ارزیابی اثرات شربت دایان ایمیون در تقویت سیستم ایمنی

ارزیابی اثرات شربت دایان ایمیون در تقویت سیستم ایمنی

در این قسمت از مجله داروکده به ارزیابی اثرات شربت دایان ایمیون در تقویت سیستم ایمنی و مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی می پردازیم.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

13 شهریور 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

13 شهریور 1400

6K

eye icon

ارزیابی اثرات شربت دایان ایمیون در تقویت سیستم ایمنی

از اواخر سال 2019 با شیوع یک عفونت ریوی جدید، توجهات به کرونا ویروس ها و به ویژه عضو جدید این خانواده یعنی SARS-CoV-2 جلب شده است. تا دو دهه ی گذشته، بیشتر عفونت‌های انسانی ناشی از کرونا ویروس ها، خفیف و شامل عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (مشابه سرماخوردگی) بود. اما با ظهور ویروس هاس سارس، مرس و کرونا ویروس-19 و میزان بالای مرگ و میر، خطرات گسترش عفونت حاد و شدید در اثر ابتلا به آن ها، بیش از پیش آشکار گردید. رویدادهایی نظیر پاندمی COVID-19، آسیب‌پذیری‌ جوامع، در برابر بیماری های عفونی را روشن کرده و به اهمیت اجرای سیاست های پیشگیرانه تاکید می کنند. در نبود داروی ویژه با کارآیی بالینی تایید شده برای این بیماری و مقاومت سویه های جدید به واکسن های موجود، ارتقای سیستم ایمنی به یکی از مهم ترین موضوعات پیرامون کووید 19، بدل شده است. در این بین، استفاده از فرآورده های گیاهی با توجه به پیشینه ی موفق آن ها در درمان بیماری ها، منطقی به نظر می رسد.

شربت دایان ایمیون، محصولی از دایان طب اکسیر، در داروسازی سلامت گستر آرتیمان تولید می گردد. این فرآورده با دارا بودن گیاهانی نظیر سرخارگل (اکیناسه)، آقطی سیاه، گل ماهور، نعنا فلفلی، آویشن، اکالیپتوس و مورد، به همراه عسل و ویتامین ث به عنوان یک محصول تخصصی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی، تسکین گلو درد و سرفه به کار می‌رود. 

برای مشاهده و خرید شربت دایان ایمیون اینچا کلیک کنید. 

در ادامه به بررسی ترکیبات موجود در این فرآورده و ارزیابی عملکرد آن ها می پردازیم.

اکیناسه یا سرخارگل (Echinacea)
اکیناسه از گیاهان دارویی منتخبی است که به دلیل اثرات آن در پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی و سایر بیماری های سیستم تنفسی، از دیرباز مورد توجه می باشد. این گیاه علاوه بر اثرات اثبات شده در کاهش ابتلا به سرماخوردگی، دوره ی بیماری را نیز کاهش می دهد. پیش از این، اثرات ضد ویروسی و تحریک سیستم ایمنی عصاره گیاه سرخارگل در برابر ویروس ‌های تنفسی مانند آنفلوآنزای A و B، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و ویروس پاراآنفولانزا (HPIV) گزارش شده است. مواد مؤثر موجود در عصاره اکیناسه با خاصیت آنتی باکتریال قوی بر باکتری ‌های مولد عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی مانند سینوزیت، برونشیت، پنومونیا و التهاب لوزه تأثیر می‌ گذارند. عصاره اکیناسه با قابلیت غیر فعال‌ سازی ویروس ‌ها و باکتری ‌ها و جلوگیری از ورود آن ‌ها به درون سلول میزبان، از عفونت‌ های هم‌ زمان ویروسی و باکتریایی، که در مبتلایان به کرونا نیز مشاهده می شود، جلوگیری می‌ کند. اثرات این گیاه در تحریک سیستم ایمنی و ارتقای قدرت دفاعی بدن، از طریق افزایش فعال کردن فاگوسیتوز، تحریک فیبروبلاست ها، افزایش فعالیت لکوسیت ها، تحریک فعالیت سلول های کشنده طبیعی (NK Cell) و افزایش تولید سیتوکین ها بروز می یابد. اثرات ضد التهابی گیاه نیز در تنظیم پاسخ ایمنی بدن در سرکوب عفونت و ممانعت از طوفان سایتوکاینی موثر است. زیرا اگرچه التهاب بخش مهمی از پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب متاثر از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی برای سرکوب عفونت که به پدیده طوفان سایتوکاینی منجر می گردد، در افزایش مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری دخیل است.

برای مطالعه بیشتر: گیاه سرخارگل با نام علمی Echinacea purpureae

آقطی سیاه (Elderberry)
آقطی سیاه به طور سنتی برای پیشگیری و درمان مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و سینوزیت به کار می رود. مطالعات آزمایشگاهی اخیر نیز به اثرات مثبت مصرف الدربری در درمان عفونت های ناشی از آنفلوآنزای A وB ،H1N1 و HCoV-NL63 اشاره دارد. مصرف این گیاه در کاهش شدت و مدت آنفولانزا و در بهبود علائمی مانند تب، عطسه، سردرد، دردهای عضلانی و گرفتگی بینی موثر است. ترکیبات موجود در آقطی سیاه و به ویژه رنگدانه های آنتوسیانینی و ترکیبات فنلی از طریق اتصال به گلیکوپروتئین های ویروسی، مانع از ورود ویروس به سلول‌های میزبان شده و به طور بالقوه اثر مهاری بر عفونت ویروسی نشان می دهند. علاوه بر این، ترکیبات موثره ی الدربری با افزایش تولید سیتوکین های التهابی، در ایجاد پاسخ ایمنی نقش دارند. از طرف دیگر، عصاره ی این گیاه با اثرات ضد التهابی و جلوگیری از تولید بیش از حد سیتوکاین التهاب زا، در تنظیم پاسخ ایمنی بدن نیز اثرگذار است.

گل ماهور (Mullein)
گل ماهور یا خرگوشک با داشتن اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد آلرژی در کارآیی بهتر این فرآورده در بهبود اختلالات تنفسی نقش دارد. اثرات مصرف فرآورده های حاوی مولئین به علت دارا بودن خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی، خلط آوری، تسکین دهندگی و نرم کنندگی، در تسکین سرفه های مزمن، گرفتگی صدا، سرماخوردگی، آنفولانزا و آسم کاملا مشهود است. علاوه بر این، استفاده از عصاره این گیاه در درمان سایر بیماری های تنفسی مانند سل، برونشیت، التهاب لوزه و ذات الریه نیز مرسوم است. بسیاری از خواص بیولوژیکی گل ماهور به محتوای فنولی به ویژه ترکیبات فلاونوییدی و موسیلاژی آن نسبت داده شده است. مطالعات پیشین نشان می دهد که ترکیبات فلاونوییدی مولئین مانند آپی ژنین، لوتئولین و کوئرستین از تکثیر کرونا ویروس ها و عفونت زایی آن ها جلوگیری می کند. اورسولیک اسید موجود در گل ماهور، یکی از امیدوارکننده‌ترین ترکیبات بیولوژیکی با فعالیت ضد میکروبی است. این ترکیب در مطالعات مولکولی به عنوان بازدارنده ی پروتئاز اصلی کرونا ویروس-19 معرفی شده است.

نعنا فلفلی (Peppermint)
نعنا فلفلی با دارا بودن طیفی گسترده از خواص ضد باکتری و ضد ویروسی، به همراه اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی به عنوان گیاهی مؤثر در تسکین گلو درد، بهبود وضعیت تنفس در سرماخوردگی، بهبود گرفتگی سینوس ها و آلرژی مطرح است. رزمارینیک اسید موجود در نعناع فلفلی در کاهش علائم آلرژیک مانند آبریزش بینی و خارش چشم موثر است. پیش از این اثرات نعنا فلفلی در مقابله با ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) گزارش شده است. در بیماران مبتلا به عفونت اولیه RSV، ماکروفاژهای ریوی و سلول‌های اپی تلیال احتمالا آلوده می‌شوند، که منجر به افزایش تولید سیتوکاین های التهاب زا و پاسخ ایمنی- التهابی می گردد. اگرچه این سیتوکین ها در مکانیسم دفاعی میزبان دخیل هستند، اما تولید بیش از حد آن‌ها می‌تواند منجر به اثرات جهش زایی روی ژنوم میزبان در طول عفونت گردد. نعنا فلفلی با قابلیت تنظیم پاسخ ایمنی در محدود کردن پاسخ التهابی ناشی از عفونت RSV و ممانعت از بیماری زایی ویروس نقش دارد.

آویشن (Thyme)
گیاه آویشن به طور سنتی برای کاهش علائم برونشیت، سیاه سرفه، بهبود گلو درد در سرماخوردگی یا آنفولانزا، التهاب مجاری تنفسی و کاهش ترشحات تنفسی استفاده می گردد. ترکیبات فنولی اوژنول، کارواکرول و تیمول مسئول بسیاری از خواص درمانی این گیاه هستند. گیاه آویشن با تحریک مژک های تنفسی به تخلیه خلط از مجاری تنفسی کمک می کند و همچنین این گیاه با با تاثیر بر مرکز سرفه در بصل النخاع و اثرات ضد اسپاسمی در نایژه ها، در بهبود سرفه خشک، حاد، مزمن و سرفه ناشی از آلرژی اثرگذار است. آویشن در بهبود عفونت آنفولانزایی، پنومونی حاد باکتریال، برونشیت حاد، سل ریوی، التهاب لوزه ها و پیشگیری از عفونت های مزمن ریوی اثربخشی مناسبی نشان می دهد. از آویشن اثر بازدارندگی قابل‌توجه بر تکثیر برخی ویروس‌ها نظیرآنفولانزا، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV)، روتا ویروس (RV) و هرپس سیمپلکس (HSV) گزارش شده است. همچنین با توجه به کاربرد سنتی و اثرات فارماکولوژیکی تایید شده، این گیاه در زمره ی گیاهانی که ممکن است در پیشگیری و درمان حمایتی  COVID-19 از طریق تعدیل سیستم ایمنی موثر باشد، قرار گرفته است. داده های حاصل از مطالعات بالینی با تایید این ادعا، حاکی از این است که آویشن اثر قابل‌توجهی بر کاهش شدت علائم کرونا از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس، گیجی، درد عضلانی، بی‌اشتهایی، ضعف و بی‌حالی و خستگی دارد و در مواردی کوتاه شدن دوره ی بیماری نیز گزارش شده است.

اکالیپتوس (Eucalyptus)
عصاره‌ و اسانس اکالیپتوس با دارا بودن طیفی گسترده از خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی به عنوان گیاهی مؤثر در درمان بیماری‌های ریوی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا مطرح است. علاوه بر این، اکالیپتوس به علت دارا بودن خواص ضد التهابی، خلط آوری و موکولیتیکی در درمان التهاب گلو، گرفتگی بینی، سرفه، برونشیت و سینوزیت نیز کاربرد دارد. استنشاق اسانس اکالیپتوس و ترکیب فعال آن، 1 و 8 - سینئول، با دارا بودن اثرات ضد التهابی و ضد دردی و با قابلیت شل کنندگی عضلات صاف مجاری هوایی در بیماران مبتلا به آسم و انسداد مزمن ریوی مفید ارزیابی شده است. مطالعات آزمایشگاهی، فعالیت ضد ویروسی اکالیپتوس در برابر انواع ویروس‌ها از جمله اوریون (MV)، هرپس سیمپلکس (HSV) و آنفولانزای H1N1 را آشکار می سازند. داده های حاصل از مطالعات مولکولی، به تمایل برخی ترکیبات فعال اکالیپتوس، برای مهار پروتئیناز ویروسی و ممانعت از تکثیر ویروس SARS-CoV-2 اشاره دارند.

مورد (Myrtle)
از دیرباز گیاه مورد به صورت خوراکی، در عفونت های حاد و مزمن دستگاه تنفسی از قبیل التهاب نایژه ها، سیاه سرفه، سل، پنومونی، احتقان ریوی و التهاب مخاط بینی به کار می رود. مطالعات اخیر خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی این گیاه را نشان داده‌اند. پیش از این اثرات ضد میکروبی اسانس مورد بر مهار رشد باکتری هایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس، پسودوموناس آئروژینوزا و اشرشیا کلی گزارش شده است. اثر ضد ویروسی گیاه مورد در بیماران مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 نیز بررسی شده است. همچنین نتایج یک کارآزمایی بالینی بر روی مبتلایان به نوع خفیف تا متوسط کووید 19 که در کنار درمان های متداول از شربت تهیه شده از گیاه مورد استفاده کرده اند، حاکی از اثربخشی این فرآورده در کمک به درمان عفونت ناشی از SARS-CoV-2 می باشد، همچنین مصرف این شربت به ویژه در مراحل اولیه بیماری مفید ارزیابی شده است. از طرف دیگر به علت اثرات گیاه در کاهش سرفه و بهبود اسهال، به ویژه در موارد عفونت ریوی همراه با سرفه و اسهال موثر باشد.

عسل (Honey)
اجزای تشکیل دهنده عسل شامل قندها، اسیدهای آلی، اسیدهای آمینه، ترکیبات فنولی، ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. اثرات تعدیل کنندگی سیستم ایمنی، ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد ویروسی عسل به خوبی شناخته شده است. این ماده معجزه آسا، با فعال سازی لنفوسیت ها، نوتروفیل ها و ائوزینوفیل های سیستم ایمنی، سبب تولید سیتوکین های التهابی TNF-α, IL-1و  IL-6 و به تبع آن افزایش پاسخ ایمنی می شود. از طرف دیگر با افزایش سطح IFN-γ و خواص آنتی اکسیدانی، با آسیب ناشی از طوفان سایتوکاینی مقابله می کند. مصرف 1200 mg/kg عسل (برای فرد 70 کیلوگرمی 84 گرم حدود 4 قاشق غذاخوری)، به میزان قابل توجهی سطح آنتی اکسیدان های مانند گلوتاتیون ردوکتاز، ویتامین ث و بتاکاروتن را افزایش می دهد. البته به یاد داشته باشید کیفیت عسل مصرفی مهم است و می تواند اثرات قابل توجهی بر خواص آن بگذارد. 
مطالعات اولیه نشان دادند که عسل ممکن است پروتئاز ویروس SARS-COV2 را مهار کند. از سوی دیگر می تواند سطح فیبرینوژن را کاهش داده و سبب مهار تجمع پلاکتی شود. به علاوه، عسل به عنوان ترکیب طبیعی مورد تأیید کالج پزشکان سینه آمریکا، در کاهش شدت و دفعات سرفه همراه با سایر اجزای فرآورده مشارکت دارد.

ویتامین ث (Vitamin C)
ویتامین C در سلامت سیستم ایمنی اهمیت دارد. این ویتامین می تواند در افزایش تعداد و فعالیت لنفوسیت ها و سلول های ایمنی بیگانه خوار نقش داشته باشد. ویتامین ث به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود مشهور است؛ به این معنی که از سلول های بدن در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند. خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی ویتامین ث سبب شده است که به طور گسترده در کنترل طوفان سایتوکینی ناشی از ویروس کرونا استفاده گردد. 
مطالعاتی که اثر ویتامین ث را بر روی ویروس سرماخوردگی بررسی کرده اند، نشان دادند که مصرف روزانه این ویتامین خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی دهد؛ اما می تواند شدت و مدت علائم آن را کم کند. در مورد ویروس کرونا، تاکنون اطلاعات دقیقی درباره مصرف مکمل های ویتامین ث در پیشگیری از آن در دسترس نیست. 

نتیجه گیری
در انتها باید گفت که دایان ایمیون، با دارا بودن اثرات اثبات شده در تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از ابتلا و بهبود علائم ناشی از بیماری های تنفسی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، آسم و ذات الریه و همچنین کوتاه کردن مدت بیماری موثر است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )