فواید جنسینگ برای سلامتی

فواید جنسینگ برای سلامتی

جنسینگ یکی از معروف ترین گیاهان دارویی محسوب می شود. در این مقاله به فواید جنسینگ برای سلامتی اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 اسفند 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 اسفند 1396

6K

eye icon

فواید جنسینگ برای سلامتی

جنسینگ به 11 نوع مختلف از گیاهی اطلاق می شود که رشد کندی داشته و دارای ریشه های گوشتی است. از گذشته عقیده بر این بوده که جنسینگ باعث بازگشت سلامت شده و پس از بیماری بدن را بازسازی می کند. جنسینگ یکی از معروف ترین گیاهان دارویی محسوب می شود.
گیاه جنسینگ گیاهی است با رنگی نسبتا روشن، دارای ریشه های چند شاخه و ساقه های بلند و برگ های بیضی شکل و سبز رنگ.
جنسینگ آمریکایی و آسیایی هر دو دارای خواصی مانند افزایش دهنده سطح انرژی بدن، پایین آورنده قند و کلسترول خون، افزایش احساس آرامش، درمان دیابت و درمان ناتوانایی های جنسی در آقایان می باشد.

فواید جنسینگ برای سلامتی
از دیرباز تاکنون از گیاه جنسینگ برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود. البته هنوز تحقیقات در مورد اثرات جنسینگ بر سلامتی ادامه داشته و در حال انجام است. گفته می شود که برخی از اجزای شیمیایی داخل جنسینگ در واقع مواد تاثیرگذار آن هستند. دانشمندان و متخصصان به دنبال یافتن اجزای موثر جنسینگ و اثرات آنها بر روی سلامتی هستند هر چند که تا به امروز هیچ مدرک مستندی برای وجود یک ماده شیمیایی خاص در جنسینگ یافت نشده که برای درمان قطعی یک بیماری به کار رود. فراورده های به دست آمده از جنسینگ از نظر کیفیت و خواص درمانی متفاوت هستند.

جنسینگ و افزایش انرژی
جنسینگ می تواند به بازسازی فعالیت های فیزیکی و مغزی در افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند کمک کند. برخی از مطالعات بیانگر این هستند که جنسینگ در درمان خستگی در بیماران مبتلا به سرطان نقش مثبتی ایفا می کند. البته این خاصیت افزاینده انرژی بیشتر در بیمارانی مشاهده می شود که تحت درمان هستند و در بیماران مبتلا به سرطان که درمان آنها پایان یافته تاثیر چندانی ندارد.

جنسینگ و افزایش عملکرد شناختی
جنسینگ می تواند بر عملکرد تفکر و شناخت تاثیر مثبت گذاشته و باعث افزایش عملکرد شناختی شود. در مطالعات صورت گرفته که برخی از آنها در ژورنال های معتبر به چاپ رسیده است اذعان شده که جنسینگ دارای تاثیرات مثبت بر روی عملکرد شناختی، رفتاری و بهبود کیفیت زندگی فرد می باشد. برخی از مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیر جنسینگ بر عملکرد شناختی نشان داده اند که غنی کردن برخی از مواد غذایی با جنسینگ می تواند موثر باشد، مثلا غنی کردن شیر با جنسینگ. البته این کار هنوز به تحقیقات بیشتری نیازمند است تا همه جوانب آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

جنسینگ و اثر ضدالتهاب
نتیجه یکی از تحقیقات که در ژورنال های معتبر پزشکی نیز به چاپ رسیده است نشان می دهد که اجزای شیمیایی جنسینگ می توانند خاصیت ضدالتهابی داشته باشند. مصرف جنسینگ یکی از روش های سنتی برای کاهش التهاب محسوب می شود. محققان بر این باورند که اجزای شیمیایی موجود در جنسینگ قادرند با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن التهاب را کاهش دهند.

برای خرید مکمل های حاوی جنسینگ اینجا کلیک کنید.

جنسینگ و درمان اختلالات جنسی آقایان
یکی از مصارف جنسینگ که از زمان های گذشته مورد استفاده قرار می گرفته کمک به درمان اختلالات جنسی آقایان است. یک مطالعه که در سال 2002 در کره انجام داد نشان داد که حدود 60 درصد از مردانی که جنسینگ مصرف می کردند تایید کرده اند که وضعیت جنسی آنها بهبود یافته است. علاوه بر این مطالعه ای دیگر نیز که در ژورنال کلینیکال فارماکولوژی در انگلستان به چاپ رسید نشان داد که شواهدی وجود دارد مبنی بر درمان ناتوانی جنسی در آقایانی که از جنسینگ قرمز استفاده می کردند. البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و نیازمند بررسی ها ی تکمیلی می باشد.

جنسینگ و پیشگیری از آنفولانزا
تحقیقاتی که بر روی موش ها انجام شده نشان می دهد که جنسینگ می تواند به درمان و پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سن سیشیال تنفسی کمک کند. مطالعات نشان می دهد که مواد استخراج شده از جنسینگ قرمز می تواند به افزایش بقا و بهبود سلول های اپیتلیال ریه که توسط ویروس آنفولانزا آلوده شده اند کمک کنند. البته برخی دیگر از محققان معتقدند که مصرف جنسینگ تاثیر چندانی بر روی پیشگیری از آنفولانزا ندارد.

جنسینگ و کاهش قند خون
برخی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف جنسینگ می تواند به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک کند. اجزای سازنده جنسینگ می تواند بر تولید انسولین در پانکراس تاثیر گذاشته یا از طریق سایر مکانیسم ها به کاهش قند خون کمک کند. البته برای تعیین میزان دقیق مصرف جنسینگ برای کاهش قند خون باید آزمایشات و تحقیقات بیشتری انجام شود.

عوارض جانبی احتمالی جنسینگ
همه عوارض جانبی ناشی از مصرف جنسینگ هنوز شناخته شده نیستند. هر چند جنسینگ تقریبا جزو گیاهان کم خطر محسوب می شود اما عوارض جانبی که عنوان خواهد شد پس از مصرف جنسینگ گزارش شده است. این عوارض عبارتند از:
سردرد- مشکلات خواب- مشکلات گوارشی- تغییرات فشار خون و قند خون- تحریک پذیری- بی قراری- تاری دید- واکنش های شدید پوستی- ادم- اسهال- خونریزی- سرگیجه- خشکی دهان- افزایش ضربان قلب- صرع و تشنج- هذیان گویی- خونریزی های غیر طبیعی واژن و ورم سینه ها در پی مصرف جنسینگ نیز در زنان گزارش شده است .

تداخل مصرف جنسینگ با سایر داروها
پزشکان معتقدند که نباید جنسینگ را همزمان با دسته ای از داروهای ضد افسردگی با نام کلی مهار کننده های مونو آمین اکسید مصرف کرد. مصرف هم زمان جنسینگ با این دسته از داروها می تواند سبب جنون ادواری و لرزش یا ترمور در بیمار شود. علاوه بر این جنسینگ می تواند با داروهای فشار خون، دیابت و داروهای قلبی و همچنین داروهای مسدود کننده کانال کلسیم مانند نیفدیپین تداخل داشته باشد. در صورتی که دارویی مصرف می کنید بهتر است قبل از شروع مصرف جنسینگ با پزشک یا داروساز مشورت کنید. همچنین چنانچه جنسینگ به طور همزمان با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپرین مصرف شود می تواند باعث افزایش خطر خونریزی شود.
جنسینگ می تواند اثرات کافئین و دیگر محرک ها را تشدید کرده و باعث افزایش ضربان قلب، تعرق و بی خواب شود. به علاوه می تواند اثر ضد درد مرفین را از بین ببرد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )