رپورتاژ- راهکارهایی برای تقویت حافظه

رپورتاژ- راهکارهایی برای تقویت حافظه

روغن ماهی یکی از اصلی ترین منابع امگا 3 به حساب می آید که به تقویت حافظه کمک می کند. در این مقاله از مجله داروکده در این باره بیشتر بخواند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 اردیبهشت 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 اردیبهشت 1397

4K

eye icon

رپورتاژ- راهکارهایی برای تقویت حافظه

بیشتر حجم مغز انسان را چربی ها تشکیل داده اند. 60 درصد از این چربی ها، امگا 3 هستند. بنابراین کمبود امگا 3 در رژیم غذایی بسیار مضر است. برای جبران این کمبود می توان از مکمل های امگا 3 استفاده کرد. امگا 3 باعث تقویت حافظه و بهبود عملکرد آن می شود. روغن ماهی یکی از اصلی ترین منابع امگا 3 به حساب می آید که به تقویت حافظه کمک می کند. *مکمل امگا 3 می تواند به تقویت حافظه کمک کند.*

مصرف تنها یک گرم امگا 3 در روز می تواند به تقویت حافظه و زمان واکنش منجر شود
در یک مطالعه، افراد به مدت 6 ماه از مکمل امگا3 و دارونما استفاده کردند. سپس آزمایشات مختلفی برای ارزیابی عملکرد شناختی در زمینه حافظه رویدادی، حافظه فعال، زمان پاسخ مربوط به آنها، تمرکز و سرعت پردازش انجام شد. منظور از حافظه رویدادی، خاطراتی است که در گذشته رخ داده اند. در حالی که حافظه فعال مربوط به امور جاری است.
در این مطالعه مشخص شد امگا 3 به تقویت حافظه و زمان پاسخ کمک می کند. در برخی موارد، نتایج برای زنان و مردان متفاوت بود. به گونه ای که در زنان تقویت حافظه رویدادی و در مردان بهبود در زمان واکنش مربوط به حافظه فعال بیشتر مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی افزاینده توان مغزی و حافظه

برای مثال زمان واکنش در مردان، 20 درصد بهبود یافت. یعنی آنها می توانستند 20 درصد سریع تر از مردانی که از دارونما استفاده کرده بودند، آزمایشات مربوط به حافظه فعال را انجام دهند.

روغن ماهی می تواند برای درمان بیماری های خفیف ذهنی سودمند باشد
مطالعات مختلفی نشان داده اند که استفاده از مکمل روغن ماهی در افرادی که به بیماری های خفیف مغزی دچارند می تواند باعث تقویت حافظه و مغز شود. از این قبیل بیماری ها می توان به اختالل شناختی خفیف (MCI) و کاهش حافظه در اثر افزایش سن اشاره کرد.
این بیماریها به اندازه آلزایمر شدید نیستند. ولی همین بیماری های خفیف نیز می تواند باعث از دست دادن حافظه یا اختلال عملکرد مغز شوند.
مطالعه ای روی 485 سالمند که دچار کاهش حافظه در اثر افزایش سن بودند، انجام شد. پس از 24 هفته، در افرادی که از مکمل امگا 3 استفاده کرده بودند، تقویت حافظه و یادگیری مشاهده شد.
مطالعه دیگری مصرف روزانه مکمل روغن ماهی حاوی 1.8گرم امگا 3در 24 هفته را بررسی کرد. این مطالعه نیز تقویت حافظه در افرادی که دچار اختلال شناختی خفیف بودند را نشان داد. ولی در افرادی که دچار آلزایمر بودند تغییری مشاهده نشد.

بر اساس این مطالعات باید مصرف روغن ماهی در مراحل اولیه کاهش عملکرد مغز آغاز شود. اگر مصرف آن به تعویق بیفتد، فواید کمتری برای مغز به همراه خواهد داشت.

روغن ماهی امگا 3 بدون جیوه اف اس
مصرف روغن ماهی حاوی جیوه باعث بروز مسمومیت با نشانه هایی از قبیل لرزش، بی حسی، کاهش قدرت تمرکز و مشکلات بینایی می شود. بنابراین باید از مکمل روغن ماهی بدون جیوه استفاده کرد.

فواید روغن ماهی امگا 3 بدون جیوه اف اس
شواهد علمی مبنی بر این است که رژیم غذایی سرشار از امگا 3 فواید زیر را به همراه دارد:
- تقویت سیستم قلبی عروقی
- تقویت سیستم گردش خون
- کاهش پلاکت و چسبندگی خون
- رهایی از آرتروز و بسیاری از بیماری های التهابی مزمن
- کاهش درد مفاصل
- کنترل سطح کلسترول خون
- کنترل سطح تری گلیسیرید خون
- کنترل ضربان خون

برای خرید مکمل روغن ماهی امگا 3 بدون جیوه اینجا کلیک کنید.

- تقویت حافظه و عملکرد مغز
- حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و شیردهی
- کمک به رشد صحیح مغز، سیستم عصبی و چشم های جنین
- کنترل سطح انسولین

References
https://universityhealthnews.com/daily/memory/omega-3-dha-supplement-proven-to-boost-brain-power/
https://www.healthline.com/nutrition/omega-3-fish-oil-for-brain-health#section3
http://www.fsomega3.com/omega3-fishoil.htm

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )