رپورتاژ- تاثیر EPA بر پوست چیست

رپورتاژ- تاثیر EPA بر پوست چیست

EPA اسید چرب ضروری است که در امگا 3 یافت می شود. در این مطلب با خواص EPA برای پوست و سلامتی بدن آشنا می شویم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 مرداد 1396

4K

eye icon

رپورتاژ- تاثیر EPA بر پوست چیست

چه جوش های دوره بلوغ یا جوش های هورمونی بزرگسالی و چه جوش های ناشی از استرس و یا بروز ناگهانی یک خارش شدید ناشی از اگزما، همه ما تا به حال تجربه یک مشکل پوستی را داشته ایم و دائما به دنبال داشتن یک پوست صاف و سالم می باشیم. مشکلات پوستی تاثیر زیادی بر روند زندگی روزمره ما می گذارند، پس بهتر است به مراقبت بیشتر از پوست خود توجه ویژه ای داشته باشیم. مواد مغذی برای داشتن یک پوست سالم بسیار مهم است. همیشه این جمله معروف را می شنویم که از کوزه همان برون تراود که در اوست. پس اگر به دنبال داشتن یک پوست و ظاهر سالم هستید باید بدن از درون برای رسیدن به این مهم، تامین شود.

میزان اهمیت مواد مغذی برای پوست؟

پوست در ساختار خود احتیاج به اسیدهای چرب خوب ضروری مانند EPA (موجود در امگا 3)، GLA (موجود در روغن گل primrose) و اولئیک اسید (امگا 9) در کنار تغذیه مناسب دارای میزان مناسب میوه و سبزیجات تازه، دارد. 

اسیدهای چرب موجود در امگا 3، به خصوص آن هایی که در روغن ماهی یافت می شود، در رژیم های امروزی کمرنگ شده اند. با این حال ماده ای مانند EPA برای سلامتی بدن بعد از دوره ی جنینی بسیار ضروری است. برای مثال EPA در تنظیم سیستم قلب عروقی، تنظیم سیستم ایمنی و سیستم التهابی بدن و دیگر موارد موثر است. EPA همراه با GLA کمک به تعدیل سیستم التهابی بدن با اثرات ضد التهابی خود در رژیم غذایی روزانه می کنند. این التهاب نابجا می تواند در اثر مصرف میزان زیاد گوشت قرمز، لبنیات، الکل یا حتی استرس ایجاد شود. تنها برندی که در ایران ترکیب این دو امینو اسید را در کنار هم با بیشترین خلوص دارد، برند وجپا است.

برای خرید کپسول وجپا اینجا کلیک کنید.

5 فعالیت مناسب EPA در کنار GLA برای پوست

1. ساختار سلولی: EPA و GLA اسید های چرب ضروری در بدن انسان هستند. اسید های چرب جز اصلی ترین مواد برای ساختار غشای سلولی می باشند. این دو اسید چرب تغذیه ضروری برای حفظ ساختار صحیح هر غضای سلولی در بدن را فراهم می کنند. این اسید های چرب با تقویت ساختار غشای سلولی، کمک به عملکرد صحیح غشا کرده و تضمین می کنند که غشا مواد مغذی دیگر را به میزان کافی برای سلول جذب می کند.

2. ارتقا کیفیت و میزان کلاژن:  تحقیقات نشان می دهند که EPA می تواند از طریق ایجاد محافظت در برابر نور UV از آسیب های UV (بزرگترین دشمن پوست سالم) بر سطح پوست جلوگیری نماید. EPA همچنین باعث افزایش ساخت کلاژن و فیبر های منعطف در سطح پوست شده تا از ایجاد چین و چروک و افتادگی در پوست، برخلاف پماد های کورتیکواستروئیدی موجود در بازار، جلوگیری کند و داشتن پوستی ضخیم با ساختار محکم را فراهم نماید.

3. آسیب های رادیکال های آزاد: یک ماده فعال در روغن گیاه Primrose در وجپا تری ترپن ها هستند. این ماده طبیعی که تنها در روغن گیاه Primrose یافت می شود به محافظت علیه مکانیسم های اکسیداتیو کمک می کند. مهم ترین علت پیر شدن پوست فعالیت مکانیسم های اکسیداتیو و حمله اکسیژن رادیکال به سلول‌ها و آسیب به DNA است، خود EPA با نقش مهار رادیکال‌های آزاد و مشغول کردن آنها در درون خود و همچنین افزایش توان آنتی‌اکسیدانی سلول، احتمالا می‌تواند در کاهش روندهای مرتبط با پیری مؤثر واقع شود.

4. کمک بیشتر به جریان پذیری بهتر اکسیژن:  EPA به اثرات قلبی عروقی خود مشهور است. این ترکیب از طریق آنزیم خاصی در بدن به پروستاگلندین هایی تبدیل می شود که از تشکیل پلاک در عروق و ایجاد لخته جلوگیری می نمایند. در واقع این اثر کمک به ایجاد یک خون رقیق با غلظت مناسب می کند، که باعث افزایش گردش خون و انتقال اکسیژن بیشتر به پوست می شود. که این عامل به سم زدایی بهتر، تغذیه بهتر، جوان سازی و بهبود کیفیت لایه سطحی پوست می انجامد.

5. تعدیل سیستم التهابی: در عین حال که التهاب یک امر ضروری در بدن انسان برای داشتن سلامت بهتر است، التهاب بیش از حد می تواند پوست ما را ویران نمیاد. نه تنها التهاب باعث پیری پوست شده، بلکه پوست را آماده ایجاد جوش و یا اگزما می کند. هر دو EPA و GLA پروستاگلاندین هایی تولید می کنند، که به خوبی از خود اثرات ضد التهابی نشان می دهند و حتی به جبران آسیب هایی که توسط التهاب های قبلی ایجاد شده، کمک می کند. همچنین لازم به ذکر است که عوامل هورمونی نیز در تنظیم سلامت پوست موثرند، که EPA تاثیر بسزایی در ایجاد تعادل هورمونی در بدن خانم ها و آقایان می گذارد. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )