شوره و شامپو های درمانی

شوره و شامپو های درمانی

شوره سر برای فرد مبتلا بسیار آزار دهنده است و موجب خجالت فرد می شود. در این مقاله را هایی برای درمان آن ارائه داده شده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 شهریور 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 شهریور 1397

3K

eye icon

شوره و شامپو های درمانی

شوره سر یکی از مشکلات شایع پوست سر است که باعث پوسته پوسته شدن غیر طبیعی لایه سطحی پوست سر می‌شود. شوره قطعاتی ریز، پولک مانند و تقریباً گرد است که معمولاً روی هم جمع شده و از پوست سر جدا می‌شوند. ابتلا به شوره سر می‌تواند موضعی باشد یا در تمام سر گسترش یابد. شوره سر یک‌ بیماری‌ مزمن‌ است‌ و غالباً‌ مدت‌ها غیرفعال و خاموش باقی‌ می‌ماند. در مرحله‌ فعال‌ بیماری‌، علایم‌ را می‌توان‌ با درمان‌ کنترل‌ کرد.

شوره سرچگونه به وجود می‌آید؟
پوست انسان در خارجی‌ترین سطح خود همواره در حال بازسازی سلولی است. سلول های خارجی‌ترین لایه پوست سر (اپیدرم) به طور طبیعی مرتب از بین می‌روند و باید با سلول‌های جدید جایگزین شوند. هنگامی‌که سرعت فرآیند تقسیم سلولی در پوست سر به هر ‌دلیلی افزایش پیدا کرده و تعداد سلول‌های درحال ریزش بطور غیرطبیعی زیاد شده و با همدیگر به سطح پوست برسند، به یکدیگر می چسبند و حاصل آن به شکل پوسته‌های قابل رویت یا به اصطلاح شوره سر مشهود خواهد شد. معمولاً پوست سر به دلیل وجود پوسته‌های زیاد و رشد قارچ‌ها و باکتری‌های فرصت طلب در بین آن‌ها، تحریک شده و خارش هم بوجود می‌آید که گاهی شدید است.

گاهی نیز علت شوره، میکرو ارگانیسم ها و قارچ ها هستند. درگیری قارچی پوست سر شایعترین علت ایجاد شوره است. پوسته‌های ریز روی سر یا همان شوره‌ها توسط قارچ کوچکی که روی پوست سر رشد می‌کند، ایجاد می‌شوند. قارچ‌ها ابتدا روی پوست سر ساکن می‌شوند و چربی‌های  موجود روی پوست سر را به اسیدهای چرب تجزیه می‌کنند. تجزیه اسیدهای چرب موجب التهاب پوست سر می‌شود که این التهاب باعث تقسیم سریع‌تر سلول‌های پوست سر شده و درنتیجه محیط مناسبی برای رشد قارچ‌های دیگر فراهم می شود.

درمان شوره سر چگونه است؟
با استفاده از شامپوهای مخصوص شوره سر، می توان اقدام به درمان شوره نمود.
توجه شود که همه شامپوهای ضد شوره، شبیه هم نبوده و باید شامپوی مناسب و معتبر انتخاب شوند.
برای درمان موثر مشکل شوره سر، استفاده از شامپوهایی که عوامل ضدالتهاب، ضدقارچ و لایه بردار را با هم دارند، بهترین انتخاب است.

برخی ترکیبات متداول در شامپوهای ضد شوره عبارتند از:
پریتیون روی (Zinc Pyrithione):  این ماده ترکیب قدیمی ضد شوره بوده و باعث کاهش سرعت تولید و از بین رفتن قارچ می شود.
پیروکتون اولامین ((Piroctone olamine یا اکتوپیروکس 75/0%  (Octopirox 0/75%): این ترکیب قارچ های ایجاد کننده شوره سر را از بین می برد و ازالتهاب پوست سر و ایجاد پوسته های جدید جلوگیری می نماید و امروزه، در بسیاری از شامپوهای نسل جدید ضد شوره، به جای ترکیب "پریتیون روی" از آن استفاده می گردد.
ایکتیول پیل (Ichtyol pale): این ترکیب سرعت تقسیم سلول های پوست سر را کاهش داده و درنتیجه تولید پوسته را کم می کند. همچنین دارای اثرات ضد التهاب پوست کف سر و نرم کنندگی و البته اثرات ضد قارچ های تولید کننده شوره سر نیز هست.
شامپو  و کیت ضد شوره تاپی درم از برند تخصصی مراقبت پوست Topiderm  است که در کارخانه داروسازی Pannoc بلژیک (با بیش از 40 سال فعالیت در تولید اقلام دارویی و درماتولوژی) تولید شده اند.

Anti dandruff shampoo Topiderm  
شامپو ضد شوره تاپی درم دارای حجم قابل توجه 200 میلی لیتر و به فرم غلیظ شامپو ژل و با اثرات چندگانه برای جلوگیری از شوره سر بوده، که نه فقط درپوست کف سر، پشت سر و ناحیه گردن، بلکه برای سایر نواحی مانند پشت گوش ها، ابرو و صورت نیز مناسب است.
در انواع پوست(خشک و چرب)، موهای چرب ، پوست سر چرب و قرمزی پوست کف سر مزمن نیز قابل استفاده بوده و جهت اعمال اثرات مشخص بدون اضافه کردن مواد افزودنی غیر ضروری مانند مواد معطر ساخته شده است و در نتیجه واکنش های آلرژیک هنگام مصرف آن، در مقایسه با سایر شامپوهای رایج در درمان شوره، به حداقل رسیده است.
فاقد ماده صابونی و سیلیکون بوده و به PH متعادل پوست سر 6-7 نزدیک است. همچنین فاقد ماده رنگ دهنده و ترکیب کوکامید بوده و همراه با سایر محصولات مراقبتی و شوینده مو قابل استفاده است.

برای خرید و مشاهده شامپو ضد شوره مخصوص انواع مو اینجا کلیک کنید.

مکانیسم اثر:
برپایه ماده Piroctone olamine و Ichtyol pale که قارچ ها را از بین می برند و از التهاب کاسته و مانع ایجاد پوسته های جدید می شوند.
1- ترکیب ضد شوره بسیار اثر گذار پیروکتون اولامین (اکتوپیروکس) که قارچ های ایجاد کننده شوره سر را از بین می برد و از التهاب پوست سر و ایجاد پوسته ها جلوگیری می نماید.
2- از بازگشت فلس ها و پوسته ها برای مدت طولانی جلوگیری می کند و باعث کاهش تشکیل پوسته های جدید می گردد.
3- ترکیب طبیعی ایکتیول پیل تقسیم سلول های پوستی را تنظیم نموده و پوست سری سالم ایجاد می کند.( این ترکیب سرعت تقسیم سلول های پوست سر را کاهش داده و تولید پوسته را کم می کند و دارای اثرات ضد التهاب پوست کف سر و نرم کنندگی نیز می باشد. همچنین دارای اثرات ضد قارچ های تولید کننده شوره سر می باشد.)
ترکیب این دو ماده با هم باعث افزایش اثر بخشی می گردد.

Anti dandruff dual formula Topiderm  
کیت دوگانه  تاپی در :
جلوگیری دائمی از تشکیل شوره سر
در این کیت علاوه بر شامپوی ضد شوره، ترکیب متوقف کننده شوره سر نیز قرار دارد که پس از شامپو مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید و مشاهده کیت تخصصی ضد شوره مخصوص انواع مو اینجا کلیک کنید.

 

 

 

محتویات این کیت شامل:
1-    Anti dandruff shampoo شامپو ضد شوره که ضد تشکیل شوره روی پوست کف سر، ضد التهاب و از بین برنده قارچ هاست
2-    Dandruff Block بر پایه ماده اسید سیتریک با Ph  حدود 5 جهت بازسازی و بازگرداندن تعادل طبیعی لایه بیرونی پوست سر است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )