مکمل های قابل توصیه در دوران بلوغ

مکمل های قابل توصیه در دوران بلوغ

دوران بلوغ از دوره های مهم زندگی است. بنابراین نوجوانان نیاز به دریافت ویتامین ها و ریز مغذی های بیشتری دارند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 خرداد 1395

14K

eye icon

مکمل های قابل توصیه در دوران بلوغ

دوران بلوغ از دوره های مهم زندگی بوده و بسیاری از تغییرات ظاهری و رفتاری در این دوره پدید می آید. نوجوانان در دوره بلوغ شاهد تغییراتی قابل توجه در ساختار و ترکیب بدن خویش هستند. به عنوان مثال در هر دو گروه جنسی پسران و دختران و بر اساس محل استخوان، بین 50 تا 80 درصد کل مواد معدنی استخوان ها طی 2 تا 4 سال دوران بلوغ به دست می آید و این گویای اهمیت پایش دریافت املاح و مواد معدنی در این دوران است.

از طرف دیگر عدم دریافت انرژی کافی ، به کوتاهی قد، تأخیر در بلوغ آسیب بافت استخوانی منجر می شود. علاوه بر آن دریافت انرژی و کربوهیدرات کافی، برای حفظ پروتئین جهت تأمین اهداف رشد و بلوغ و بافت سازی ضروری است.

بیشتر بخوانید: 7 ماده مغذی ضروری برای سلامتی

علاوه بر انرژی و درشت مغذی ها، دریافت ریز مغذی های موثر در بلوغ نیز اهمیتی ویژه دارد. در بین ریز مغذی ها، علاوه بر املاحی نظیر کلسیم و منیزیم که بر توده استخوانی موثرند، عناصرروی و آهن (به ویژه در دختران) مهم بوده و در بین ویتامین ها نیز ویتامین های D ،A و گروه B برای تأمین بافت های سالم و حمایت از فرآیند بلوغ ضروری است.

لازم به ذکر است تا حد امکان باید تلاش شود تا مواد مغذی مورد نیاز در دوران بلوغ از طریق مواد غذایی تأمین کردیده و در موارد لزوم از مکمل های مناسب برای توصیه به گروه سنی کودکان و نوجوانان استفاده شود. هم چنین کالج کودکان آمریکا توصیه به مصرف هر نوع مکمل کارافزا را در افراد کم تر از 18 سال منع کرده است. 

دکتر محمد حضوری

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )