10 روش ساده برای درمان آکنه یا جوش صورت

10 روش ساده برای درمان آکنه یا جوش صورت

آکنه و جوش مشکلی است که خیلی از جوان ها را درگیر کرده است و همیشه به دنبال درمان و حل این مشکل هستند. با مطالعه این مقاله راه کار هایی برای درمان آکنه بیابید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 آبان 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 آبان 1394

50K

eye icon

10 روش ساده برای درمان آکنه یا جوش صورت

آکنه یا جوش صورت یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد در سنین جوانی آن را تجربه کرده اند. افرادی که به آکنه مبتلا هستند همیشه به دنبال روش هایی برای خلاصی از جوش های صورت می باشند.

افراد مبتلا به آکنه می توانند با چند تغییر ساده در زندگی روزمره خود پوستی فاقد جوش داشته باشند.
1- خوب بخوابید
بر طبق یک مطالعه صورت گرفته بر روی خواب، به ازای هر ساعت کم خوابی در طول شب، خطر ایجاد استرس تا 14 درصد افزایش می یابد. حالا این موضوع چه ربطی به آکنه دارد؟ استرس باعث افزایش تولید گلوکورتیکوئید می گردد و این ماده باعث ایجاد مشکلاتی در بافت و عملکرد پوست می شود، و می تواند آکنه را تشدید کند. برای داشتن خواب راحت و آرام دمای اتاق را بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد نگه دارید. محققان فرانسوی معتقدند در هوای خنک تر انسان راحت تر به خواب می رود و خواب بهتری دارد. 

2- مصرف شیرینی جات را محدود کنید
بعضی از غذاها باعث افزایش سریع میزان قند خون می شوند و در نتیجه میزان ترشح انسولین افزایش می یابد. میزان بالای انسولین در جریان خون باعث افزایش سلول هایی می شود که منجر به بسته شدن منافذ مفید پوست می گردد، همچنین باعث افزایش عملکرد غدد چربی می شود. بنابراین در برنامه غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید و سعی کنید بیشتر از سبزیجات، غلات کامل و حبوبات استفاده کنید و مصرف پاستا، برنج سفید، نان سفید و شکر را محدود کنید.

3- ورزش کنید
ورزش باعث از بین رفتن استرس می شود و این موضوع باعث بهبود و کاهش جوش های صورت می گردد. همچنین فعالیت فیزیکی باعث افزایش جریان خون در صورت می گردد و در نتیجه اکسیژن بیشتری به سلول ها می رسد و مواد زاید سریع تر از سلول ها بیرون برده می شوند. اما به خاطر داشته باشید که تعریق پس از انجام ورزش باعث بدتر شدن پوست می گردد پس بلافاصله پس از انجام ورزش دوش بگیرید. 

4- آب کافی بنوشید
افزایش نسبی میزان آبی که شما در طول شبانه روز می نوشید، یک راه مفید برای افزایش دفع سموم داخلی است و باعث آبرسانی به پوست می شود. اگر چه هیچ بررسی دقیقی که این موضوع را اثبات کند وجود ندارد اما محققان دانشگاه میسوری دریافته اند که اضافه کردن تنها دو لیوان آب در روز به میزان آبی که افراد می نوشند باعث افزایش جریان خون در بدن و پوست آنها می گردد و به بهتر شدن پوست کمک می کند.

5- کرم ضد آفتاب فراموش نشود
شاید فکر کنید که نباید هیچ کرمی به صورت خود بزنید اما این موضوع در مورد کرم ضد آفتاب اصلا صادق نیست. التهاب ناشی از اشعه خورشید باعث تشدید آکنه می شود و همچنین مشکلات جدی برای پوست ایجاد می کند. حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید اما دقت کنید باید از کرم ضد آفتاب فاقد چربی و یا مخصوص پوست های آکنه ای استفاده کنید. 

6- امگا 3 مصرف کنید 
مصرف امگا3 باعث کنترل تولید لوکوترین B4 می شود، لوکوترین B4 باعث افزایش سبیوم در پوست می شود و به ایجاد آکنه منجر می شود. امگا3 به صورت مکمل در داروخانه ها موجود است. 
پیشتر در این مقاله در مورد امگا 3 و نحوه مصرف آن توضیحات کاملی را داده ام.

7- روزی دو بار پوست صورت خود را تمیز بشویید 
پوست صورت نسبت به پوست سایر نقاط بدن غدد مولد چربی بیشتری دارد. در طول روز پوست صورت با مواد مختلفی آلوده می شود مثل گرد و غبار، آلودگی هوا، استفاده از لوازم آرایش که باعث بسته شدن منافذ پوست و تشدید آکنه می شود. حتما روزی دوبار صورت خود را بشویید و برای این کار بهتر است از مواد شوینده مناسب برای پوست های آکنه ای استفاده کنید. پاک کننده هایی مثل صابون ها، پن ها، ژل ها ویا فوم های مخصوص شستشوی پوست های چرب و آکنه ای در داروخانه ها موجود هستند. 

8- از لایه بردار استفاده کنید 
هفته ای دو بار با اسکراب یا لایه بردار صورت خود را تمیز کنید و پس از آن از یک کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید.

9- گوشی موبایل خود را ضد عفونی کنید 
تحقیقات زیادی این موضوع را اثبات کرده که گوشی های موبایل بستر مناسبی برای میکروب ها هستند. در طول روز گوشی موبایل شما با صدها نوع باکتری در تماس است که می تواند از دستان شما به صورت منتقل شوند و یا وقتی با گوشی صحبت می کنید مستقیما به پوست صورت شما منتقل شود. پس لازم است هر روز گوشی موبایل خود را تمیز کنید.

10- از مواد حالت دهنده مو کمتر استفاده کنید
مواد حالت دهنده مو مثل ژل، اسپری مو و واکس مو معمولا دارای چربی هستند، وقتی از این مواد استفاده کنید چربی آنها به اطراف خطوط رویش مو مالیده می شود و باعث ایجاد و تشدید آکنه می شود. اگر می خواهید از این مواد استفاده کنید بهتر است شستشوی صورت را به بعد از استفاده از این مواد موکول کنید یعنی اول از مواد حالت دهنده مو استفاده کنید سپس صورت خود را بشویید تا باقی مانده این مواد از صورت شما پاک شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )