مراقبت از پوست چرب

مراقبت از پوست چرب

برای مراقبت از پوست چرب روش های مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها در این مقاله ذکر شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 خرداد 1399

3K

eye icon

مراقبت از پوست چرب

پوست صورت انواع مختلفی دارد که بر اساس میزان ترشح چربی از غدد موجود در پوست تقسیم بندی می شود. چربی که توسط غدد چربی پوست ترشح می شود برای سلامت و شادابی پوست لازم و ضروری است. اما اگر مقدار آن از حد معینی بیشتر شود می‌تواند منجر به جوش، آکنه و لک های پوستی شود. خوشبختانه روش های زیادی برای کنترل چربی پوست وجود دارد. برای کنترل چربی پوست و از بین بردن چربی اضافی که منجر به ایجاد جوش، آکنه و لک می شود روش های مختلفی وجود دارد که شامل استفاده از برخی محصولات مناسب مراقبت از پوست می باشد و مهمترین آنها در این مقاله ذکر شده است.

مواد شستشو دهنده و پاک کننده پوست 
متخصصین پوست معتقدند که یکی از موثرترین راه های کنترل چربی پوست این است که روزانه دو بار پوست صورت با مواد پاک کننده مناسب شستشو داده شود. استفاده از صابون های معمولی برای شستشوی پوست صورت کاری اشتباه است زیرا مواد موجود در صابون حتی ممکن است باعث تشدید تولید چربی پوست و ایجاد آکنه در افراد مستعد شود. افرادی که دارای پوست چرب هستند باید از شوینده های مناسب پوست چرب استفاده کنند. این شوینده ها و پاک کننده ها اغلب حاوی یک اسید مثل بنزوئیل پروکساید، سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و یا بتا هیدروکسی اسید هستند. وجود این مواد در شوینده ها برای افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند بسیار مفید است و باعث پیشگیری از ایجاد جوش در آنها می‌شود. افرادی که پوست چرب دارند برای سلامت زیبایی پوست و جلوگیری از ایجاد جوش بهتر است روزانه دو بار پوست صورت خود را با یک ماده شستشو دهنده مناسب پوست چرب مانند ژل، مایع یا پن و آب ولرم به دقت شستشو دهند. برای شستن صورت از آب داغ استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست گردد.

برای تشخیص نوع پوست خود اینجا کلیک کنید.

تونر
تونر ماده مراقبت از پوست است که بخش عمده آن از آب و مواد مغذی تشکیل شده است. تونر محصولی که پس از شستشوی صورت با کمک ژل، مایع، پن و یا هر محصول پاک کننده و قبل از استفاده از هر نوع کرم یا آبرسان استفاده می گردد. استفاده از تونر پس از شستشوی پوست صورت علاوه بر پاکسازی عمقی پوست باعث ایجاد تعادل در PH پوست می گردد. 
تونرها انواع مختلفی دارند برخی از تونرها برای پاکسازی پوست به کار می روند، برخی از آنها برای بستن منافذ باز پوست و برخی دیگر خاصیت تسکین دهنده برای پوست های حساس دارند. افرادی که دارای پوست چرب هستند بهتر است پس از شستشوی پوست صورت توسط یک پاک کننده مناسب از تونر استفاده کنند. برخی از متخصصین پوست توصیه می‌کنند افرادی که پوست چرب دارند بهتر است حتماً در ناحیه پیشانی، بینی و چانه از تونر استفاده کنند تا چربی اضافی این ناحیه کنترل شود. افرادی که پوست مختلط دارند اگر در ناحیه گونه ها احساس خشکی می کنند بهتر است در آن نواحی کمتر از تونر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: تونر پوست و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم؟

دستمال مرطوب پاک کننده پوست
 افرادی که دارای پوست چرب هستند نباید به مدت طولانی آرایش و کرم را روی پوست صورت باقی بگذارند. زیرا این کار ممکن است باعث تشدید و ایجاد جوش در آنها شود. استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش از روی صورت به خصوص در مواقعی که فرد در بیرون منزل است و به شوینده مخصوص خود دسترسی ندارد ایده خوبی است. بهتر است همیشه چند دستمال مرطوب مناسب در کیف خود داشته باشید تا به کمک آن پوست خود را تمیز کرده و چربی اضافی را از روی آن پاک کنید.

ماسک صورت
ماسک صورت انواع مختلفی دارد که به صورت پد های آماده و یا به صورت مواد خمیری بر روی پوست صورت قرار می گیرند. ماسک های مختلفی برای پوست صورت وجود دارند که با توجه به نوع پوست متفاوت هستند. افرادی که دارای پوست چرب هستند باید از ماسک‌های مخصوص پوست های چرب استفاده کنند. این ماسک ها علاوه بر پاکسازی پوست از انواع چربی و آلودگی معمولاً خاصیت آبرسانی نیز دارند. ماسک صورت را به مدت 15 دقیقه تا نیم ساعت بر روی پوست می گذارند البته نحوه دقیق استفاده از آن توسط شرکت سازنده تعیین می شود. بهتر است گاهی اوقات برای سلامت پوست از ماسک استفاده شود. خوشبختانه انواع ماسک صورت در داروخانه ها یافت می شود.

کرم ضد آفتاب فاقد چربی
استفاده از کرم ضدآفتاب برای همه افراد لازم و ضروری است. اشعه مضر خورشید می‌تواند باعث ایجاد لک های پوستی، چین و چروک و سرطان پوست شود. بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب لازم و ضروری است. برخی از افراد که دارای پوست چرب هستند بیان می‌کنند که پس از استفاده از کرم ضدآفتاب دچار جوش و آکنه می شوند و به همین بهانه از کرم ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند. علت این مشکل عدم انتخاب مناسب کرم ضد آفتاب است. کرم ضد آفتاب انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع پوست افراد ساخته شده است. افرادی که دارای پوست چرب هستند حتما باید از کرم ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنند. حتی برخی از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص پوست های آکنه ای و جوش دار طراحی شده اند. برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود می توانید از متخصص پوست و یا مشاوره زیبایی کمک بگیرید.

نکته پایانی
نوع پوست افراد می‌تواند در فصول مختلف سال تغییر کند. مثلا برخی افراد تابستان‌ها که دچار تعریق بیشتر می‌شوند دارای پوست چرب هستند ولی زمستان‌ها پوست آنها به سمت خشکی می رود. بنابراین همه افراد باید نسبت به تغییرات پوست خود در فصول مختلف سال آگاه باشند تا بتوانند محصولات پوستی مناسبی انتخاب کنند.
 مسئله مهم دیگر این است که بهتر است برای انتخاب محصولات پوستی مناسب در فواصل معین از متخصص پوست یا مشاوره زیبایی مشورت بگیرید. زیرا نوع پوست شما بر اثر گذشت زمان و بالا رفتن سن و همچنین تغییرات هورمونی و تغییرات آب و هوایی ممکن است تغییر کند. بنابراین لازم است با توجه به تغییرات پوست محصولات مناسب را انتخاب کنید.
 در پایان ذکر این نکته ضروری است که تولید چربی در پوست یک مسئله کاملاً طبیعی است که برای حفظ سلامت آن و جلوگیری از ایجاد چین و چروک لازم است و استفاده از محصولات پوستی مناسب فقط چربی اضافی پوست را که ممکن است منجر به ایجاد جوش و آکنه در فرد شود تعدیل می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )