مراقبت از موهای خشک

مراقبت از موهای خشک

برای اینکه بدانید چه طور از موی خشک خود مراقبت کنید، این مطلب را بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 اردیبهشت 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 اردیبهشت 1395

10K

eye icon

مراقبت از موهای خشک

میزان چربی و خشکی مو و کیفیت و نوع مو در همه افراد یکسان نبوده و متفاوت می باشد. همانطور که موهای چرب نیاز به رسیدگی و توجه ویژه دارند، موهای خشک هم به شدت نیازمند مراقبت هستند. نکته مهم در مراقبت از موها شناخت نوع آنهاست. ابتدا لازم است بدانید موهای خشک، چرب و یا معمولی دارید و سپس از محصولات مراقبت از مو که مناسب موی شما می باشد استفاده کنید.

مراقبت از موهای خشک 
اگر علاقه مند به مدل های جدید مو هستید و یا از شنا کردن در استخر لذت می برید و یا اینکه تعطیلات خود را در ساحل دریا می گذرانید به هیچ عنوان نباید از مراقبت از پوست و موی خود غافل شوید. موهای خشک نیازمند رسیدگی ویژه ای هستند. تابش نور خورشید، آب شور و کلر موجود در آب برای موهای خشک به شدت زیانبار می باشد و سبب ریزش موها می شود. استفاده زیاد از سشوار و مواد شیمیایی می تواند اثرات نامطلوبی روی موهای شما بگذارد. در عین حال برخی شامپوها، سرم ها و یا نرم کننده ها برای موی شما مفید می باشد. برای مراقبت از موهای خشک به این نکته توجه داشته باشید که پیشگیری بسیار موثرتر از درمان می باشد.

شامپو 
انتخاب یک شامپوی مناسب برای مو بسیار مهم است. خیلی از شامپوها ترکیبات پاک کننده ای دارند که یکی از آنها سولفات ها می باشند. این مواد از بین برنده چربی و کثیفی مو هستند ولی خود این مواد می توانند سبب آسیب رساندن به موها شوند. سولفات آزاد به عنوان ترکیبی در فرمول شامپوها سبب درخشندگی موها می شود و موها را تمیز و براق می کند اما میزان آن باید به دقت کنترل شود. خوشبختانه امروزه کارخانجات معتبر تولید کننده لوازم بهداشتی شامپوهای مخصوص موهای خشک تولید می کنند و سعی می کنند فرمولاسیون شامپوها را مطابق تحقیقات جدید به روز نگه دارند.

نرم کننده
پس از هر بار شستشو با شامپو از کاندینشر یا نرم کننده مخصوص موهای خشک استفاده کنید. اگر موهای شما خیلی خشک نیستند هفته ای یکبار استفاده از نرم کننده ممکن است کافی باشد ولی چنانچه موهای خیلی خشک دارید لازم است در هر استحمام از نرم کننده قوی استفاده کنید. طریقه استفاده از نرم کننده ها بر روی آنها نوشته شده است. طریقه مصرف نرم کننده ها به این صورت است که پس از شامپو زدن و آبکشی کامل موها مقداری نرم کننده را برحسب اندازه موها کف دست خود ریخته و به ساقه موهای خود بمالید سعی کنید حتی الامکان نرم کننده به ریشه موهای شما نرسد سپس چند دقیقه صبر کنید و بعد به دقت آن را آبکشی نمایید.

شانه زدن 
موهای خشک مستعد شکسته شدن هستند و کشیدن بیش از حد آنها توسط شانه و یا برس یکی از دلایل شکسته شدن موهای خشک می باشد. توصیه می شود قبل از دوش گرفتن موهای خود را توسط شانه دندانه درشت و یا برس شانه کنید. شانه کردن موهای مرطوب باعث کشیده شدن مو شده و به دلیل اینکه ریشه موهای مرطوب سست است سبب ریزش مو می شود بنابراین بهتر است موها هنگام شانه کردن تا حد ممکن خشک شده باشند.

بیشتر بخوانید: چند نکته درباره موهای خشک و آسیب دیده

خشک کردن موها
پس از استحمام آب موها را توسط حوله با ملایمت گرفته و آنها را خشک کنید. سعی کنید موقع خشک کردن موها آنها را به هم نریزید تا موقع شانه کردن فشار و آسیب کمتری به موها وارد شود. برای خشک کردن مو از حوله ای استفاده کنید که آبگیری خوبی داشته باشد. تا خشک شدن کامل موها از بستن مو خودداری کنید. هنگام مراجعه به آرایشگاه حتما حوله شخصی خود را به همراه داشته باشید.

استفاده از سشوار 
اگر موهای خشکی دارید تا جایی که ممکن است کمتر از سشوار استفاده کنید و در صورت استفاده مدت زمان آن را به حداقل برسانید. سعی کنید از وسایل فلزی مانند بیگودی های فلزی و یا کلیپس های فلزی استفاده نکنید. بهتر است قبل از استفاده از سشوار از سرم های مخصوص موهای خشک استفاده کنید، این سرم ها باعث می شوند آسیب کمتری به موهای شما وارد شود. پس از حالت دادن مو و سشوار زدن می توانید از ژل ها و یا روغن های مخصوص موهای خشک استفاده کنید.

ترمیم و کنترل آسیب های وارده به موها 
موهای خشک هنگامی که بلند می شوند معمولا وضعیت بدتری پیدا می کنند. پس بهتر است که موها را کوتاه نگه دارید. اگر تمایلی به کوتاه کردن موها ندارید لازم است توصیه های مراقبت از موها را به دقت رعایت کنید و هر چند وقت یکبار نوک موها را کوتاه کنید زیرا موهای خشک بیشتر مستعد موخوره می باشند. برای ترمیم موهای آسیب دیده باید مراقبت های خاصی انجام دهید که برخی از آنها در منزل قابل انجام است ولی برخی دیگر فقط در آرایشگاه و توسط آرایشگر ماهر قابل انجام می باشد.
در منزل: پس از شامپو زدن موها حتما از نرم کننده یا کاندیشنر استفاده کنید. نرم کننده های مو حاوی ترکیباتی مثل پروتئین جوانه گندم و آمینو اسید ها یا پنتنول می باشند که باعث لطافت و درخشندگی موها می شوند. همچنین برخی روغن ها برای مو مفید هستند شما می توانید چند ساعت قبل از استحمام موی خود را با روغن هایی مثل روغن بادام چرب کنید. 

در آرایشگاه: برخی از روش های مراقبت از مو حتما باید در آرایشگاه انجام شود. یکی از روش های کمکی در ترمیم موهای خشک آسیب دیده کراتینه کردن موهاست. کراتین نوعی پروتئین است که باعث نرمی و درخشندگی موها می شود. در آرایشگاه مواد کراتین را روی مو مالیده و سپس به میزان مشخصی به آن گرما می دهند و با این کار مو توسط لایه ای از کراتین پوشیده می شود. این روش به نرمی کوتیکول مو کمک می کند و برای چندین هفته موها را نرم و درخشان نگه می دارد. لازم به ذکر است نباید از کراتینه کردن موها انتظار معجزه داشته باشید زیرا به هر حال جنس موهای شما خشک است.
نکته مهم این است که برخی محققان معتقدند کراتینه کردن موها ممکن است مضر باشد. برخی از مواد کراتینه حاوی مقادیری فرمالدئید می باشند که برای سلامتی مضر است و یکی از مواد سرطانزا محسوب می شود. بنابراین کراتینه کردن موها باید با مواد معتبر و تایید شده انجام شود و فواصل بین انجام آن باید طولانی باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )