برای داشتن مژه هایی بلند و پرپشت

برای داشتن مژه هایی بلند و پرپشت

در این مقاله از مجله داروکده درباره راه کار هایی برای داشتن مژه هایی بلند و پرپشت بخوانید.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 تیر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 تیر 1402

706

eye icon

برای داشتن مژه هایی بلند و پرپشت

مژه ها نقش مهمی در محافظت از چشم ها دارند. آنها به عنوان جمع کننده گرد و غبار عمل می کنند و از چشم در برابر ذراتی که می توانند دید را مسدود کرده یا باعث عفونت و آسیب آن شوند، محافظت می کنند. 

با کمی رسیدگی و توجه، نه تنها می توان به رشد بهتر و سلامت مژه ها کمک کرد، بلکه داشتن مژه هایی بلند و پرپشت، به گیرایی چشم ها و زیبایی صورت نیز می افزاید.

خود مژه از ساقه یا مژه قابل مشاهده، ریشه و یک پیاز تشکیل شده است که به رگ های خونی متصل می شود. چرخه زندگی آن بین 4 تا 11 ماه است. مژه های سالم می توانند تا حدود 12 میلی متر رشد کنند و انحنای کمی داشته باشند.

شایع ترین مشکلات مرتبط با مژه عبارتند از:

- کاهش رشد

- شکنندگی

- ریزش مژه 

- شوره مژه

- خشکی

این مشکلات ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. استفاده از مواد آرایشی محرک، داشتن آلرژی به ترکیبات موجود در لوازم آرایش، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و هم چنین آسیب فیزیکی به مژه با فر مژه همگی از مواردی هستند که می توانند موجب آسیب به تارهای نازک و حساس مژه شوند.

استفاده مکرر از لوازم آرایش می تواند فولیکول های مژه را تحریک کرده، به آن آسیب برساند و منجر به ریزش مژه بیش از حد شود. به طور کلی آرایش چشم گاهی اوقات می‌تواند مژه‌ها را خشک کند و باعث شکننده شدن آن‌ها شود. 

برخی از مشکلات مرتبط با بدن نیز می تواند منجر به سلامت مژه ضعیف شود، از جمله:

1- بلفاریت یا التهاب لبه پلک

بلفاریت یک بیماری التهابی است که می تواند منجر به گرفتگی غدد در ریشه مژه شود و از ادامه چرخه زندگی کامل مژه جلوگیری کند. دو نوع بلفاریت وجود دارد. ممکن است یک نوع بلفاریت داشته باشید، یا ممکن است هر دو نوع را همزمان داشته باشید.

- بلفاریت قدامی: بلفاریت قدامی قسمت خارجی چشم شما را درگیر می کند، جایی که مژه ها به پلک شما می چسبند. معمولاً به دلیل وجود باکتری روی پوست یا شوره سر یا ابروها اتفاق می افتد. آلرژی یا آلودگی با کنه ها (انگل های کوچک) نیز ممکن است باعث بلفاریت قدامی شوند، اما این اتفاقی نادر است.

- بلفاریت خلفی: بلفاریت خلفی قسمت خارجی لبه داخلی پلک را درگیر می کند (بخشی که چشم شما را لمس می کند). این نوع بلفاریت زمانی اتفاق می افتد که غدد چربی در پلک مسدود می شود. بیماری های پوستی رایج مانند روزاسه و شوره سر می توانند باعث بلفاریت خلفی شوند.

2- استرس

استرس بیش از حد نیز می تواند منجر به ریزش مژه شود. آنچه رخ می دهد این است که استرس، فولیکول‌ها را به فاز خفته (معروف به فاز تلوژن) سوق می‌دهد و اینگونه باعث ریزش موها می شود.

3- مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید اغلب با شکننده شدن و کاهش ضخامت تارهای مو و مژه ها مرتبط بوده و پرکاری تیروئید نیز با اثر بر چرخه رشد مو، موجب ریزش موها و مژه می شود.

4- اگزما

اگزما از بیماری های پوستی است که می تواند پلک ها را تحت تاثیر قرار دهد و در صورت مالش و خاراندن چشم ها جهت تسکین خارش، باعث ریزش مژه ها گردد.

5- مصرف برخی داروها و ترکیبات

مصرف برخی از داروها و برخی ترکیبات ممکن است باعث ریزش مژه شوند، از جمله:

- مصرف مواد مخدر

- رقیق کننده های خون

- داروهای کاهش دهنده کلسترول

- داروهای درمان پرکاری تیروئید

چگونه از مژه ها خوب مراقبت کنیم؟

با آرایش چشم نخوابید و آن را به درستی از روی پلک و مژه های خود پاک کنید.

اگر ریمل را به طور کامل پاک نکنید، می تواند فولیکول های مو را مسدود کرده و به رشد مو آسیب برساند.

پاک کننده آرایش چشم دو فاز پریم 

پاک کننده آرایش چشم دو فاز واترپروف پریم یکی از محصولات بدون نیاز به شستشو است که حاوی بابونه و ویتامین B5 است. این پاک کننده نه تنها ریمل و آرایش چشم ضد آب را به نحو موثری پاک می کند، بلکه در تقویت رشد مژه و آبرسانی آن نیز موثر است

محلول پاک کننده آرایش مخصوص چشم ها و پوست های حساس بلفامد

این پاک کننده برای پوست های حساس گزینه بسیار مناسبی بوده و فاقد هرگونه ترکیب حساسیت زا، اسانس و رنگ است. این محلول حاوی ترکیباتی چون بپانتن و بیوتین است که مژه ها را تقویت کرده و به رشد آن ها کمک می کنند.

- از شانه مژه استفاده کنید.

- سرم مژه را فراموش نکنید.

استفاده از سرم مژه و محلول های تقویت کننده رشد و ضخامت مژه، اثر بسزایی در تقویت تارهای مژه، بلندی و پرپشتی آن ها دارد.

محلول تقویت کننده مژه

محلول تقویت کننده مژه سریتا یکی از محصولاتی است که در بهبود رشد، استحکام و افزایش ضخامت مژه اثرگذار است. این محلول فولیکول های تار مژه را تقویت کرده و در ترمیم و بازسازی مژه های آسیب دیده نیز نقش دارد.

ژل تقویت کننده مژه

این ژل تقویت کننده و پرپشت کننده مژه در افزایش ضخامت و طول مژه موثر بوده و اسید های آمینه لازم برای رشد مژه ها را تامین می کند. 

- مژه های خود را مرطوب کنید.

آب، گزینه ای بسیار ساده و در دسترس برای مرطوب کردن مژه هاست. می توانید به راحتی با شانه و یا براشی کوچک و مرطوب، مژه های خود را تر کنید. هم چنین می توانید مژه های خود را با ویتامین E، کرچک یا روغن بادام مرطوب کنید تا نرم و انعطاف پذیر شوند.

- یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید.

ایجاد چند تغییر در رژیم غذایی نیز می تواند به طور چشمگیری سلامت مژه های شما را به همراه پوست و موهای شما بهبود بخشد. مطمئن شوید که پروتئین کافی، سبزیجات برگ‌دار و چربی های سالم برای حمایت از رشد موی سالم مصرف می کنید.

همچنین ممکن است بخواهید مکمل‌ها را در نظر بگیرید. منبع مطمئن بیوتین و منبع مطمئن کلاژن هر دو ثابت شده‌اند که سلامت مو را بهبود می‌بخشند و همین کار را برای مژه‌های شما انجام می‌دهند.

ویتامین فور هیر

مکمل فور هیر با داشتن ویتامین های B، ید، روی، مس و منگنز، گزینه ای بسیار مناسب برای افزایش ضخامت تارهای مو، تقویت و کاهش ریزش مو به شمار می رود. مصرف روزانه این مکمل همراه با غذا به مدت 30 روز می تواند اثر تقویتی بسزایی بر مژه، ناخن و موها داشته باشد.

پیلفود کمپلکس مو و ناخن

این مکمل حاوی سیستئین، ژلاتین، عصاره ارزن، متیونین، روی، ویتامین های B و منگنز است و مصرف 3 تا 6 ماهه آن می تواند روی تقویت رشد موها و هم چنین بهبود وضعیت ناخن ها اثرگذار باشد.

 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده التهاب پلک، ایجاد شوره در مژه، ریزش خود به خود و بدون دلیل مژه که به راحتی برطرف نمی شود، به پزشک متخصص پوست و مو و یا چشم پزشک مراجعه نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )