چند نکته درباره موهای خشک و آسیب دیده

چند نکته درباره موهای خشک و آسیب دیده

با مطالعه این مطلب چند نکته ساده جهت ترمیم موهای خشک و آسیب دیده بیاموزید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 دی 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 دی 1397

4K

eye icon

چند نکته درباره موهای خشک و آسیب دیده

یکی از انواع مو موهای خشک و آسیب دیده است. موهای خشک خیلی زود می شکند و دچار آسیب دیدگی می شود. موهای خشک به راحتی با برس کشیدن ریزش پیدا می کند بنابراین ریزش مو در موهای خشک بیشتر است و حتی می‌تواند منجر به طاسی شود. همچنین اغلب موهای خشک دچار موخوره می‌شوند. موهای خشک معمولاً به سختی شانه می شود و به سرعت گره می خورد. موهای خشک ممکن است حتی با کشش اندک نیز بشکند دلیل شکنندگی موها نبود رطوبت و چربی کافی کف سر است. در این مقاله به چند نکته ساده جهت ترمیم موهای خشک و آسیب دیده اشاره می گردد.

مناسب ترین شامپو و نرم کننده را استفاده کنید
 امروزه نرم کننده ها و ماسک های مرطوب کننده متنوعی برای موهای خشک در داروخانه ها موجود می باشند. کار اصلی این نرم کننده ها یا ماسک های مو جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها است. بهتر است در انتخاب یک نرم کننده یا ماسک مو دقت کافی داشته باشید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که روغن های طبیعی مثل روغن زیتون، روغن آرگان، گلیسیرین یا شی باتر داشته باشد. همچنین دقت کنید که از مصرف شامپو های که دارای روغن های غیر طبیعی هستند اجتناب کنید. در صورتی که پس از چندین هفته استفاده از شامپو احساس کردید که ریزش موهایتان کمتر نشده بهتر است مارک شامپوی خود را عوض کنید.

برای مطالعه بیشتر: ریزش مو در زنان

حرارت: مفید یا مضر
حرارت هنوز هم بهترین روش برای صاف کردن و حالت دادن موها است. استفاده از حرارت برای حالت دادن یا خشک کردن مو اوضاع را بدتر کرده و خشکی و شکنندگی مو را تشدید می کند. استفاده از سشوار، اتوی حالت دهنده و اتوی صاف کننده مو خشکی مو را بیشتر می‌کند. در صورتی که مو های خشکی دارید بهتر است استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید یا اینکه هنگام استفاده از آنها حرارت را به حداقل برسانید. زیرا حرارت زیاد سشوار یا اتوی مو باعث آسیب به موها و تشدید خشکی مو می شود.

به وضعیت هوا توجه کنید
شاید به نظر کمی عجیب بیاید ولی نوع آب و هوا تاثیر زیادی روی وضعیت موها دارد. هوای سرد و هوای به شدت آفتابی می‌توانند باعث خشکی موها شوند. تاثیر سردی هوا و یا تابش مستقیم نور خورشید به موها مانند اثر کلر موجود در استخر یا نمک دریا بر روی مو است و منجر به خشکی و آسیب دیدگی موها می شود. در صورتی که در چنین وضعیت آب و هوایی هستید دقت کنید که از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک استفاده کنید. همچنین بهتر است در چنین وضعیتی موهای خود را بپوشانید تا کمتر دچار آسیب شود.

انتهای مرده موها را کوتاه کنید
برای اینکه موهایتان سالم تر و شاداب تر به نظر برسند سعی کنید هر 6 تا 8 هفته نوک مرده موها را کوتاه کنید تا بخش آسیب دیده و خشک و یا دچار موخوره از مو ها جدا شود. این کار به خصوص در کسانی توصیه می‌شود که دائماً از وسایل حالت دهنده گرمایی مثل سشوار و اتوی مو استفاده می کنند. لازم به ذکر است که بهتر است این کار را به یک آرایشگر ماهر بسپارید و خودتان آن را انجام ندهید زیرا کند بودن قیچی و کششی که به دلیل عدم تبحر شما به موها وارد می شود به موها آسیب بیشتری وارد می کند.

از روغن نارگیل استفاده کنید
اگر با وجود مصرف شامپو و نرم کننده مناسب باز هم دچار خشکی مو هستید می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. هنگام حمام رفتن ابتدا موهای تان را کمی مرطوب کنید و مقدار کمی روغن نارگیل را کف دست خود ریخته به آرامی تمام موهای تان را به آن آغشته کنید سپس چند دقیقه صبر کرده و بعد موها را با یک شامپوی مناسب موهای خشک به آرامی بشویید. بهتر است برای حصول نتیجه بهتر پس از شستشوی موها از سشوار و سایر وسایل گرمایشی حالت دهنده استفاده نکنید و اجازه دهید موهایتان در معرض هوا خشک شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای خشک

قبل از رفتن به تخت خواب موهایتان را آماده کنید
با موهای خود درست رفتار کنید حتی هنگام خواب قبل از خواب گره های مو و پیچ خوردگی های مو را به کمک یک برس مناسب به آرامی باز کنید و موهای خود را برس بکشید. برس کشیدن قبل از خواب علاوه بر اینکه گره خوردگی احتمالی موها را باز می کند باعث می شود چربی از کف سر به نوک موها برسد. اگر موهای بلندی دارید بهتر است قبل از خواب آنها را بسیار شل به قسمت پشت سر جمع کنید و با یک وسیله مناسب به آرامی ببندید تا هنگام خواب کشیده نشود و گره نخورد. اگر موی شما کوتاه است بهتر است از یک روبالشی ابریشم استفاده کنید تا اصطکاک کمتری به وجود بیاید.

رنگ موی خود را چند درجه بیشتر تغییر ندهید
رنگ کردن مو با رنگ های مناسب توسط یک فرد با تجربه معمولا مشکلی ندارد اما سعی کنید موهای خود را چند درجه بیشتر تغییر رنگ ندهید. استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی باعث می شود موهای شما مات و بدحالت شوند. تغییر رنگ بیش از اندازه موها نیاز به مراحل بیشتر و استفاده از مواد شیمیایی قوی تری دارند بنابراین وضعیت موها را برتر خواهند کرد.

ماسک های خانگی تهیه و استفاده کنید
علاوه بر ماسک ها و مرطوب کننده های موی مفید که در داروخانه ها یافت می شوند می توانید خودتان هم ماسک مو تهیه کنید. یکی از این ماسک ها که برای موهای خشک و آسیب دیده است ماسک عسل و روغن زیتون است. عسل و روغن زیتون را به مقدار مساوی در کاسه کوچک ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید. این ماسک را به آرامی روی موهای خود مالیده و روی آن را با کلاهی نایلونی بپوشانید اجازه دهید ماسک 30 دقیقه روی موهایتان باقی بماند سپس موها را به آرامی با شامپو و نرم کننده مناسب شستشو دهید. می توانید از این ماسک حداقل ماهی یکبار و حداکثر هفته ای یک بار استفاده کنید.

فواصل شامپو زدن موها را بیشتر کنید
مسلماً همه افراد دوست دارند موهای تمیز و براق داشته باشند اما لازم است بدانید که شامپو زدن روزانه باعث تشدید خشکی مو در افرادی که موهای خشک دارند می شود. بهتر است هنگامی موها را شانه بزنید که احساس می کنید کف سرتان چرب شده و نیاز به شستشو دارد. هنگام شامپو زدن فقط کف سرتان را بمالید و اجازه دهید شامپو روی پایین موها بریزد سپس آن را آبکشی کنید و زیاد موها را چنگ نزنید. نرم کننده مو را فقط برای انتهای موها استفاده کنید و به ریشه مو نزنید.

رژیم غذایی مناسب به خشکی مو کمک می کند
موهای خشک و آسیب دیده نیاز به چربی سالم دارند بنابراین سعی کنید به میزان کافی از مواد غذایی حاوی چربی های سالم مانند آووکادو، ماهی سالمون و روغن زیتون استفاده کنید. این مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند که علاوه بر تامین نیاز بدن به زیبایی پوست و مو کمک می کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )