تائورین (Taurine) چیست؟

تائورین (Taurine) چیست؟

آیا می دانید تائورین چیست و در بدن چه کارایی دارد؟ منابع تامین آن کدامند؟ برای دانستن این سوالات و سوال های دیگر در مورد تائورین این مطلب را مطالعه کنید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 دی 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 دی 1396

103K

eye icon

تائورین (Taurine) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • تائورین در چه غذاهایی وجود دارد؟
  • تائورین چه نقشی در سلامتی بدن دارد؟
  • خواص تائورین
  • تائورین در بدنسازی
  • طریقه مصرف تائورین

تائورین (Taurine)، با نام شیمیایی (2-آمینواتان سولفونیک اسید)، مشتقی از آمینواسید سیستئین بوده که در بسیاری از قسمت های بدن به خصوص چشم، مغز، قلب و حتی داخل عضله نیز یافت شده و لذا فراوان ترین آمینواسید بعد از گلوتامین در بدن  می باشد. تائورین در تنظیم تعادل آب، میزان انرژی، ضربان قلب و همچنین انقباض عضلانی می تواند نقش داشته باشد.

با آنکه بسیاری از آمینواسیدها در ساخت عضله نقش دارند، تائورین به طور مستقیم در ساخت عضله نقش نداشته  و به طور مستقیم، با آمینواسیدهای دیگر، پیوندی بر قرار نمی کند، زیرا از 20 آمینواسید اصلی ساخت پروتئین محسوب نمی باشد. حال این سوال در ذهن پیش می آید که این ترکیب با وجود نداشتن گروه کربوکسیل، آمینواسید محسوب می شود یا نه؟ از آنجا که حاوی گروه سولفونات بوده و در زنجیره ی پروتئینی یافت می شود، لذا در زبان علمی به عنوان یک آمینواسید تعریف می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (آنچه در مورد آمینواسید و پروتئین باید بدانیم) مراجعه کنید.

تائورین در چه غذاهایی وجود دارد؟

بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که تائورین با توجه به معنای آن در زبان لاتین (گاو وحشی) از ادرار گاو وحشی تهیه می شود. حال آنکه منبع تهیه تائورین از منابع غذایی به مانند گوشت، تخم مرغ، لبنیات و ماهی می باشد. (بادام حاوی تائورین نبوده ولی حاوی سیستئین و متیونین بوده که توسط بدن جهت ساخت تائورین مورد استفاده قرار می گیرند.)

با یک رژیم غذایی متعادل می توان تا 400 میلی گرم تائورین را روزانه تامین کرد. گیاه خواران می توانند از این مکمل ها حداکثر استفاده را داشته باشند، زیرا که مقادیر بسیار کمی تائورین در منابع طبیعی گیاهی یافت می شود.

تائورین چه نقشی در سلامتی بدن دارد؟

- حفظ هیدراتاسیون و نیز تعادل الکترولیت ها در سلول های بدن 

- کمک به هضم با تشکیل نمک های صفراوی

- ایجاد تعادل در انتقال مواد معدنی به درون سلول ها به مانند کلسیم 

- کمک به فعالیت های اصلی چشم و سیستم عصبی مرکزی

- نقش آنتی اکسیدانی و تاثیر آن در تنظیم سیستم ایمنی بدن 

خواص تائورین

- شواهدی مبنی بر کاهش فشار خون با مصرف تائورین در بزرگسالان دیده شده است. 

- مطالعات اخیر نشان می دهد که مکمل های تائورینی مورد استفاده در موش، در جلوگیری از افزایش وزن آنها در حین رژیم غذایی پرکالری و نیز کنترل قند خون موثر بوده، البته جهت اطمینان از این اثر بخشی نیاز به مطالعات بیشتری هست.

- تائورین یک آمینواسید شرطی-ضروری بوده و کمبود آن در برخی نوزادان نارس، تبدیل سیستاتیون به سیستئین را مختل می کند. لذا به این دلیل به بسیاری از مکمل های کمکی اطفال جهت احتیاط اضافه می شود.

- مهم ترین کاربرد آن به عنوان یک مکمل، استفاده از آن در کنار کافئین در نوشیدنی های انرژی زا می باشند. اکثر نوشیدنی های انرژی زا حاوی حداقل 1 گرم تائورین می باشند. نتایج به دست آمده از مطالعات بر روی تائورین نشان داده شده است که این مکمل در افزایش انرژی و کاهش خستگی، تنظیم دمای بدن، افزایش توانایی جهت تمرین و نیز بالا بردن قدرت تمرکز موثر است. در برخی مواقع به طور اشتباه از آن به عنوان یک محرک یاد می شود، حال آنکه نقش آن در مهار نورون های مربوط به انتقال هیجان (به مانند انتقال دهنده GABA) بوده و بیشتر نقش آرام بخشی دارد.

- همچنین تائورین به عنوان یک مکمل، مزایای دیگری نیز دارد. تائورین با کراتین یک ویژگی مشترک دارد و باعث می شود تا میزان احتباس آب در عضلات بیشتر شده و در نتیجه باعث افزایش حجم سلولی می شود، لذا به عنوان یک حجم دهنده سلولی به مانند کراتین نیز عمل می کند. این بدان معنی است که آب را از اطراف سلول های عضلانی به درون آن منتقل کرده و حجم می دهد. با توجه به نقش حجم دهندگی آن، توسط عضله نگه داشته می شود و لذا در افرادی که دچار گرفتگی عضلات می شوند، می تواند موثر باشد. در اینجا نقش تائورین در هموستاز کلسیم (ثابت نگاه داشتن مواد موجود در محیط داخلی بدن) روشن می شود. می تواند یون های کلسیم را تحت تاثیر خود قرار داده لذا در حفظ تعادل الکترولیتی موثر باشد.

تائورین در بدنسازی

تائورین به دلیل خصوصیات حجم دهندگی به سلول های عضلانی در مکمل های بدن سازی نیز کاربرد دارد. برخی ورزشکاران از تائورین جهت افزایش اثرات کراتین استفاده می کنند. این باور وجود دارد که حجم بالای آب داخل عضله، می تواند در عملکرد ورزشکار تاثیر گذار باشد. مطالعه ای در سال 2003 بر روی 11 مرد بین سنین 18 تا 20 انجام شد. از این افراد خواسته شد تا زمان احساس خستگی، رکاب بزنند (زمان رکاب زنی ثبت شد). بعد از آن از افراد خواسته شد تا به مدت 7 روز مکمل تائورین مصرف کنند، نتایج این مطالعه، نشان از افزایش حداکثر توانایی شخص در انتقال اکسیژن به سلول ها و نیز افزایش در زمان رکاب زنی بود.

 دلایلی که مکمل تائورین توسط یک بدنساز مورد استفاده قرار می گیرد:
- بالا بردن سطح انتقال آب به درون سلول های عضلانی و احتباس بیشتر آب در آنها (به مانند کراتین)
- افزایش سطح هوشیاری
- افزایش قدرت پمپاژ خون توسط قلب
- کاهش فشار خون
- جلوگیری از دهیدراته شدن
واضح است که تائورین نقش مهمی را در تولید نیتریک اکساید بازی می کند، جایی که پایین آمدن سطوح تائورین در کاهش تولید نیتریک اکساید نقش دارد. همچنین با گشاد کردن کانال ها در انتقال جریان خون موثر بوده که نتیجه ی آن انتقال حجم بالایی از اکسیژن و مواد مغذی به درون سلول ها می باشد. همان طور که دیده می شود ، انتقال این مواد بدون نیتریک اکساید کافی امکان پذیر نمی‌باشد. با کمبود در ال تائورین ، میزان نیتریک اکساید نیز کمتر می باشد.

طریقه مصرف تائورین

مصرف 6 گرم تائورین در روز به عنوان یک مکمل پیش از تمرین قابل استفاده می باشد. مصرف این مقدار، هیچ عارضه ی جانبی خاصی به همراه ندارد.

سخن پایانی

تائورین به عنوان یک اسید آمینه ضروری، در سراسر بدن و همچنین در منابع غذایی مانند گوشت، لبنیات و غذاهای دریایی یافت می شود. از مزایای مفید تائورین می‌توان به بهبود سلامت قلب، کاهش خطر سندرم متابولیک، افزایش عملکرد ورزشی، افزایش انرژی و کاهش خستگی اشاره کرد...
 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )