پروبیوتیک ها و نقش آنها در بدن

پروبیوتیک ها و نقش آنها در بدن

پروبیوتیک، به باکتری های سودمندی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند، گفته می شود. در این مقاله از مجله داروکده در مورد نقش پروبیوتیک در بدن صحبت شده است.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 اردیبهشت 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 اردیبهشت 1397

7K

eye icon

پروبیوتیک ها و نقش آنها در بدن

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که وقتی در مقادیر کافی مصرف می شوند، سلامتی میزبان را دو چندان می کنند. در اصطلاح کلمه پروبیوتیک، به باکتری های سودمندی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند، گفته می شود. این باکتری ها به حفظ یا بازگرداندن تعادل طبیعی بین باکتری های مفید و باکتری های مضر در بدن کمک می کند. این تعادل می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت بدن و عملکرد آن داشته باشد.

مهم ترین مزیت پروبیوتیک ها سلامت روده است. اگر میزان باکتری های مضر در بدن بالا رود، می تواند بر میزان جذب مواد مغذی موجود در غذای مصرفی تأثیر بگذارد. لذا هرچه باکتری های مفید بیشتر باشند، روده ها فعالیت خود را همان طور که می بایست، انجام می دهند. این ممکن است به دلیل توانایی پروبیوتیک ها برای فعال کردن ژن های خاص در سلول های روده باشد.
پروبیوتیک ها می توانند سبب کاهش دردهای شکمی، نفخ شکم و سایر علائم گوارشی باشند.

مصرف مکمل پروبیوتیک در هنگام مصرف آنتی بیوتیک، می تواند سبب کاهش مشکلات گوارشی شود. IBS (سندروم روده تحریک پذیر) از بیماری گوارشی می باشد که پروبیوتیک ها می توانند سبب بهبود آن شوند.
یکی دیگر از مزایای مفید پروبیوتیک ها، توانایی آنها در افزایش عملکرد سیستم ایمنی است. نشان داده شده است که پروبیوتیک ها می توانند افراد سالم را در برابر ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنند.
طبق نتایج مطالعه ای، استفاده از دو گونه پروبیوتیک می تواند حدود 50 درصد سبب افزایش عملکرد سیستم ایمنی در بزرگسالان شود.
مطالعه دیگری نشان داد افرادی که به مدت 30 روز از مکمل های پروبیوتیکی استفاده کردند، افزایشی در  تولید cell T در مواجهه با ویروس آنفولانزا و آدنوویروس داشتند.

برای خرید مکمل های پروبیوتیک اینجا کلیک کنید.

برخی از مزایای پروبیوتیک ها:
- تقویت سیستم ایمنی بدن
- بهبود هضم غذا
- متعادل نگه داشتن سطح باکتری های مفید
- بهبود سلامت روحی و روانی
- بهبود سلامت قلب
- کاهش کلسترول
- مقابله با آلرژی و اگزما
- کنترل وزن
- کاهش ریسک ابتلا به سرماخوردگی و نیز کاهش مدت زمان آن
- کاهش ریسک عفونت های ادراری به خصوص در ورزشکاران
ممکن است پروبیوتیک ها برای رسیدن به اهداف تناسب اندام حتی فعالیت بیشتری از خود نشان دهند. تحقیقات نشان می دهد که برخی سویه های پروبیوتیکی ممکن است حتی به چربی سوزی نیز کمک کنند. هنگامی که افراد چاق وزن کافی را از دست می دهند، فلور میکروبی روده آن ها نیز به تناسب آن، تغییر می کند. این تحقیق نشان می دهد که میکروب های روده ای در افراد چاق به آنها این اجازه را می دهد که مواد مغذی بیشتری از غذا استخراج کنند تا مواد مغذی و کالری بیشتری جذب شده و درصد کمتری از آن از طریق مدفوع در مقایسه با افراد لاغر دفع گردد.

محققان فنلاندی، گزارش دادند که خانم هایی که در دوران بارداری از 2 سویه پروبیوتیک استفاده می کنند، در 6 ماهه اول بعد زایمان افزایش وزن چندانی پیدا نمی کنند.
پروبیوتیک ها در جذب پروتئین نیز موثر می باشند. یک مطالعه نشان داد استفاده از یک پروبیوتیک خاص در کنار یک سروینگ پروتئین، سبب جذب بیشتری از پروتئین می گردد. بخصوص اینکه محققان به این نتیجه رسیدند که پروبیوتیک ها، برداشت آمینواسید لوسین تا 23%، ایزولوسین تا 20%، والین تا 70%، گلوتامین تا 116%، اورنیتین تا 100%، تریپتوفان تا 100% و سیترولین تا 128% ،را افزایش دادند. هر چه میزان برداشت آمینواسید از پروتئین بالاتر باشد، رشد عضلانی نیز بالا می رود. مصرف BCAA، گلوتامین و سیترولین به همراه پروبیوتیک حاوی باسیلوس کواگولانس نیز می تواند اثرات آن را افزایش دهد.
پروبیوتیک ها، پاسخ به استرس فیزیکی و روانی را بهبود می بخشند، به این معنی که آنها بسیار شبیه یک adaptogen عمل می کنند. این نشان می دهد که ممکن است بر انتقال دهنده های عصبی و هورمون های بدن تاثیر بگذارد، که می توانند عملکرد خلق و خوی مغز را افزایش دهند. در واقع، مطالعه ی انجام شده توسط محققان ایرلندی نشان داد که موش های دریافت کننده پروبیوتیک خاص دارای سطوح پایین کورتیزول و رفتارهای اضطراب و افسردگی کمتر بودند. دو مطالعه توسط محققان فرانسوی نتایج مشابهی را در انسان نشان داد.
و طی یک مطالعه اخیر بر روی موش های نر، افرادی که رژیم غذایی حاوی ماست غنی از پروبیوتیک دارند، بارور تر می باشند. این نتایج ممکن است به علت تولید بیشتر تستوسترون در موش های دریافت کننده ماست پروبیوتیک باشد.

میزان مصرف:
قانون کلی آن بدون در نظر گرفتن سویه هایی که استفاده می شود، مصرف 9 تا 10 میلیارد واحد تشکیل دهنده کلونی به مدت 2 هفته، سپس استفاده از 1 تا 3 میلیارد به عنوان دوز نگهدارنده به مدت 1 هفته می باشد.
جهت اثر بخشی لازم است که پروبیوتیک ها زنده بمانند، لذا نگهداری این مکمل های پروبیوتیکی در یخچال توصیه می شود.

مقایسه برخی پروبیوتیک های موجود :

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.

Bio Diab
Bio IBS
Bio Flora
Daily East
VitaLact
Prodigest
Lactol
Protexin Balance
Probi.digestis
Tum Biotix
Lactase Biotix

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )