چگونه برای پوست خود شوینده انتخاب کنیم؟

چگونه برای پوست خود شوینده انتخاب کنیم؟

در طول روز پوست صورت در معرض انواع آلودگی هاست و باید به صورت روزانه پوست خود را بشوییم. در این مقاله به شما کمک می کنیم شوینده مناسب پوست خود را بیابید.

دکتر الهه عبدالهی

نویسنده: دکتر الهه عبدالهی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 خرداد 1399

4K

eye icon

چگونه برای پوست خود شوینده انتخاب کنیم؟

در طول روز پوست صورت ما در معرض انواع آلودگی ها، مواد آرایشی، عرق و چربی پوست قرار می گیرد. بنابراین شست‌وشوی مناسب پوست صورت، مرحله مهمی در مراقبت از سلامت پوست است. شست‌وشوی صورت به تنهایی با آب نمی تواند آلودگی ها را از سطح پوست پاک کند، به همین دلیل استفاده از شوینده ها ضروری است. برای شستن صورت، نباید از هر صابون و یا شوینده ای که دم دستتان است استفاده کنید. لازم نیست که حتما محصولات گران قیمت تهیه کنید، فقط باید محصولی را انتخاب کنید که مناسب پوست شماست. 
یادتان باشد، از بین نبردن آلودگی هایی که در طول روز روی پوست جمع می شود، باعث کدر شدن پوست در پوست های خشک و نرمال و ایجاد جوش در پوست های چرب  می شود. از طرف دیگر، در طول روز رادیکال های آزاد روی پوست می نشیند و نبود شستشوی روزانه مناسب، فرصت بازسازی مجدد به پوست نمی دهد و در بلند مدت سبب تخریب کلاژن و پیری زودرس می شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • انتخاب شوینده مناسب با نوع پوست افراد
  • شوینده ای را انتخاب کنید که دوست دارید  
  • بعد از فعالیت بدنی پوست حتما باید تمیز شود
  • بدون پاک کردن آرایش صورت به رختخواب نروید
  • روش صحیح شستن صورت

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

انتخاب شوینده مناسب با نوع پوست افراد

قدم اول در انتخاب شوینده مناسب این است که نوع پوست خود را بشناسید. در ادامه، ویژگی های شوینده مناسب هر نوع پوست گفته شده است.

پوست خشک 

اگر پوست خشکی دارید از پاک کننده ملایمی استفاده کنید که حاوی ترکیبات مرطوب کننده و اسیدهای چرب مانند روغن های معدنی باشد. به هیچ وجه از صابون های ضد باکتری و شوینده های لایه بردار که پوست را خشک می کند استفاده نکنید. 
شستشوی دو بار در روز می تواند سبب تحریک پوست های خشک و حساس شود. پس شب ها از شوینده های ملایم استفاده کنید و صبح ها صورت را فقط با آب ولرم بشویید. 

پوست نرمال 

اکثر شوینده ها برای این نوع پوست کارآمد است، از شوینده ملایمی استفاده کنید که احساس تمیزی بیشتر و خشکی کمتر روی پوست ایجاد می کند. افرادی که پوست نرمال دارند نیز نباید از شوینده های لایه بردار استفاده کنند. 

پوست مختلط

افرادی که پوست مختلط دارند بهتر است از شوینده های ملایم استفاده کنند. ترکیبات قوی تر، چربی بیشتری از پوست حذف می کند و موجب خشکی برخی از مناطق صورت می شود. 

پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند بهتر است از شوینده هایی استفاده کنند که فاقد چربی هستند و منافذ پوست را مسدود نمی کنند. اگر پوستی مستعد آکنه دارید بهتر است از شوینده حاوی بنزوییل پراکسید یا ترکیبات لایه بردار مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید استفاده کنید. موادی مانند آلوئه ورا و روغن درخت چای ترکیبات ملایمی برای تنظیم چربی پوست هستند و سبب شفافیت صورت می شوند. 

ضرورتی ندارد پوست خود را بیشتر از 2 بار در روز بشویید. شستن زیاد پوست، نه فقط باعث خشکی و التهاب پوست می شود، باعث تولید بیش از حد چربی و ایجاد آکنه نیز می شود. برای کنترل چربی پوست و پاکسازی عمیق پوست می توان بعد از شستشوی صورت، از تونرها استفاده کرد. 

پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. محصولی که انتخاب می کنید باید فاقد الکل، بو، عطر و رنگ باشند و عبارت هیپوآلرژیک روی محصول قید شده باشد؛ به این معنی که محصول باعث ایجاد واکنش های آلرژیک روی پوست نمی شوند. 
نکته مهمی که هر فرد با هر نوع پوستی باید در نظر داشته باشد این است که بعد از استفاده از شوینده نباید احساس خشکی یا کشیدگی روی پوست ایجاد شود. اگر بعد از شستشو قرمزی، التهاب و خشکی زیاد روی پوست شما ایجاد شد به این معنی است که شوینده مناسبی انتخاب نکرده اید.

 

شوینده ای را انتخاب کنید که دوست دارید  

بافت و نوع شوینده عامل مهم دیگری در انتخاب محصول است. شوینده های متنوعی (کرم، ژل، فوم، پن و روغن) در بازار وجود دارد. مهم است که رابطه خوبی با محصول برقرار کنید و موقع استفاده از آن حس خوبی داشته باشید. 

 

بعد از فعالیت بدنی پوست حتما باید تمیز شود

بعد از فعالیت بدنی برای پاک کردن آلودگی ها و عرق حتما پوست خود را بشویید. اگر بیرون هستید و به شوینده دسترسی ندارید می توانید از میسلار واتر یا دستمال مرطوب بدون روغن استفاده کنید. از آنجا که اکثر دستمال‌ های مرطوب حاوی مواد نگهدارنده هستند و همچنین ممکن است بقایای ترکیبات دستمال در منافذ پوست باقی بماند، به محض دسترسی به آب، بهتر است صورت را با آب و پاک کننده ملایم بشویید.

بدون پاک کردن آرایش صورت به رختخواب نروید

پاک نکردن آرایش به هنگام خواب سبب بسته شدن منافذ و ایجاد آکنه می شود. بهتر است بعد از شستشوی صورت، برای تکمیل پاکسازی پوست از باقی مانده ی مواد آرایشی از تونر استفاده کنید؛ به خصوص اگر پوست چربی دارید.

 

روش صحیح شستن صورت

- ابتدا دست های خود را بشویید تا آلودگی ها از دست به صورت منتقل نشود. 
- صورت را با آب ولرم مرطوب کنید. اما چرا آب ولرم؟
آب گرم چربی های طبیعی پوست را حذف می کند و سبب خشکی و تحریک پذیری پوست می شود. آب سرد نیز در از بین بردن آلودگی ها کمتر موثر است. 
- مقدار مناسبی از شوینده را کف دست بریزید. با نوک انگشتان و با حرکات دورانی به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه روی صورت ماساژ دهید.
* از لیف برای شستن صورت استفاده نکنید چون می تواند تحریک پوستی ایجاد کند. 
* کف مالی به مدت طولانی یکی از اشتباهات رایج در شستشوی صورت است که با تمیزی پوست رابطه ای ندارد اما می تواند موجب آسیب به پوست شود؛ به خصوص اگر شوینده حاوی ترکیبات لایه بردار باشد می تواند خیلی زود پوست را قرمز و ملتهب کند.

- در پایان صورت خود را با آب ولرم یا سرد آبکشی کرده و با حوله به آرامی خشک کنید. 
* فراموش نکنید صورت را به خوبی آب کشی کنید؛ ماندن بقایای شوینده روی پوست می تواند پوست را خشک و منافذ آن را مسدود کند. بینی و اطراف صورت مثل خط رویش مو و خط فک از معمول‌ترین بخش‌های صورت هستند که در شست ‌و ‌شو و آبکشی فراموش می‌شوند. 
• برای خشک کردن صورت از یک حوله نرم و تمیز استفاده کنید. حوله را روی پوست نکشید، فقط با ضربه‌های آرام روی پوست سعی کنید صورت را خشک کنید. حوله ای که از آن استفاده می کنید را زود به زود تعویض کنید چون حوله نم دار باعث انتقال باکتری و قارچ ها می شود. 

چند بار در روز باید صورت خود را بشوییم؟

نکاتی که نباید فراموش کنید: از شوینده ای که برای دست یا بدن استفاده می کنید برای صورت استفاده نکنید، چون باعث خشکی پوست و آسیب پوستی در طول زمان می شود.
به هیچ عنوان از صابون معمولی برای تمیز کردن پوست خود استفاده نکنید. pH صابون، قلیایی و بین 10-9 است و می تواند باعث از بین بردن چربی طبیعی پوست و بروز مشکلاتی از قبیل خشک شدن، پوسته پوسته شدن و التهاب پوست شود. همچنین صابون باعث می شود غدد چربی برای جبران خشکی پوست چربی بیشتری ترشح کنند در نتیجه منافذ پوست بسته و جوش ایجاد می شود. 

پن ها محصولات هستند که فقط ظاهری شبیه صابون دارند اما جز پاک کننده های غیر صابونی دسته بندی می شوند و مشکلات صابون را ایجاد نمی کنند. 
اگر فقط یکبار در روز صورت خود را می شویید بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید. این کار کمک می کند که آلودگی ها و چربی هایی که در طول روز روی صورت می نشیند حذف شود. همچنین جریان خون در شب به پوست بیستر است و پوست فرصت ترمیم خودش را در شب پیدا می کند.
استفاده از لایه بردارها 1 یا دو بار در هفته می تواند به حذف سلول های مرده کمک کند. بعد از لایه بردار بهتر است از یک کرم مغذی و یا کرم شب استفاده کنید. بلافاصله بعد از شستن صورت، حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )