسیم در سلامت بدن

رپورتاژ- اهمیت مصرف کلسیم در سلامت بدن

در این مطلب از مجله داروکده به اهمیت مصرف کلسیم برای سلامتی بدن می پردازیم و در ادامه قرص اوستی کپ ویواتیون که می تواند نیاز بدن شما به کلسیم را برآورده کند، معرفی کمی کنیم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 آبان 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 آبان 1399

2K

eye icon

رپورتاژ- اهمیت مصرف کلسیم در سلامت بدن

کلسیم برای سلامت مطلوب استخوان در طول زندگی مهم است. بدن برای ساخت و حفظ استخوان های محکم به کلسیم نیاز دارد. قلب، عضلات و اعصاب نیز برای عملکرد مناسب به کلسیم نیاز دارند. برخی مطالعات نشان می دهد که کلسیم همراه با ویتامینD، ممکن است فوایدی فراتر از سلامت استخوان، شامل محافظت در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا داشته باشد.

خطرات کمبود کلسیم
کمبود کلسیم می تواند در کودکان موجب کاهش رشد استخوان ها شود و در رشد آنها مشکل ایجاد کند. در بزرگسالان نیز کمبود کلسیم منجر به پوکی استخوان و کاهش توده استخوانی می شود. 

میزان کلسیم مورد نیاز بدن
میزان کلسیم مورد نیاز به سن و جنسیت بستگی دارد. 

مقدار خوراکی توصیه شده (RDA) برای مردان بزرگسالان 
50- 19 سال: 1000 میلی گرم 
51-70 سال: 1000 میلی گرم 
71 سال و بالاتر: 1200 میلی گرم 

مقدار کلسیم مورد نیاز برای زنان بزرگسال
50- 19 سال: 1000 میلی گرم 
51 و بالاتر: 1200 میلی گرم 

کلسیم در رژیم غذایی
بدن انسان کلسیم تولید نمی کند، بنابراین باید آن را از طریق منابع دیگر تامین کرد. کلسیم را می توان در غذاهای مختلف از جمله محصولات لبنی، مانند پنیر، شیر و ماست، سبزیجات برگ سبز تیره، مانند کلم بروکلی و کلم پیچ، ماهی هایی با استخوان های نرم خوراکی مانند ساردین و کنسرو ماهی قزل آلا یافت.

ویتامین D
برای جذب کلسیم، بدن به ویتامین D نیز نیاز دارد. چند ماده غذایی مانند کنسرو ماهی قزل آلا با استخوان و زرده تخم مرغ به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی ویتامین D هستند. همچنین می توان ویتامین D را از غذاهای غنی شده و قرار گرفتن در معرض آفتاب دریافت کرد. میزان مورد نیاز ویتامین D برای اکثر بزرگسالان 600 واحد بین المللی (15 میکروگرم) در روز است.

چه کسی باید مکمل کلسیم دریافت کند؟
اگر چه رژیم غذایی بهترین روش برای دریافت کلسیم است، اما همیشه رژیم غذایی نمی تواند همه کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. افرادی که رژیم گیاه خواری دارند یا دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، پوکی استخوان دارند و یا تحت درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدها هستند و بیماری های گوارشی خاصی مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک که توانایی جذب کلسیم را کاهش می دهد، گزینه هایی هستند که باید از مکمل های کلسیم برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کمبود آن، استفاده کنند. 

انواع مکمل های کلسیم
انواع مختلفی از ترکیبات کلسیم در مکمل های کلسیم استفاده می شود. هر ترکیب حاوی مقادیر مختلفی از کلسیم معدنی است که به آن کلسیم اساسی گفته می شود. مکمل های کلسیم متداول ممکن است به این شرح باشند:

کربنات کلسیم (40 درصد کلسیم اساسی)
سیترات کلسیم (21 درصد کلسیم اساسی)
گلوکونات کلسیم (9 درصد کلسیم اساسی)
لاکتات کلسیم (13 درصد کلسیم اساسی)
دو شکل اصلی مکمل های کلسیم کربنات و سیترات هستند. 

علاوه بر این، برخی از مکمل های کلسیم با ویتامین ها و سایر مواد معدنی ترکیب می شوند. به عنوان مثال، برخی از مکمل های کلسیم ممکن است حاوی ویتامین D یا منیزیم نیز باشند.

انتخاب مکمل کلسیم مناسب
هنگام مشاهده مکمل های کلسیم، این عوامل را در نظر بگیرید:

مقدار کلسیم
برچسب Supplement Facts روی مکمل های کلسیم در تعیین میزان کلسیم در یک وعده مفید است. به عنوان مثال، کربنات کلسیم 40 درصد عنصر کلسیم است، بنابراین 1250 میلی گرم کربنات کلسیم حاوی 500 میلی گرم کلسیم اساسی است. هنگام تعیین مقدار کلسیم در یک وعده، حتماً به اندازه وعده (تعداد قرص) توجه داشته باشید.

قرص اوستی کپ ویواتیون
یکی از مکمل های مناسب برای تامین کلسیم قرص اوستی کپ ویواتیون است که شامل یک مجموعه مواد معدنی ویژه با کلسیم، منیزیم، ویتامین D3، ویتامینK، روی و منگنز است که به حفظ استخوان و دندان کمک می کند.

برای خرید و مشاهده قرص اوستی کپ ویواتیون اینجا کلیک کنید.

این فرمول همچنین حاوی ویتامین C است که به شکل طبیعی با تحریک تولید کلاژن، برای عملکرد بهتر استخوان ها و دندان ها کمک می کند. این مکمل، ویتامین D را فراهم می کند که به جذب طبیعی کلسیم و فسفر کمک می کند. وجود این ویتامین برای جذب کلسیم ضروری است.

در اوستی کپ منیزیم نیز وجود دارد. منیزیم ماده معدنی است که نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها دارد. این ماده به افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از شروع پوکی استخوان کمک می کند. بیشتر افراد منیزیم کافی در رژیم های غذایی خود ندارند.
دیگر ماده موجود در این مکمل، ویتامین K است که به حفظ توده و قدرت استخوان کمک می کند. ویتامین K استئوکلسین، پروتئینی که باعث تجمع کلسیم در استخوان ها و دندان ها می شود، را فعال می کند و به این ترتیب جذب کلسیم به استخوان و دندان افزایش می یابد. از طرف دیگر کلسیفیکاسیون بافت های نرم را کاهش می دهد. ویتامین K باعث فعال شدن پروتئین GLA می شود که از تجمع کلسیم در بافت های نرم مانند کلیه ها و عروق خونی جلوگیری می کند.
اوستی کپ همچنین حاوی ایپریفلاون است که ممکن است به حفظ متابولیسم استخوان سالم کمک کند. ایپریفلاون همچنین از کلاژن نوع 1 و تشکیل ماتریکس استخوانی معدنی پشتیبانی می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )