بررسی اثر ویتامین E، پنج انگشت و گل مغربی بر درمان افسردگی در زنان

بررسی اثر ویتامین E، پنج انگشت و گل مغربی بر درمان افسردگی در زنان

افسردگی در زنان شیوع بیشتری دارد بنابراین در این مطلب از مجله داروکده به بررسی اثر ویتامین E، پنج انگشت و گل مغربی بر درمان افسردگی در زنان می پردازیم.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 آبان 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 آبان 1402

3K

eye icon

بررسی اثر ویتامین E، پنج انگشت و گل مغربی بر درمان افسردگی در زنان

افسردگی در زنان یک مشکل جدی است که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار آن ها تأثیر منفی می گذارد. برخلاف غم و اندوه عادی، افسردگی بالینی پایدار است و اغلب مانع از تجربه لذت در فرد می شود. افسردگی عملکرد روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و بدون درمان، علائم آن ممکن است هفته ها، ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد. در این مقاله به بررسی علائم افسردگی در زنان، ویژگی ها و درمان های دارویی آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانید عبارت است از:

- علائم افسردگی در زنان
- افسردگی در زنان بیشتر است یا مردان؟
- علل افسردگی در زنان چیست؟
- افسردگی قبل از پریود
- چگونه افسردگی را درمان کنیم؟
- کمبود ویتامین ها و افسردگی در زنان
- درمان گیاهی افسردگی در زنان
مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

علائم افسردگی در زنان

افسردگی علائم متعددی دارد و برای تشخیص آن، لازم است چندین مورد در فرد بررسی شود.. برخی از مهم ترین علائم افسردگی عبارتند از:

- حالت غمگین، مضطرب همراه با احساس تهی بودن
- احساس ناامیدی یا بدبینی
- تحریک پذیری بیش از حد
- احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی
- کاهش انرژی یا خستگی
- مشکلات مرتبط با خواب (صبح زود بیدار شدن یا پرخوابی)
- از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی ها و فعالیت ها
- کندی روانی- حرکتی
- احساس بی قراری 
- اشکال در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری
- تغییر در اشتها یا وزن
- افکار مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی
- درد و یا مشکلات جسمانی بدون علت فیزیکی واضح که حتی با درمان هم برطرف نمی‌ شوند

 

افسردگی در زنان بیشتر است یا مردان؟

قبل از نوجوانی، افسردگی چندان رایج نیست و در دختران و پسران تقریباً به یک میزان رخ می دهد. اما با شروع بلوغ، شیوع افسردگی در زنان به طور چشمگیری افزایش می یابد و به دو برابر مردان می رسد.

بسیاری از متخصصان بر این باورند که اختلاف شیوع افسردگی در زنان و مردان به تغییرات در سطح هورمون ها مرتبط باشد که در طول زندگی یک زن رخ می دهد. این تغییرات در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی و همچنین پس از زایمان یا سقط جنین مشهود است. علاوه بر این، نوسانات هورمونی همراه با چرخه قاعدگی که منجر به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی (PMDD) می شوند، اغلب در زندگی روزمره زنان اختلال ایجاد می کند.

 

علل افسردگی در زنان چیست؟

مواردی که خطر افسردگی را در زنان افزایش می‌دهند عبارتند از عوامل مرتبط با تولید مثل، وراثت و یا سایر عوامل بیولوژیکی. عوامل بین فردی و برخی ویژگی های روانی و شخصیتی نیز می توانند در افزایش احتمال ابتلا به افسردگی در زنان اثر بگذارند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهند که افسردگی در زنان سرپرست خانوار به مراتب بیشتر از سایر زنان است. 

برخی از عوامل مرتبط با افسردگی در زنان عبارتند از:

- استرس روانی و اجتماعی مداوم مانند از دست دادن شغل، استرس رابطه، جدایی یا طلاق
- سابقه اختلالات خلقی در سال های اولیه باروری
- آزار جسمی، عاطفی یا جنسی در کودکی
- از دست دادن والدین قبل از 10 سالگی
- از دست دادن سیستم حمایت اجتماعی 
- سابقه خانوادگی اختلالات خلقی
- استفاده از داروهای خاص

 

افسردگی قبل از پریود

از هر 4 زن، 3 نفر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی یا PMS هستند که با علائم عاطفی و جسمی، حالت افسردگی در زنان همراه بوده و شدت آن از یک سیکل قاعدگی به سیکل دیگر تغییر می کند. شیوع این سندرم در زنان 20 تا 30 ساله بیشتر است. 

حدود 3 تا 5 درصد از زنان نیز دچار PMDD هستند که نوع شدیدی از PMS است و با علائم احساسی مانند غم، اندوه، اضطراب، نوسانات خلقی، بدخلقی و از دست دادن علاقه و لذت مشخص می شود.

زنان مبتلا به PMS و PMDD معمولا 7 تا 10 روز قبل از قاعدگی علائم را نشان می دهند و پس از شروع دوره قاعدگی، درد و مشکلات آنها تسکین پیدا می کند.

چگونه افسردگی را درمان کنیم؟

بسیاری از زنانی که افسردگی همراه با PMS یا PMDD دارند از طریق ورزش یا مدیتیشن بهبود می یابند. برای کسانی که علائم شدید دارند، دارو، روان درمانی افسردگی فردی و گروهی یا مدیریت استرس ممکن است کمک کننده باشد. مراقبه، داشتن تغذیه مناسب، ورزش منظم، اجتناب از مصرف مواد و الکل و یوگا از اثرگذار ترین راه های درمان افسردگی در زنان هستند که به بهبود کیفیت زندگی و کاهش علائم روانی مرتبط با نوسانات هورمونی کمک می کنند.

کمبود ویتامین ها و افسردگی در زنان

تحقیقات بسیار حاکی از آن است که کمبود برخی ریز مغذی ها و ویتامین هایی مثل E، D و B12 با اختلالات خلقی و مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب در زنان ارتباط دارند.

- ویتامین E

مصرف منظم ویتامین E موجب تنظیم سروتونین و کاهش علائم افسردگی در زنان می شود. ویتامین E می تواند مدت و شدت درد پریود را کاهش دهد و در کم شدن اضطراب در دوره قاعدگی نیز موثر واقع شود. 

ای زاویت 400

مکمل ویتامین E است که در حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی، بهبود علائم پیش از قاعدگی و پیشگیری و درمان کیست سینه موثر بوده و مصرف روزانه آن بعد از غذا توصیه می شود. 

درمان گیاهی افسردگی در زنان

داروهای گیاهی که سیستم هورمونی، ایمنی و عصبی بدن را تقویت می کنند، می توانند به صورت درمان های مکمل و کمکی در بهبود علائم افسردگی موثر واقع شوند. مصرف گیاهان دارویی می تواند به درمان علل زمینه ای ایجاد کننده عدم تعادل، کمک کند.

- گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت غنی از فلاونویید ها، دی پرتن ها، اسید های چرب و آلکالوئید است. مطالعات نشان می دهند که عصاره این گیاه می تواند به کنترل چرخه قاعدگی و کاهش درد آن کمک کند. هم چنین ممکن است برخی از مشکلات غدد درون ریز را نیز درمان کند. این گیاه در گذشته برای درمان انواع بیماری های زنان و بیماری های پوستی استفاده می شد و امروزه به عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی، درد سینه مرتبط با چرخه قاعدگی و ناباروری توصیه می شود.

اگنوکاستون

یکی از مکمل هایی است که مصرف آن در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی، کاهش فشار و تورم سینه، بهبود بی نظمی و اختلالات قاعدگی کمک کننده است. 

- گل مغربی

این گیاه به بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کند و با تعدیل تولید سیگنال‌های التهابی (پروستاگلاندین‌ها) درد سینه، گرفتگی عضلات، درد معده و حالت تهوع در دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد. 

کپسول گل مغربی

مصرف این کپسول در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (مانند درد و فشار در سینه)، کاهش علائم یائسگی (مانند گر گرفتگی)، موثر بوده و به حفظ سلامت پوست نیز کمک می کند. 

سخن آخر

افسردگی یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است فرد را در مراحل مختلفی از زندگی درگیر کند. زنان به علت نوسانات هورمونی بیشتر در طول زندگی، نسبت به مردان با احتمال بالاتری در معرض ابتلا به این اختلال هستند. داشتن سبک زندگی سالم، مصرف غذاهای مفید، ورزش، مدیتیشن و یا استفاده از دارو و یا درمان فردی و گروهی می تواند به درمان افسردگی شدید در زنان کمک کند. ویتامین ها و مکمل های گیاهی از داروهای درمانی کمکی برای رفع افسردگی به شمار می روند و می توانند در بهبود خلق و علائم ناشی از قاعدگی بسیار موثر واقع شوند.

این مقاله براساس اطلاعات منتشر شده در موسسه ملی بهداشت، WebMD و Healthdirect و تحت ویراستاری محمد امین کربلایی دکتر داروساز گردآوری شده است. تلاش تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده در راستای ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی شما عزیزان است. 

پیشنهادات و انتقادات شما کمک شایانی در راستای تهیه و تدوین مطالب، براساس نیازمندی و علاقمندی های شما همراهان گرامی خواهد نمود. بنابراین می توانید نظرات خود را در رابطه با این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )