راز داشتن دست های زیبا

راز داشتن دست های زیبا

با مطالعه این مقاله درباره راه های مراقبت از پوست دست بخوانید. تا دست هایی زیبا داشته باشید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 خرداد 1395

15K

eye icon

راز داشتن دست های زیبا

کسانی که به سلامت و زیبایی خود اهمیت می دهند مسلما از انواع روش ها و محصولات جوان کننده برای پوست صورت خود استفاده می کنند. اما آیا می دانید که پوست دست های شما هم نقش بسیار مهمی در زیبایی و جوانی شما دارد؟ پوست دست هم مانند پوست صورت با گذر زمان دچار چین و چروک می شود. در واقع عواملی که باعث چروک و پیری پوست صورت می شوند باعث آسیب به پوست دست هم می شوند. یکی از این عوامل اشعه خورشید است، عامل دیگر استفاده از مواد شوینده و پاک کننده دست می باشد. به دلیل اینکه ما برای انجام کارها باید از دست ها استفاده کنیم، پوست دست با مواد گوناگونی در ارتباط است و همین موضوع باعث می شود که پوست دست از پوست صورت پیرتر به نظر برسد. در ادامه روش هایی برای جوان و زیبا ماندن دست ها ارائه گردیده است.

کرم مرطوب کننده
ما در طول روز بارها و بارها دست های خود را می شوییم و البته این کار لازم است. مواد شوینده بر روی پوست دست تاثیرات نامطلوبی می گذارند، البته این بدین معنا نیست که دست های خود را کمتر بشوییم و یا از صابون و مایع صابون کمتر استفاده کنیم. شستشوی دست ها به هنگام نیاز امری ضروری است زیرا این کار ضامن سلامت فرد و اطرافیان وی می باشد. 

اما برای پیشگیری از خشکی و آسیب پوست دست ناشی از شستشو چه باید کرد؟
-سعی کنید بعد از هر بار شستشوی دست از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. بیرون از منزل هم حتما در کیف خود یک کرم مرطوب کننده مناسب داشته باشید تا پس از شستشوی دست ها از آن استفاده کنید. دقت کنید که کرم مرطوب کننده مناسبی استفاده کنید استفاده از لوسیون ها برای پوست دست چندان مناسب نیستند زیرا نسبت به کرم ها خاصیت مرطوب کنندگی و چربی کمتری دارند. 
-سعی کنید محصولاتی را برای دست های خود انتخاب کنید که برای پوست صورت خود هم از آن استفاده می کنید. این بدین معناست که فکر نکنید که فقط برای پوست صورت خود از برندهای معتبر استفاده کنید بلکه برای دست های خود هم هزینه کنید و از کرم های معتبر استفاده کنید. صبح ها ترجیحا از یک کرم آنتی اکسیدان برای دست های خود استفاده کنید و شب ها قبل از خواب حتما کرم مرطوب کننده قوی به دست های خود بزنید. 

کرم ضد آفتاب
در محیط خارج از منزل دست های شما به شدت تحت تاثیر اشعه خورشید می باشند و همانطور که می دانید که این اشعه به شدت برای پوست مضر است. اغلب لکه های قهوه ای رنگی که در سنین بالا روی دست افراد مشاهده می شود به دلیل تابش نور خورشید است نه به دلیل بالا رفتن سن آنها. اشعه خورشید نه تنها باعث ایجاد لک روی پوست دست می شود بلکه باعث کاهش ضخامت پوست دست، کاهش میزان کلاژن پوست و کاهش خاصیت کشسانی آن می شود. 

برای مطالعه بیشتر: مصرف ضد آفتاب اختیاری است یا اجباری؟

با توجه به این نکات چه باید کرد؟ 
- تا جایی که می توانید در محیط خارج از منزل و هنگام روز از کرم ضد آفتاب روی دست های خود استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار آن را تجدید نمایید. 
- دست های شما به هنگام رانندگی میزان قابل توجهی اشعه مضر خورشید را دریافت می کند زیرا اشعه UV خورشید به راحتی از شیشه اتومبیل عبور کرده و به دست های شما بر روی فرمان اتومبیل می تابد. بهتر است هنگام رانندگی در طول روز از دستکش استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید نوک انگشتان شما بیرون باشد تا تسلط بیشتری بر کارتان داشته باشید می توانید از دستکش های مخصوص رانندگی که سر انگشتان شما از آن بیرون است استفاده کنید. 

- اگر قبلا به پوست دست های خود بی توجه بوده اید و پوست دست هایتان آسیب دیده است می توانید از برخی روش های درمانی مخصوص استفاده کنید. نمونه این این درمان ها IPL و یا لیزر فرکشنال می باشد. استفاده از لیزر IPL در مرحله اول به نظر روش مناسب تری است زیرا باعث تخریب پوست دست نمی شود و شما می توانید بلافاصله پس از درمان فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. لیزر فرکشنال هم روش مناسبی است اما پس از انجام آن چند روز مراقبت ویژه از دست ها لازم است. اما در عوض این روش لکه های قهوه ای پوست دست را هم از بین می برد و نسبت به روش IPL از قدرت کلاژن سازی بیشتری برخوردار است.

روش های تخصصی
با بالا رفتن سن مقدار چربی زیر پوست دست ها کاهش می یابد. شاید لاغر شدن و از بین رفتن بافت چربی در برخی از نقاط بدن مانند شکم و پهلوها باعث زیبایی فرد شود اما مسلما کاهش بافت چربی زیر پوست دست ها خوب نیست. چربی روی دست ها مانند یک بالشتک اطراف عروق روی دست را می پوشاند و برآمدگی و بیرون زدگی عروق را کمتر نشان می دهد. بنابراین هر چه میزان بافت چربی روی دست کمتر باشد عروق بیرون زده تر به نظر می آیند. 

برای حل این مشکل چه باید کرد؟
- بهترین درمان برای این مشکل، انجام اعمال پیشگیرانه است یعنی بهتر است تا حد ممکن سعی کنیم با استفاده از اقدامات مراقبتی ذکر شده این اتفاق را به تعویق بیاندازیم. اما با بالا رفتن سن معمولا این اتفاق می افتد در این هنگام بهتر است برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنیم. پزشکان متخصص از جمله جراحان زیبایی معمولا با تزریق ترکیبات مصنوعی پرکننده مانند Juvederm و Restylane به پشت دست ها این حالت را تصحیح کرده و ظاهری زیبا به پوست دست می بخشند. با انجام تمام این اقدامات پیشگیرانه و درمانی شما می توانید پیری پوست دست های خود را تا حد امکان به تعویق بیاندازید و مانع از پیری زودرس دست های خود شوید. بنابراین سعی کنید با دست های خود مهربان باشید و روزانه چند دقیقه از وقت خود را صرف مراقبت از دست های خود کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )