آیا ویتامین ب 12 کافی به بدن شما می رسد؟

آیا ویتامین ب 12 کافی به بدن شما می رسد؟

بیشتر افراد ویتامین B12 کافی دریافت نمی کنند و این منجر به عوارضی برای آنها می شود. در این مقاله درباره علل کمبود این ویتامین و راه های تامین آن بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 مرداد 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 مرداد 1394

29K

eye icon

آیا ویتامین ب 12 کافی به بدن شما می رسد؟

بسیاری از مردم ویتامین B12 کافی مصرف نمی کنند که می تواند باعث بروز مشکلات جدی گردد. ویتامین B12 کارهای زیادی در بدن شما انجام می دهد، به طور مثال این ویتامین به ساخت DNA شما و گلبول های قرمز خونتان کمک می کند.
از آنجایی که بدن شما قادر به ساختن ویتامین B12 نیست، لازم است که شما آن را از طریق عذاهای حیوانی یا مکمل ها تامین کرده و به طور مداوم آن را مصرف نمایید. میزان دقیق نیاز بدن شما به این ویتامین و اینکه آن را از چه منبعی تامین می کنید بستگی به عوامل مختلفی دارد، عواملی مثل سن، رژیم غذایی، وضعیت سلامتی و برخی داروهای مصرفی.

علل کمبود ویتامین ب 12
برخی علل و عوامل می تواند سبب بروز کمبود ویتامین B12 گردد، مانند: 
- گاستریت آتروفیک (نوعی مشکل معده) 
- آنمی پرنیشز یا کم خونی کشنده 
- جراحی که طی آن قسمتی از معده یا روده کوچک برداشته شود. (که شامل جراحی بای پس معده جهت لاغری هم می شود) 
- برخی بیماری های روده کوچک از قبیل بیماری کرون، بیماری سیلیاک، بیماری های عفونی یا انگلی روده کوچک 
- مصرف زیاد الکل 
- بیماری های نقص ایمنی مانند لوپوس 
- استفاده طولانی مدت از داروهای کاهنده اسید معده 
- چنانچه فردی گیاهخوار باشد ممکن است به کمبود ویتامین ب 12 دچار گردد. افراد گیاهخواری که از هیچ فراورده حیوانی اعم از گوشت، شیر، پنیر، تخم مرغ استفاده نمی کنند. یا حتی گیاهخوارانی که از تخم مرغ و لبنیات استفاده می کنند ولی میزان استفاده در آنها ناچیز است.
- نوزادانی که مادران دارای رژیم گیاهخواری دارند.
- ریسک کمبود ویتامین  B12 با افزایش سن بالا می رود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین B12 (سیانوکوبالامین)

علائم کمبود ویتامین B12
کمبود ویتامین B12 موجب آنمی یا کم خونی می گردد. کمبود خفیف این ویتامین ممکن است علامتی در پی نداشته باشد، اما چنانچه این میزان کمبود درمان نشده و بیشتر شود علائمی تظاهر پیدا خواهند کرد نظیر: 
- ضعف، احساس خستگی و سردرد خفیف 
- تپش قلب و تنفس کوتاه و سریع 
- زبان صاف
- یبوست، اسهال، کاهش اشتها، نفخ 
- مشکلات عصبی مانند احساس کرختی و بی حسی اعضا، ضعف عضلات، و مشکل در راه رفتن 
- کاهش بینایی 
- مشکلات مغزی مانند افسردگی، کم شدن حافظه، یا تغییرات رفتاری 
- نوزادانی که مادران گیاهخوار دارند و از شیر مادر تغذیه می کنند در معرض کم خونی، تاخیر در رشد و ضعف می باشند.
اگر هر کدام از این علائم را دارید می توانید از پزشک خود بخواهید برای شما درخواست آزمایش خون بدهد.

درمان کمبود ویتامین B12
اگر شما به آنمی پرنیشز (کم خونی کشنده) دچار هستید یا در جذب ویتامین B12 مشکل دارید، لازم است ابتدا به صورت تزریقی ویتامین B12 دریافت کنید و سپس درمان را با ادامه تزریق ها یا به وسیله مصرف مکمل های خوراکی B12 تکمیل کنید. اگر کمبود شما به دلیل گیاهخواری می باشد می توانید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید یعنی از غلات غنی شده با ویتامین B12 استفاده کنید، همچنین می توانید این ویتامین را به صورت تزریقی یا به صورت قرص های خوراکی با مقادیر بالا مصرف کنید. افراد مسن باید حتما مکمل های ویتامین B12 مصرف کنند. در اغلب افراد مشکلات ناشی از کمبود ویتامین B12 با مصرف این ویتامین رفع می گردد اما در بعضی موارد تعدادی از مشکلات عصبی می توانند برای همیشه باقی بمانند.

پیشگیری از مشکلات ناشی از کمبود ویتامین B12
اغلب مردم می توانند با خوردن گوشت کافی، غذاهای دریایی، محصولات لبنی و تخم مرغ از کمبود ویتامین B12 پیشگیری کنند. متخصصان توصیه می کنند اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فراورده های حیوانی نمی خورید و یا بیماری خاصی دارید که باعث کاهش جذب مواد مغذی می شود، حتما باید از مکمل های ویتامین B12 و یا مولتی ویتامین هایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید و یا از غلات غنی شده با ویتامین B12 در صبحانه خود استفاده کنید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف مکمل های ویتامین B12 با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مصرف این ویتامین تاثیری بر داروهای مصرفی شما ندارد.

در پایان لازم است بدانید متخصصان معتقدند کمبود ویتامین B12 باید جدی گرفته شود زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند، خوشبختانه انواع و اقسام مکمل های ویتامین B12 در داروخانه ها موجود است و شما می توانید با مشورت پزشک خود مکمل مناسب را تهیه کرده و مصرف کنید تا از عوارض ناشی از کمبود این ویتامین پیشگیری کنید. در ضمن بنا بر گفته متخصصان مصرف بیش از حد مجاز ویتامین B12 باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی برای فرد می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )