مصرف منطقی مکمل ها در زنان

مصرف منطقی مکمل ها در زنان

زنان در دوران مختلف زندگی خود نیاز به مصرف مکمل های کمکی دارند. در این مقاله مکمل هایی که در هر دوران از زندگی زنان لازم است، معرفی شده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 خرداد 1395

11K

eye icon

مصرف منطقی مکمل ها در زنان

تجویز و مصرف منطقی مکمل ها در زنان به عنوان گروهی از موثر ترین افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی زندگی یک زن را به چهار مرحله می توان تقسیم نمود که در هر مرحله نیاز های تغذیه ای متفاوتی وجود دارد. 
این مراحل شامل: کودکی، سن بلوغ یا باروری، دوران بارداری و شیر دهی، سن یائسگی. به جز دوران کودکی که نیاز های بدن افراد در زن و مرد یکسان می باشد، در باقی مراحل زندگی، زنان نیاز به مراقبت های خاص و مکمل های غذایی متفاوت خواهند داشت.

در دوران باروری و بلوغ، بدن زنان به دلیل تغییرات هورمونی و نیز از دست دادن ماهانه خون و کاهش ذخیره آهن نیاز به مصرف مکمل های غذایی حاوی آهن دارد. این مکمل ها در شکل های مختلف و با خصوصیات گوناگون در بازار دارویی موجودند. املاح مختلفی از آهن در این مکمل ها استفاده می شود که هر یک خصوصیات بالینی متفاوتی ایجاد می کنند. فارغ از این خصوصیات میزان آهن دریافتی بدن (آهن المنتال) حدود 15 میلی گرم روزانه توصیه شده است.

به شکل معمول بدن یک فرد سالم با تغذیه سالم و مناسب می تواند سایر مواد مورد نیاز خود را تأمین کند. بارداری و شیر دهی یکی از مهمترین بازه های زمانی در زندگی زنان شناخته می شود. در این دوران نیاز بدن به برخی مواد افزایش می یابد. از آن جمله به آهن، کلسیم، ید و فولیک اسید می توان اشاره کرد. در دوران بارداری نیاز به آهن تا دو برار قبل از بارداری افزایش می یابد. این میزان افزایش نیاز به آهن برای رشد جفت و جنین به حدی است که به هیچ وجه از طریق مصرف مواد غذایی تامین نمی شود بنابراین مصرف حداقل 30 میلی گرم آهن المنتال بر ای پیشگیری از کم خونی فقر آهن و عوارض آن بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر از جمله مرگ و میر مادران، زایمان زود رس، رشد ناکافی جنین و افزایش خطر مرگ و میر جنین ضروری است.

بیشتر بخوانید: معجزه مصرف آهن

نیاز به اسید فولیک در دوران بارداری افزایش می یابد. به دلیل نقش اسید فولیک در پیشگیری از نقص مادرزادی لوله عصبی، بهتر است مصرف این مکمل از سه ماه قبل از بارداری شروع شود و برای خانم های بارداری که از قبل تصمیم به بارداری نداشته اند به محض اطلاع از بارداری مصرف روزانه یک عدد (400 تا 800 میکروگرم) از این مکمل توصیه می شود. البته باید توجه داشت مصرف کافی منابع غذایی این ویتامین به تنهایی نیاز بدن خانم های باردار به اسیدفولیک را تامین نمی کند و نمی تواند جایگزین مکمل اسید فولیک شود.

برای مشاهده و خرید مکمل های فولیک اسید اینجا کلیک کنید.

میزان نیاز بدن به ید در زمان بارداری افزایش می یابد، لذا عموما مکمل های ویژه بارداری حاوی ید هستند. در این دوران میزان مورد نیاز کلسیم نیز در بدن زنان افزایش می یابد و به همین دلیل علاوه بر توصیه های تغذیه ای، عموما مصرف کلسیم نیز توصیه می شود. در دوران بارداری مصرف بیش از اندازه برخی مواد بایستی به دقت کنترل شود از این دسته می توان به مصرف مکمل های حاوی ویتامین A اشاره نمود. این ویتامین به اندازه مناسب از طریق تغذیه سالم و متعادل به دست می آید. لذا به هیچ وجه تجویز بیش از اندازه آن توصیه نمی شود. در دوران یائسگی نیاز به مکمل هایی مانند کلسیم و ویتامین دی افزایش می یابد. از طرف دیگر مکمل های گیاهی حاوی فیتو پروژسترون ها مانند سویا نیز در کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و یا اختلالات خلقی موثر است. گر چه مکمل های گیاهی باید تحت نظر پزشک یا دارو ساز و با اطلاع پزشک معالج مصرف شوند. 

دکتر فاطمه سلیمانی

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )