سیاست های نظام سلامت در مراقبت از مادر و کودک

سیاست های نظام سلامت در مراقبت از مادر و کودک

حفظ و ارتقای سلامت مادران و کودکان در زمره سیاست های کلان نظام سلامت کشور قرار دارد. در این مطلب درباره اجرای برنامه های مکمل یاری بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 خرداد 1395

7K

eye icon

سیاست های نظام سلامت در مراقبت از مادر و کودک

حفظ و ارتقای سلامت مادران و کودکان در زمره سیاست های کلان نظام سلامت کشور قرار دارد. خدمات پیشگیری و کنترل بیماری ها، بهبود وضعیت تغذیه، پیشگیری و کنترل کمبود ریز مغذی ها از جمله اقداماتی است که از طریق شبکه های بهداشتی – درمانی کشور برای کلیه مادران و کودکان زیر 5 سال تحت پوشش در مناطق شهری و روستایی ارائه می شود. 

سوء تغذیه در دوران بارداری و سال های اول زندگی کودک با پیامد های زیان بار از جمله افزایش موارد ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر، کاهش بهره هوشی و ناتوانی ذهنی و جسمی در نهایت روند توسعه کشور را به مخاطره می اندازد. یکی از راه کار های عمده ارتقای سلامت مادران و کودکان اجرای برنامه های مکمل یاری ریز مغذی ها از طریق سیستم PHC است. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در کشور کمبود آهن، کمبود روی، کمبود کلسیم، ویتامین های A و D و کمبود ید در مادران باردار و کودکان شایع است. با توجه به مشکل کمبود ید در دوران بارداری، مکمل یاری اسید فولیک از سه ماه قبل از بارداری همراه با 150 میکروگرم ید در نظر گرفته شده است. همچنین مکمل یاری مولتی ویتامین مینرال حاوی ید برای کلیه مادران باردار از ماه چهارم بارداری تا هنگام زایمان باید انجام شود. 

برای مطالعه بیشتر: ویتامین های مخصوص دوران بارداری

مکمل یاری آهن به مبزان 60 میلی گرم آهن المنتال از پایان ماه چهارم بارداری تا 3 ماه بعد از زایمان برای کلیه زنان باردار باید انجام شود. کلیه کودکان نیز از روز 3 تا 5 پس از تولد باید قطره D+A حاوی 1500 واحد ویتامین A و 400 واحد ویتامین D تا پایان 2 سالگی دریافت کنند. همچنین بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، قطره یا شربت آهن به نحوی که روزانه 15 میلی گرم آهن را تامین کند برای کلیه کودکان از پایان 6 ماهگی تا 24 ماهگی ضروری است. 

اجرای برنامه های مکمل یاری در نظام سلامت کشور نقش مهمی در کاهش کمبود ریز مغذی ها در مادران و کودکان داشته است. مصرف مکمل هایی که فرمولاسیون آنها بر اساس توصیه های وزارت بهداشت می باشد مطابق با بخش نامه های موجود به منظور ارتقای سطح سلامت مادران و کودکان ضروری است.

دکتر زهرا عبداللهی 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )